Voor de luie lurker: plaatjes onderaan deze post.
Soms heb je het wel eens tijdens het scrollen op het forum of op Instagram; je hart slaat een sprongetje over en je scrollt snel terug om wat beter te kijken. Meestal is het dan toch niks, want te duur, te groot, te klein, te stalen band zonder snelverstelling, wat dan ook.
Nu was het anders. Dit kende ik nog niet, maar paste wel in mijn zoektocht. Het was sjiek, maar niet zo stijfjes als de Cartier Tank die ik net had verkocht. Een tonneau kast, maar wel mooi slank en niet zo bol als de te dure Cartier Tonneau Monopusher of de Gerard Perenboom (dank @rjbroer voor het verpesten van dit merk voor mij ) Richeville die ik wel eens heb gepast.
Met wat verder lezen, las ik dat het echt wat bijzonders is. Het is de enige Omega met een Jumping Hour uurwerk (samen met de gouden varianten) en deze variant is alleen in 1998 geleverd. Al met al een behoorlijk schaars horloge.
Een snelle zoektocht leverde wereldwijd 7 advertenties op, waarvan 4 in Japan. Daar stond ook de mooiste, in bijna nieuwstaat, te koop. Voor (natuurlijk) net iets meer dan ik uit wilde geven, maar heej, als je het doet, dan in ieder geval goed! Een bericht naar Magi van SoloJapan was voldoende om het horloge uiteindelijk in recordtempo naar Nederland te laten komen. En hier issie dan!
De details zijn super. Een fluted minute track, opgelegde numerals en een (vermoedelijk stamped) guilloche patroon in het midden. Door de pontife minutenwijzer hou je zicht op het uurvenster waar het hele uur verspringt. Zoals ik al zei is dat het enige Jump Hour uurwerk dat Omega ooit heeft gemaakt. Het Caliber 1221. Afgeleid van het 1120 caliber dat je in heel veel meer Omega’s kan vinden.