Aangezien ik best smalle polsen heb, ben ik zeer gelukkig met het feit dat de horloges weer steeds kleiner worden. Probeerde altijd al onder de 40mm te blijven, maar dat was niet makkelijk de afgelopen 25 jaar.
Gelukkig nu wel. En zo ben ik al een tijdje op zoek naar een mooie, kleine duiker. Ik heb een jaar of twee geleden een Airain sous marine gekocht uit de jaren zestig, maar dat is toch wat kwetsbaar gebleken om dagelijks te gebruiken. Daar kom ik in een ander topic nog wel een keer op terug.
En zo struikelde ik een paar dagen geleden over de kleine Duro, de MDV-10-1A1.
De Duro is natuurlijk inmiddels een iconisch horloge geworden voor een belachelijk lage prijs. Maar ja, wel 44mm en dus nooit aangeschaft. Maar ben mij wat verder gaan verdiepen in de kleine Duro van Casio. 38mm, wat in werkelijkheid eerder zo’n 36.5mm is, niet meer de 200m waterdichtheid, geen schroefkroon, niet meer die ‘haring’ op de dial en nog wat zaken die ervoor zorgen dat deze Casio op internet niet al te positief ontvangen werd. En zo concludeerde ook ik dat het eigenlijk geen kleine Duro is…
Maar wat is het dan wel? Nou, als je het horloge bekijkt als een retro skin-diver, vallen alle puzzelstukjes op zijn plek verdient dit horloge ineens wel degelijk een plekje tussen de interessante horloges. Afmetingen die zo kenmerkend zijn voor die jaren 60 en 70 skin divers. Enige waterdichtheid, waardoor je er nog wel mee kunt zwemmen en snorkelen. Aluminium bezel, zoals dat destijds ook gebruikelijk was en door zijn dikte van 11mm verdwijnt hij ook eenvoudig onder je shirt. Zo bekeken slaat de marketing van Casio de plank mis met het een kleine Duro noemen. Dus nee, geen Duro, maar wel een leuke, uiterst betaalbare moderne skin diver.
Ik heb m nu om mn pols en kan niet anders zeggen dat het een goed uitziend, elegant horloge is.
is en blijft jammer, had ik nooit verwacht van Casio.
marlijn (iets grotere vis )
Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik wens je er veel plezier mee! Staat je goed!
N.B. Ik heb de Duro (met ) en draag 'm op mijn 17,5 cm pols wat net past omdat de lugs kort zijn en mooi “meebuigen” met de pols, zo ziet het er toch prima uit.
Ja, 200 meter is natuurlijk leuker, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een duiker gebruikt waar ze dan voor bedoeld zouden zijn. Laten we eerlijk zijn, de meeste van ons zijn desk divers. En anders gebruik je een duikcomputer. Maar de vraag is natuurlijk of je ook uitjes en zuur bij de Marlijn bestelt…
Mick, gefeliciteerd met deze leuke Casio. Zeg nooit belachelijke lage prijs of belachelijke hoge prijs. Het gaat erom dat jij er blij mee bent en en lekker op de pols ligt. Nu zegt @Ruud dat het geen diver is, wat hij volgens de definitie wel degelijk is. Zelf zou ik nooit met 3 of 5 ATM zwemmen e.d maar dat is geheel persoonlijk. Alleen aan zo’n band kan ik nooit wennen, gaat bij mij dan een andere op, ook weer een persoonlijke smaak natuurlijk. Natuurlijk wens ik je er veel draagplezier mee
Enne drink je koffie op, staan bijna ijsschotsen op
Klopt helemaal. Dat is ook wat ik zeg. Eigenlijk is dit geen Duro, maar meer een retro skin diver. Als Casio hem zo op de markt had gebracht, zou het horloge anders beoordeeld worden.
Tja wat is nu precies een skindiver, had het als thema tijd geleden in themaweken en daar verschillen de meningen over. Vandaar dat ik het maar gewoon een skindiver noem, retro of niet