NA: een "andere" Speedy

Gisteren opgehaald: de Speedmaster Date 3513.53 die uitsluitend in 1996 op de Japanse markt verscheen. In tegenstelling tot de Reduced heeft deze geen ‘piggy back’ chrono module maar een volwaardig chronograafuurwerk: de Omega 1152 (een gemodificeerde Valjoux 7750) en staan de pushers dus ook netjes in lijn met de kroon.

Ik vind de rode accenten en de guilloche wijzerplaat echt helemaal te gek (en inderdaad wel een beetje Japans), en kan ook echt genieten van het excentrisch geplaatste applied logo. Zelfs de datum stoort me op dit horloge niet zo, en met z’n 39mm - toch een stukje kleiner dan een Moonwatch - draagt 'ie heerlijk.

De lichte beschadigingen rondom, maar uitsluitend aan de binnenkant van, de tachy bezel doet me vermoeden dat het glas ooit gepolijst/vervangen is, maar dat mocht de pret niet drukken (vooral omdat het de prijs wél drukte).

Bij deze alvast een wrist shot - ik ga binnenkort een reportage maken van dit ongebruikelijke model. Dit is m’n eerste Speedy, en ik begin volgens mij de hype te begrijpen :wink:

23 likes

Dat is inderdaad een bijzondere! Nog nooit eerder gezien. Persoonlijk heb ik liever een conservatief model. :wink:

Heel veel plezier ermee!

1 like

Thanks! Ja de reguliere moonwatch is een veel tijdlozer en gebalanceerd ontwerp inderdaad. Die komt er ook nog wel ooit. Ik word echter een beetje afgeschrikt door de astronomische bedragen waarvoor deze tegenwoordig gaan, en deze viel meer in mijn prijsklasse terwijl het toch een bijzonder model is. Echt iets anders, maar toch nog herkenbaar. Vind ik althans.

1 like

Ik vind 'm gaaf hoor! :thumbsup:

1 like

Nice! Dit is het soort Speedmaster waar ik spontaan vrolijk van word als ik ze zie, echt een leuke variatie toch? Veel plezier ermee.

1 like

Een bijzondere verschijning, veel draagplezier!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze bijzondere Speedy!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Mooi ding en als je toch de reduced neemt waarom dan idd niet een afwijkende versie? Deze kan iig niet beschuldigd worden van een wannabe Pro te zijn! Gefeliciteerd en veel plezier ermee :thumbsup:.

Ps. Wat is je pols omvang? Aan de foto te zien staat hij je goed.

1 like

Dank allen!

Wat denken jullie qua band? Overkill met het rode stiksel? Of juist leuk? Kan er ook een volledig zwarte Di-Modell Rallye opleggen bijvoorbeeld.

1 like

Staan beide goed denk ik. Overkill voor mij zou een geheel rode band zijn.

1 like

Top Speed hoor, apart en sportief, blijft stijlvol. Gaaf die zwart met rode stiksel band, very cool!

1 like

Naast dat ik 'm natuurlijk gewoon mooi vind, kan ik niet ontkennen dat dat óók een overweging was inderdaad.

Mijn polsomtrek is trouwens 18,5cm.

1 like

Dan zou de reduced mij ook goed staan. Heb ongeveer dezelfde polsomvang (afhankelijk van het weer :wink:). Als ik wat kan verkopen dan wordt dit toch weer een serieuze optie heb al de gewone reduced versie zien liggen voor een schappelijke prijs. Dacht eerst dat 39mm te klein zou zijn, omdat de lug 2 lug afstand ook niet zo groot is.

Bedankt voor de info :thumbsup:.

1 like

Toevallig net ook in een PB naar een ander lid geschreven: misschien is de Wally Shirra ‘First Omega in Space’ re-edition dan iets voor je met z’n 39,7mm. Voor mij is 'ie te duur, maar man, die wijzers en rechte lugs…

1 like

Hahaha die is idd mooi man! Maar dit ligt zonder te weten wat ie kost buiten mijn budget hoor :wink:. De reduced die ik heb gezien kost €1290,- of €1390,- er staan 2 te koop zonder doos, maar wel met papieren bij een grijze handelaar. Maar eerst ff wat verkopen anders kan ik het niet bekostigen.

1 like

Wat een gave Speedy!

Zijn het nou de reduced modellen die het “slechte” uurwerk hebben of zijn deze ook in de Speedmaster date gebruikt?

Geniet ervan

1 like

Thanks! Dit model (referentie ST 375.0083, die in een aantal verschillende kleurtjes kwam) en de titanium Seamaster Chrono Diver uit 1993 (TI 375.0504) zijn volgens de Omega database de enige 2 horloges doe dit 1152 uurwerk (gemodificeerde Valjoux 7750) hebben gebruikt. Verder dan dat reikt mijn kennis niet :wink:

Super cool!! Heel apart

Lekker genieten

1 like

Gefeliciteerd.

1 like

Proficiat, prachtig! Zuinig op zijn en nooit weg doen!

1 like