Een recente aanwinst uit Zweden (van welke veiling zou die nou weer komen?)
Een typisch Zweeds merk, FACIT, dat je vrijwel alleen bij uit Scandinavië en Finland aangeboden horloges tegenkomt.
Het heeft een zeer klassieke vormgeving, maar allerlei details wijzen er op dat het geen oud horloge is. Ik schat zo einde jaren '90 of misschien nog jonger. Dus eigenlijk misschien niet eens echt vintage. Maar het zier er wel vintage uit. Het horloge is in een vrijwel mint conditie.
Alleen, maar toch… bij het fotograferen van het uurwerkje viel mij op dat het Incabloc veertje er zo te zien wat scheef in zit (??) en het kompasje op de balans staat wel een beetje in een rare stand. Recht naar beneden op de foto terwijl dat ding toch ongeveer in het midden , hier naar rechts dus, van de balansbrug hoort te staan. Het uurwerkje loopt overigens in deze instelling keurig op tijd (binnen één minuut +). Toch nog meer eens even naar (laten) kijken dan. Ik zal 'm eerstdaags eerst maar eens op de Timegrapher leggen. De stand van de andere regelaar, voor de beat error, wijst er op dat het met de symmetrie van de Tik en de Tak mogelijk ook niet helemaal lekker zit.
Het verder brandschone uurwerkje is een ST 97; het iets modernere en iets sneller tikkende broertje van de overbekende AS/ST 96.
Verdere details: De mooie afwerking en vormgeving van het kastje, het stofdekseltje over het uurwerk - altijd toch veel mooier dan alleen zo’n blikken spacer ring. De ouderwetse / klassieke wijzers en de ‘Railroad track’ voor de minuten in zakhorloge stijl, de ragscherpe Breguet cijfers.
Tenslotte, heel mooi, een hagelwitte emaille wijzerplaat zonder één barstje of putje. Het gebruik van emaille vind ik heel apart voor een relatief modern polshorloge en kom ik voor zover ik tot nu toe ervaren heb vrijwel uitsluitend tegen bij Scandinavische horloges.
De wat kitscherig aandoende modelnaam ‘Fashion’ neem ik maar voor lief. Je kunt ook niet alles willen hebben van een horloge dat voor één bod van 79 cent (!) van eigenaar verandert.
De verzendkosten waren het 10-voudige.
De goldplating, de wat kleine kastmaat van 30mm en het wat smalle bandje wat ik er wel bij vond passen maakt het geheel wat Ladylike, maar ik heb er geen probleem mee het te dragen. Zulke dikke polsen heb ik niet en mooi goud is ook niet lelijk. Mw Lexaf gaat het ook niet dragen, want die heeft genoeg aan haar zondagse gouden Eterna, de twee piepkleine Bulova’s uit de jaren '70 en haar dagelijkse kleine Mondaine.
Ik hou het voor deze Zweedse Facit Fashion maar op ‘unisex’. Geen hij en geen zij.
‘Hen’ past mij prima.
Het lijkt mij dat de veer een maatje te klein is. Ik zeg niet aankomen, want hij loopt toch prima?
Verder heel mooi classic uiterlijk, wel een beetje jammer dat er fashion op staat. Waarom nou aangeven dat het een mode ding is. Geloven ze het anders niet
IK denk zelf dat de lichtval op de foto wat ongelukkg is, maar toch denk ik dat ie scheef zit. Maar niet zo scheef dat ik er aan ga prutsen.
Precies! ‘If it’s not broke, don’t mend it’
Haha. Maar ja, uhh 79 cent.
Bij dit horloge is daarom de Cruyffiaanse doctrine twee maal van toepassing:
1e: “Elk nadeel hep ook se foordeel”, dus nadeel: rare modelnaam, maar foordeel: 79 cent en emaille wijzerplaat.
2e: De reciproke Cruyffiaande doctrine: “Elk foordeel hep ook se nadeel”, dus foordeel: mooi klassiek horloge met mooie wijzerplaat, maar nadeel: de in het emaille ingebrande tekst kun je niet verwijderen.
Bij een misplaatste tekst op bijv. een geprinte of gescreende wijzerplaat zou dat theoretisch nog wèl kunnen. Ik heb dat in werkelijkheid ook wel eens gedaan. Ik kreeg van mijn broer ooit een niet lelijk uitziend vrij fors uitgevoerd Quartz horloge cadeau. Vakantie trofeetje uit Zuid Europa.
Mooie wijzerplaat, RVS kast, maar Chinees fabrikaat met een lullig standaard massa quartz werkje er in. Het ding liep wel goed, zoals bijna alle (Chinese) quartzen als ze nieuw zijn dat wel een poosje doen. Maar… Onder de twaalf stond pront: OMEGA, met zo’n Grieks lettertje er onder of erboven. Dat kon dus echt niet. Ik heb op goed geluk met een of ander oplosmiddeltje die tekst en die letter weggepoetst. Dat lukte! De plaat bleef verder heel en het horloge was nu merkloos. Ik heb het ding aan een vriend weggegeven en die was er heel gelukkig mee…
Ik zou mijzelf in levensgevaar brengen - horlogeforum-gewijs dan - als ik hier een foto van dat ding zou plaatsen. Dat ga ik dus niet doen.
Je zult het verhaaltje daarom zonder plaatjes moeten consumeren.
Domme vragen bestaan niet Tim, domme antwoorden (meestal ) ook niet.
Zie verder antwoord hierboven. En mocht er toch iets aan moeten gebeuren…
Ik weet waar jouw huis woont!
Interessant alweer
Heb even verder gezocht. Facit is een merknaam van BC Watch and Clocks AB uit Uddevalla. BC staat voor Boes Carlsson, de eigenaar van het bedrijf. BC Watch and Clocks AB ging overkop in 2019.
Nee, dat kalibertje ziet er inderdaad heel netjes uit. Van de ST 96 / 97 familie zijn er héél veel gemaakt bij verschillende Zwitserse ebauche fabrikanten(AS, FHF, etc.). ST staat voor standard en is niet een specifieke aanduiding voor één fabrikant. Een van de meest populaire werkpaardjes van de Zwitserse horloge industrie in de jaren '70.
Ze zijn allemaal behoorlijk identiek en op onderdelen niveau vaak uitwisselbaar, maar je ziet soms wel duidelijk verschillen in afwerking. De premium modellen zijn met soms verguld of verkoperd en zien er nog mooier uit.
Hieronder een voorbeeld van zo’n gesuperd ST 9x werkje uit een van mijn Finse Leijona horloges.
Het voornaamste verschil tussen de ST 96 en ST 97 is het tikgetal. De 96 = 18000 bph en de 97 loopt wat sneller met 21600 bph.
Met name de ST 96 was / is ook buitengewoon populair bij de goedkope Indiase zgn. Mumbay Special horloges. Er zijn er daar in licentie honderdduizenden van gemaakt en ze worden ‘refurbished’ gebruikt in de meestal nagemaakte fantasiemodellen die Zwitserse vintage horloges moeten voorstellen. In veel van die Indiase ‘Zwitserse’ merken, zoals Oris, Titus, Tressa, Sandoz en vele andere zitten dan van die uit ‘reserveonderdelen’ en ‘fabrieksoverschot’ samengestelde ST 96-jes. In werkelijkheid hebben de meeste van die merken, zoals Oris, nooit het ST 96 kaliber gebruikt. In werkelijkheid zijn de onderdelen meestal niet veel meer dan schroot. Het lijk soms heel aantrekkelijk om zo’n ding te kopen voor de onderdelen of als donor, want ze zijn vaak spotgoedkoop, maar ze lopen op een enkele uitzondering na slecht en onbetrouwbaar. Voor een donor kun je beter op zoek gaan naar een echt Zwitsers exemplaar.
In originele staat, goed behandeld en geserviced, is het een mooi en betrouwbaar vintage uurwerkje waar vele Zwitserse horloge nog immer dagelijks hun seconden mee wegtikken.
Wat de Zweedse horloge (handels)merken betreft: ook daar was dit uurwerk zeer geliefd. Je vind het in veel typisch Zweedse handelsmerken die je evenals Facit niet of nauwelijks buiten Scandinavie en Finland aantreft.
Bij voorbeeld: Inex, Nilax, Svea, Tidena. En dus ook bij de Finse Leijona horloges.
Mooi horloge. Die Scandinavische horloges , die jij hier regelmatig toont, hebben vaak iets bijzonders. Ik ga op de volgende Rikketik toch eens op zoek naar die Zweedse meneer.
Urania Handelsaktiebolaget was een zilver- en goudsmederij uit Stockholm. Hun werk kan je herkennen aan de stempel “URA”. Ze bestonden tussen 1946 en 1989.
Ik kan alleen maar voorzichtig afleiden dat meneer B. Carlsson de merknaam “FACIT” ergens na '89 van Urania heeft overgenomen.
Wat leuk om te lezen dit (Google Translate kan heel goed overweg met Zweeds naar Nederlands!).
Dit is nou precies het soort informatie dat ik zoek en waardeer als ik op zoek ben naar de (historische) achtergronden van een horlogemerk.
Wow! Haha! Dank voor het compliment! Laten we zeggen ‘op de foto lijkt het er wel een beetje op’.
In het echie… was 't maar waar.
Maar… alle waar naar zijn geld en wie het kleine niet eert…
Zo’n Patek is een prachtig icoon. Maar ik ben ook blij met mijn simpele Facit dat aan de pols van man of vrouw toch ook oogt als een sieraad.
Ha Lex, gefeliciteerd met deze Zweedse rakker. Mooi horloge maar het maatje he, zou wel mooi passen als ik naar de bruiloft in Zweden ga . Het uurwerk zegt mij helemaal niets maar dat verwacht je van mij wel .
Nu probeert deze a-technische kneus ook wat (on) zinnig te zeggen maar als het kompasje op de balans beetje vreemd staat, denk ik dat de beat error wel iets hoger zal staan dan wat die zou moeten, pfff probeer ook maar mee te l*llen hoor Lex .
Maar natuurlijk wens ik je veel draagplezier, iedere dag wisselen van horloge dus Lex
Beide instel piefjes op de balans staan raar, vind ik. Desondanks loopt het uurwerkje prima op tijd. Maar ik heb het ding nog niet op de timegrapher gehad. Ik weet dus (nog) niet hoe het zit met de beat error, de amplitude en de afwijking + of - in de tijd.
Als het nodig is ga ik een van de mij bekende (en bevriende) experts raadplegen of daar iets aan gedaan kan of moet worden. Zoals je weet pruts ik zelf ook niet echt handig aan uurwerken.
Uurwerkje uitbouwen en weer terugzetten, kastje poetsen of polijsten, glaasje polijsten of verwisselen en eventueel een kroontje vervangen gaat (meestal) prima, maar van de wieltjes en alles wat beweegt in het uurwerk blijf ik liever af. Knoffelpoten en schroefjes als suikerkorreltjes en veertjes en spiraaltjes zo dik als babyhaartjes gaan nu eenmaal niet goed samen. Anderen kunnen dat beter en zonder risico op een vernield uurwerk.