De tijd vliegt voorbij. Het was in oktober 2020, dat ik een NA topic maakte over mijn nieuwe aanwinst, een Duward Aquastar. Mocht je geïnteresseerd zijn:
In de periode erna heb ik het horloge gereviseerd, want het was in een (hele) slechte staat. Het horloge is verschillende malen weer in de projectenbak beland, maar is uiteindelijk met vallen en opstaan en wat hulp toch weer in werkende en redelijke nette staat gebracht.
(voor)
De Duward Aquastar 20 atmospheres super compressor (ref. 1346) is voorzien van een automatisch AS 1916 uurwerk (althans, mijn exemplaar) en is van rond 1970. Het horloge is het minder bekende broertje van de 63 diver en de Duward Aquastar Deepstar (Big Eye), maar voor mij niet minder begeerlijk.
Opvallend is dat eigenlijk altijd dit model is voorzien van een automatisch AS 1906 uurwerk. Die is helemaal gelijk aan de AS 1916, met als enige verschil dat de 1916 een quickset heeft voor de datum. Deze quickset gebruik je door de kroon in te drukken. Op zich voor een duiker een vreemde functie, wat geen positieve invloed heeft op de waterdichtheid van dit horloge (dat geen schroefkroon heeft). Dus of de 1916 er in hoort… Ik twijfel, zeker omdat ik nog geen andere met dit uurwerk heb kunnen vinden. @bart1981 heeft eenzelfde exemplaar en daar zit ook een AS1906 in.
De AS 1916 is wel een bijzonder uurwerk, mede door die quickset. Zie onderstaande foto:
(Helaas alleen foto’s van het uurwerk van vóór het schoonmaken)
Zoals gezegd wordt de quickset bediend door de kroon in te drukken. Door de quickset wordt de datum verzet. Op de foto zie je aan de rechterkant het zogenaamde keyless work, met de tirette en waarmee je het uurwerk in de wijzerverzetstand kunt zetten, door de kroon uit te trekken. Door de wijzers 24 uur door te draaien, kan je de dag verzetten. Helaas geen quickset tussen 9 en 2 hiervoor. Vanaf het keyless work zie je het langwerpige onderdeel lopen voorlangs, dat een scherpe bocht maakt naar het midden van het uurwerk. Dat is de quickset voor het verzetten van de datumring. Ideaal natuurlijk, want dat scheelt aardig wat draaiwerk aan de kroon.
Het horloge kwam binnen met een losse originele kroon. Het uurwerk liep niet, dus de boel maar helemaal uit elkaar gehaald en op zoek naar het/de mankement(en). Dat waren er nogal wat. Vooral veel (slijtage) schade aan verschillende onderdelen, was het uurwerk smerig en hier en daar roestig.
Na de onderdelen roestvrij te hebben gemaakt en te hebben gespoeld in de Elma, zag het er al heel wat beter uit. De beschadigde onderdelen heb ik vervangen door die uit een donor te halen. Het uurwerk loopt nu super netjes.
De automaatmodule miste een van de twee veertjes. En het gat, waar de schroef in werd gedraaid, waarmee de 2 delen van de module aan elkaar werd vastgemaakt, bleek kapotgedraaid te zijn. Gelukkig kon @climholland mij helpen met een automaatmodule uit een andere AS, die gelukkig bleek te passen.
Het in elkaar zetten van die module was ook een drama, want eigenlijk kom je een hand tekort. De onderdelen moeten op zijn plek worden gehouden, maar staan door de twee veertjes op spanning. Probeer dat maar eens met één hand vast te houden en het laatste onderdeeltje erop te leggen, schroefje te pakken, te plaatsen en vast te schroeven.
De reden dat de kroon los was meegeleverd, was omdat het schroefdraad van de stem te dun bleek te zijn voor het draad in de kroon. Helaas heb ik geen stem kunnen vinden voor dit uurwerk met een dikker draad. Clim bleek weer de redder in nood, want hij had nog een stem verlengstuk met dikker draad, waar de kroon wel paste. Aan de andere kant van het verlengstuk, het female deel, zit een busje waar het dunne schroefdraad van de bestaande stem in paste. Probleem opgelost.
Dat dacht ik tenminste. Maar helaas bleek het busje van de female kant te dik om door de tube van de kast te passen. Door er een fractie af te draaien op de draaibank heb ik deze toch passend gekregen.
Ik ben superblij met het resultaat, ook al is het niet moeders mooiste. Een Duward die duidelijk gebruikt is en waar niet echt zuinig mee is omgesprongen. Dat is ook wel de charme van dit horloge. De wijzerplaat is niet ongeschonden, de lumen en bezelinlay zijn verweerd en de kast heeft zich flink verweerd tegen krachten van buiten.
Ik hou er wel van. Een horloge met karakter, meer een gebruiksvoorwerp dan een sieraad en dat mag je zien. En wat betreft het uurwerk, ik heb lang getwijfeld of ik het horloge weer in originele staat zal brengen, dus op zoek gaan naar een AS1906. Voorlopig hou ik hem zo, aangezien deze waarschijnlijk nooit de verzameling zal verlaten en nooit mee zal gaan op een strandvakantie.