Yes, daar is 'ie!
Vandaag heb ik, na enige tijd loeren, mijn Ebel Le Modulor opgehaald. Ik ben min of meer aangestoken door de plaatjes van way over the top Ebels die @rorymoer zo nu en dan plaatste. Dit werk:
Hierdoor ben ik me wat gaan verdiepen in Ebel. Lang verhaal kort: familiebedrijf, opgestart door Eugène Blum en zijn vrouw Alice Levy in 1911, tot eind 20ste eeuw in de handen van kleinzoon Pierre-Alain. Hij was degene die het merk met glans door de kwartscrisis heen stuurde, en passant Zenith nog eventjes van de drempel van het mortuarium redde, Ebels aan bekende sporters en filmsterren (Sonny Crockett!) gaf, maar uiteindelijk vanwege allerlei onverstandige investeringen buiten Ebel om genoodzaakt was het bedrijf te verkopen aan een onfrisse investeerder. Hieronder een lang, maar interessant verhaal over de geschiedenis en horloges van Ebel:
De allermooiste vind ik deze uitvoering van de Le Modulor, een horloge uit de laatste jaren onder Pierre-Alain Blum. Een automatische chronograaf met Ebel kaliber 137, wat een sterk aangepaste Lemania 1350 is. Dat hebben ze knap gedaan, want door die aanpassingen is het hele horloge maar 11,5 mm dik.
Met een diameter van 41 mm valt hij perfect op mijn pols:
Het nadeel van dat mooie uurwerk is dat je voor service 100% aan Ebel overgeleverd bent, wat > € 1500 kost en meer dan een half jaar duurt. Het zij zo. In elk geval heb je dan wel wat moois om naar te kijken door de zichtbodem:
Het is ook van de voorkant best een deftig ding, met een vrij complexe wijzerplaat, mooie opgelegde indexen, aangenaam verkleurde bolletjes tritium en een 18k witgouden lunette. Het speelt allemaal heel mooi met het licht.
Mijn exemplaar komt uit de nalatenschap van een overleden edelsmid. Ik kocht het van zijn vrouw en zoon. Het heeft, zeker op de band, wel z’n wabi-sabi. Maar dat mag ook, na een kleine 30 jaar. Ik ga me er nog op beraden of ik het geheel een keer opnieuw laat opmaken, of dat ik hem lekker zo laat. Zoals eerder gezegd: mooi oud worden heeft ook iets. Enfin: er zijn nu dus twee automatische chronografen in huis, maar toch kun je denk ik wel zeggen dat de overlap minimaal is.
Tot de volgende!