NA : Dumet Instrument 3

Je mening geven ligt erg gevoelig.
Als je bij twee topics twee maal dezelfde mening blijkt te hebben, gaan alle registers open…
Neemt niet weg dat ik mensen gewoon feliciteer met de (in hun ogen prachtige) NA.
Het gaat ook om hen namelijk. Zij zijn er blij mee.
Een opmerking als ’ ik vind het spuuglelijk, of goedkope meuk of een combinatie is uitsluitend bedoeld om te treiteren. Zegt eigenlijk meer iets over de persoon …

14 likes

Zo wilde ik het ook verwoorden :ok_hand:

5 likes

Bedankt! Jij hebt hele mooie vintage horloges.
En België is een mooi land.

24 likes

GEWELDIG :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:.
Mooi geschreven. Prachtig horloge!

2 likes

Gefeliciteerd met je NA Ronald! & Arie met je eerste van een reeks hopelijk!:+1:
Ben het inderdaad wel met sommige opmerkingen eens maar zou het dan liever opbouwende kritiek willen noemen😬
Maar blijkbaar speelt er bij sommige (terecht?) ook voorgeschiedenis mee dusja.
Uiteindelijk is de eerste zo goed als af dus eind goed al goed lijkt me! :sunglasses:

2 likes

FORUMREGELS
De volgende handelingen of activiteiten zijn NIET toegestaan;

Het respectloos bejegenen van bedrijven, hun producten, organisaties, personen, of groepen;

Ik ga het vanavond nog even teruglezen allemaal. Van sluiting zal geen sprake zijn, verwijdering wel.
Jur

Edit 23:25u
Nagenoeg alles laten staan op een paar na. Vanaf hier echter wel weer on topic. Wat off topic was na dit bericht, is verwijderd.

17 likes

Succes😅

1 like

Bedankt voor de review @Ronald
Zeker een aanwinst voor de collectie. Heel eigen smoelwerk en door het ambacht, uniek.
Foutloos, misschien niet. Maar of dat je dwars zit is persoonlijk. Denk niet dat het iets voor mij zou zijn n.a.v. mijn ervaring met de P1lotOne. Aan de ene kant een super mooi project en een degelijk horloge, maar niet mijn ding door de, net niet, afwerking. Jammer mis de P1lotOne nog altijd een beetje.

Hoop dat we nog veel mooie dingen mogen zien van @Arie_Kabaalstra.

2 likes

Misschien een gek idee. Je praat al over een Instrument 4. Zou je niet eerst 1 goed product willen hebben inplaats van 4 halve ?

1 like

in wezen maakt dat niet veel verschil… de “engineering” is nog het makkelijke in het hele proces…

of ik nu een Instrument 3 kast aan het slijpen ben, of een Instrument 4 kast, of een 1, of 2 dat maakt niet uit… hetzelfde geldt voor het slijpen en spuiten van wijzerplaten, of het lumen van indexen… 't moet allemaal zo goed als mogelijk gebeuren, ongeacht in welk model die onderdelen terecht komen…

de Instrument 3 is een bijzonder complexe kast om te maken, daar heb ik me, eerlijk is eerlijk wel een beetje aan vertild, maar om daarom dat model nou meteen uit productie te nemen?.. neen…

De Instrument 1 en 2 hebben een aanmerkelijk eenvoudiger kast, de Instrument 4 zal ook niet zo complex worden, omdat dat voor de stijl van dat model gewoonweg niet nodig/wenselijk is

4 likes

Om een einde te maken aan speculaties, Ronald zal op korte termijn ten volle kunnen genieten van zijn horloge, er komt namelijk gewoon een nieuwe wijzerplaat in.

12 likes

Ik denk ook niet dat de kast veel kritiek krijgt. Dat is een super design en de uitwerking van de´ruwe´kast zit gewoon snor denk ik.

De brushing/afwerking en de wijzerplaten moeten gewoon strakker/rechter en juister. Ik zou me vooral daar op focussen. Bv voor de brushing van die kast moet dat gewoon ´makkelijk´ te doen zijn met een polijstslede. Dat kan jij zeker maken als je die niet wil aankopen alhoewel deze natuurlijk op een lapideermachine hoort;


(bron Beco Technic)

Ook voor de dial moet wel een mal te maken zijn waar de indices ingedropt kunnen worden en perfect uitgelijnd op de dial vastgeklonken kunnen worden.

Een plaat met uitsparingen voor de indices en een reliëf aan de onderzijde die ingrijpt in die crosshair van de dial bv zorgt denk ik voor een altijd perfecte uitlijning relatief aan de crosshair.

Jij als machinekundige / CNC operator moet denk ik een dergelijke precisie en consistentie net kunnen nastreven.

3 likes

Helemaal goed en had al verwacht dat je het geregeld zou hebben. :+1:

1 like

Dit! Hier sluit ik mij volledig bij aan. Chapeau @Arie_Kabaalstra! Je nek uitsteken voor een prachtig initiatief!
Deze diamant verder polijsten!

4 likes

Mooi verslag en proficiat met je uniek horloge. Ik kom zelf niet verder dan een tube polywatch, dus mijn diep respect heb je @Arie_Kabaalstra :muscle:

3 likes

@Ronald gefeliciteerd met het horloge. Een gewaagd design, lekker uniek, top!

2 likes

Audemars Piguet slijpt de kasten van de Royal Oak “gewoon met het handje”… en heel moeilijk is dat niet… je moet 't alleen wel in de vingers hebben…

de platte vlakken van de Instrument 3 worden ook uit de hand geslepen, en wel op een wetsteen die normaalgesproken wordt gebruikt voor het slijpen van schaatsen… “yn stikje Frysk DNA” zullen we maar zeggen.

een Lapideermachine staat met nog meer machinerie op de verlanglijst.
als je er één moet kopen… dan ben je 12 mille verder… maar… wat je al aangeeft… da’s wel zelf te bouwen…

Ik denk aan een Houtdraaibank, voor de spindel, daar kan ik zelf wel allerhande slijpwielen op monteren… maar dan nog de houders… klauwplaten, spantangen, verstelling…

Gaat wel even duren…

Voor de Instrument 3 kast is 't niet eens bruikbaar. vanwege de vele hoeken…

5 likes

Yes , de inst3 verdiend gewoon een betere plaat.

Dat zeg ik :sweat_smile:

Afwerking van de kast verdiend hooguit nog een extra uurtje of 2 bijwerken , dat zijn alleen puntjes op de i nog.

Neem rustig de tijd voor de QC Jan.
Daarna mag hij een dagje logeren bij ome @anon50762135.
:heart_eyes:

6 likes

En dit soort berichtjes heb ik dus gemist, ik snap het maar half maar de inventiviteit spat er vanaf.
Gas op de lolly Arie!

Ik zag op een van je foto’s een groene dial, heb je die al eens in de kast gehad (en zijn er fotos van)?

Spijker op de kop. Als je na dik twee jaar een horloge aflevert met stof erin, scheve indexen, kast niet volledig af, dan zou ik dat ervaren als een hele grote dikke middelvinger naar degene die zo moedig is geweest om mij 2000 euro te betalen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het horloge heel tof. Maar de hele aanvliegroute is tenenkrommend geweest. En dan is het eindresultaat op z’n zachtst gezegd teleurstellend. Iets minder schrijven in het F1 topic, en iets meer aandacht voor de details, et voila.

Dit dus, dit kun je dan niet rijmen met wat Ronald heeft gekregen. Als het allemaal niet zo moeilijk is, doe het dan goed.

@Ronald, ik hoop dat het niet lang duurt voordat je een echt netjes afgewerkte Dumet ontvangt en dat je die in volle gezondheid draagt!

21 likes