De afgelopen tijd bestond mijn collectie uit twee horloges: een Tudor BB58 Navy Blue en de laatste versie van de Omega Speedmaster Reduced (3539.50). Beiden prachtige horloges, maar daar lag voor mij ook “het probleem”. Doordat ik het allebei prachtige horloges vind, vind ik het eigenlijk jammer dat ik er maar één tegelijk kan dragen. Ik speelde daarom dus al even met de gedachte om van twee horloges terug te gaan naar één horloge. Dit gevoel werd versterkt door het feit dat ik later dit jaar ons eerste kindje verwacht en bij deze mijlpaal in mijn leven een “iconisch horloge voor het leven” vind passen.
Vanaf het moment dat Omega de nieuwe Speedmaster heeft aangekondigd zit ik al met een schuin oog naar dit model te loeren. Bijna alle reviews gaven aan dat dit model beter passend zou zijn voor de wat smallere polsen dan het uitgaande model. Ondanks de bemoedigende woorden in de reviews heb ik het horloge een tijd geleden even gepast omdat ik toch nog wat huiverig was voor de 42mm. Op dat moment vond ik het prima passen, dus het zaadje was geplant.
Doordat ik niet het benodigde “Trust-level” heb om hier op het forum advertenties te mogen plaatsen, heb ik de Speedmaster Reduced via Marktplaats verkocht aan een hele vriendelijke kerel. Er zitten dus niet alleen maar dodo’s op Marktplaats Voor de BB58 (die ik eerder bij @Bare-Watches heb gekocht) heb ik via het forum een aantal leden benaderd die aangaven op zoek te zijn naar een BB58, of leden die een horloge in het Blauwe deel hebben staan voor interessante ruil deals. Met @tach uiteindelijk een mooie en snelle deal kunnen maken: de Tudor BB58 voor de Seiko SPB149J1 met cash-up, waardoor er voldoende budget was om de zoektocht naar de nieuwe Speedmaster te intensiveren.
Omdat ik de aanschaf van de BB58 bij @Bare-Watches als zeer prettig heb ervaren, heb ik Bart eens een appje gestuurd of hij toevallig aan de nieuwe Hesalite Speedmaster op staal kon komen. Na puik speurwerk kon hij precies dit model, met 15-04-2021 op de pas, de volgende dag leveren. Vrijdag einde dag vanuit Den Haag naar het zuiden van het land gereden om de nieuwe Speedmaster bij Bart thuis op te halen rond etenstijd. Na een Cola-tje is het horloge netjes op maat gemaakt. Voor ik het wist zat ik weer in de auto en reed ik zo trots als een aap met zeven lullen terug naar Den Haag met dit “iconisch horloge voor het leven” om de pols.
Terug naar een “one-piece collectie” is met de Omega én de Seiko dus nog niet helemaal gelukt. Maar als aanvulling op de Speedmaster denk ik dat de Seiko een perfect zomer / strand / vakantie horloge is. Dit ook om de situatie te voorkomen dat ik later al vloekend de zandkorrels tussen de chrono pushers van de Speedmaster probeer weg te blazen. Los van dit horror scenario, is de Seiko ook gewoon een prachtig horloge dat ik met veel plezier kan dragen. Voor mij gaat vrijdag 16 april 2021 dus de boeken in als “Dubbele-NA-Vrijdag”! Onderstaand twee foto’s voor de sfeer.