In 1960 bracht Molnija (Russisch voor ‘bliksem’) het 3602 caliber uit; een met de hand op te winden uurwerkje met 18000 bps. In de loop der jaren is dat steeds verbeterd / aangepast, tot in 2008 de laatste versie verscheen.
Onlangs werd er in een in vergeten hoekje van een magazijn nog een aantal aangetroffen, die werden ‘opgepoetst’ en in een moderne case gezet, met 12 verschillend gekleurde wijzerplaten, ieder in een gelimiteerde oplage per kleur. Omdat ik noch een Rus, noch een handopwinder, noch een horloge met een grijze / zilverkleurige plaat in mijn verzameling had, waagde ik de sprong en hieronder is het resultaat van die onbezonnen actie te zien…
Bijzonder is dat de glazen achterkant is voorzien van een stilistische weergave van de route van de eerste non-stop vlucht met een Russische Antonov25 van Moskou naar Vancouver over de Noordpool, onder gezagvoerder Valery P. Tsjkalov. De 9.130 route-kilometers werden tussen 18 en 20 juni 1937 afgelegd in 63 uur en 16 minuten. Zijn naam en die van het er in gemonteerde caliber zijn nu verbonden aan de naam van de horloges: Tsjkalov 3602.
En dan zie je dat de rode vliegtuig-outline op de caseback goed overeen komt
Volgens mij is het een single seater. Hoe hou je 63 uur geconcentreerd vliegen vol?! Maar misschien hadden de Russen al het ‘wondermiddel’ uitgevonden of het recept middels spionage bemachtigd …