NA: Duward Aquastar deel 2

De tijd vliegt voorbij. Het was in oktober 2020, dat ik een NA topic maakte over mijn nieuwe aanwinst, een Duward Aquastar. Mocht je geïnteresseerd zijn:

In de periode erna heb ik het horloge gereviseerd, want het was in een (hele) slechte staat. Het horloge is verschillende malen weer in de projectenbak beland, maar is uiteindelijk met vallen en opstaan en wat hulp toch weer in werkende en redelijke nette staat gebracht.


(voor)

De Duward Aquastar 20 atmospheres super compressor (ref. 1346) is voorzien van een automatisch AS 1916 uurwerk (althans, mijn exemplaar) en is van rond 1970. Het horloge is het minder bekende broertje van de 63 diver en de Duward Aquastar Deepstar (Big Eye), maar voor mij niet minder begeerlijk.

Opvallend is dat eigenlijk altijd dit model is voorzien van een automatisch AS 1906 uurwerk. Die is helemaal gelijk aan de AS 1916, met als enige verschil dat de 1916 een quickset heeft voor de datum. Deze quickset gebruik je door de kroon in te drukken. Op zich voor een duiker een vreemde functie, wat geen positieve invloed heeft op de waterdichtheid van dit horloge (dat geen schroefkroon heeft). Dus of de 1916 er in hoort… Ik twijfel, zeker omdat ik nog geen andere met dit uurwerk heb kunnen vinden. @bart1981 heeft eenzelfde exemplaar en daar zit ook een AS1906 in.

De AS 1916 is wel een bijzonder uurwerk, mede door die quickset. Zie onderstaande foto:
(Helaas alleen foto’s van het uurwerk van vóór het schoonmaken)

Zoals gezegd wordt de quickset bediend door de kroon in te drukken. Door de quickset wordt de datum verzet. Op de foto zie je aan de rechterkant het zogenaamde keyless work, met de tirette en waarmee je het uurwerk in de wijzerverzetstand kunt zetten, door de kroon uit te trekken. Door de wijzers 24 uur door te draaien, kan je de dag verzetten. Helaas geen quickset tussen 9 en 2 hiervoor. Vanaf het keyless work zie je het langwerpige onderdeel lopen voorlangs, dat een scherpe bocht maakt naar het midden van het uurwerk. Dat is de quickset voor het verzetten van de datumring. Ideaal natuurlijk, want dat scheelt aardig wat draaiwerk aan de kroon.

Het horloge kwam binnen met een losse originele kroon. Het uurwerk liep niet, dus de boel maar helemaal uit elkaar gehaald en op zoek naar het/de mankement(en). Dat waren er nogal wat. Vooral veel (slijtage) schade aan verschillende onderdelen, was het uurwerk smerig en hier en daar roestig.

Na de onderdelen roestvrij te hebben gemaakt en te hebben gespoeld in de Elma, zag het er al heel wat beter uit. De beschadigde onderdelen heb ik vervangen door die uit een donor te halen. Het uurwerk loopt nu super netjes.

De automaatmodule miste een van de twee veertjes. En het gat, waar de schroef in werd gedraaid, waarmee de 2 delen van de module aan elkaar werd vastgemaakt, bleek kapotgedraaid te zijn. Gelukkig kon @climholland mij helpen met een automaatmodule uit een andere AS, die gelukkig bleek te passen.

Het in elkaar zetten van die module was ook een drama, want eigenlijk kom je een hand tekort. De onderdelen moeten op zijn plek worden gehouden, maar staan door de twee veertjes op spanning. Probeer dat maar eens met één hand vast te houden en het laatste onderdeeltje erop te leggen, schroefje te pakken, te plaatsen en vast te schroeven.

De reden dat de kroon los was meegeleverd, was omdat het schroefdraad van de stem te dun bleek te zijn voor het draad in de kroon. Helaas heb ik geen stem kunnen vinden voor dit uurwerk met een dikker draad. Clim bleek weer de redder in nood, want hij had nog een stem verlengstuk met dikker draad, waar de kroon wel paste. Aan de andere kant van het verlengstuk, het female deel, zit een busje waar het dunne schroefdraad van de bestaande stem in paste. Probleem opgelost.

Dat dacht ik tenminste. Maar helaas bleek het busje van de female kant te dik om door de tube van de kast te passen. Door er een fractie af te draaien op de draaibank heb ik deze toch passend gekregen.

Ik ben superblij met het resultaat, ook al is het niet moeders mooiste. Een Duward die duidelijk gebruikt is en waar niet echt zuinig mee is omgesprongen. Dat is ook wel de charme van dit horloge. De wijzerplaat is niet ongeschonden, de lumen en bezelinlay zijn verweerd en de kast heeft zich flink verweerd tegen krachten van buiten.

Ik hou er wel van. Een horloge met karakter, meer een gebruiksvoorwerp dan een sieraad en dat mag je zien. En wat betreft het uurwerk, ik heb lang getwijfeld of ik het horloge weer in originele staat zal brengen, dus op zoek gaan naar een AS1906. Voorlopig hou ik hem zo, aangezien deze waarschijnlijk nooit de verzameling zal verlaten en nooit mee zal gaan op een strandvakantie.

42 likes

Mooi (met karakter) geworden! Geniet ervan.

1 like

Mooi project :ok_hand: veel plezier er mee

1 like

Dank voor het delen van je project. Zoals hierboven beschreven: karaktervol :+1:t2:

1 like

Mooi om te zien en lezen! :+1: En sowieso een gaaf horloge!

1 like

Erg gaaf om te zien en te lezen!

Bijzonder knap en creatief gerepareerd, door gebruik van een donor en de hulp van @Climholland, en daarmee gered van een zekere route naar de prullenbak of de eeuwige projectenbak.

2 likes

En terecht! Gaaf hoor. Bedankt voor het mooie verslag. Leuk om te lezen👌

1 like

Leuk verhaal en tof om iemand op het forum te treffen met een vergelijkbaar klokje. Helemaal bewonderenswaardig dat je hem weer tot leven hebt weten te wekken, dat verdiend ie :-).

Ik heb hem vooral gekocht vanwege de interessante historie. Leuke :rabbit2: :hole: . De dagschijf verklapt de Spaanse roots van Duward die het klokje in samenwerking met Aquastar op de markt heeft gebracht.

Bovendien … super compressor case, fried egg lume dots, paddle second hand, zeilschip op de caseback. What’s not to love? :wink:

4 likes

Heel tof om te zien, mooi project :ok_hand:

1 like

Mooie aktie! :pray:t2:

1 like

Klopt ik ken deze automaat module, erg lastig.
Vooral als je de automaat module voor montage aan het uurwerk in elkaar zet.

Wat helpt is eerst de onderste brug leeg op het uurwerk plaatsen dan pas de “losse” onderdelen en de veertjes. Als alles op z’n plek zit de bovenste brug vastschroeven.
Dat is het een stuk makkelijker.

1 like

Bedankt voor de tip. Heel handig als ik nog eens een AS onder handen neem.

1 like

Mag mijn Duward Oceanic Aquastar ook even in dit topic?
De mijne heeft wel geen dag aanduiding…
Heeft dat met het jaar van productie te maken of is het gewoon een ander type?

2 likes

Dat is ook een hele mooie zeg. Die heeft een ander typenummer. Die van mij is de 1346 (dag/datum), die van jou zal waarschijnlijk de 1345 (datum) zijn. Dat zal ook op het achterdeksel staan.

Dit hele topic gemist Harry! Mooi werk wederom! :+1:

1 like

Ik keek het zojuist nog even terug en zag op de foto van de binnenkant van de deksel, van het exemplaar van @bart1981, dat er 1906 staat vermeld (en vermoedelijk de maand en jaar van het horloge). De 1906 lijkt mij een verwijzing naar het uurwerk.

Dus ik heb de fotos van mijn exemplaar er nog even op nagekeken en ook in het deksel van mijn exemplaar staat 1906 vermeld. Het lijkt er heel sterk op dat het 1916 uurwerk in mijn exemplaar, niet origineel is. Terwijl het toch een Duward gesigneerd uurwerk is. De zoektocht gaat door.