NA: een bijzondere Seiko

Zoals waarschijnlijk hier bekend, heb ik een zwak voor Seiko. Dit komt vooral omdat het een merk is met ontzettend veel keuze in allerlei prijsklassen.
Doordat ik een flipperaar ben, heb ik er tot nu toe al velen gehad. Gelukkig :wink: heb ik er nog velen op het oog.
Naast de modellen die hier veelvuldig voorkomen, zijn er minder courante modellen die ik erg leuk vind. Dat zijn modellen die niet niet vaak te koop komen en dan zeker niet hier op hf.
Ik hou daarom dan ook periodiek auctions.yahoo.co.jp in de gaten omdat daar de meeste kans is om een van die modellen te bemachtigen. Zo ook mijn laatste aanwinst.

Maar eerst even terug in de tijd :slight_smile:

Seiko heeft in de jaren 90 een ‘nieuwe’ serie high-grade uurwerken ontwikkeld om de concurrentie verder aan te gaan met de Zwitserse horlogeindustrie, de 4S serie. Deze serie kwam voort uit hun Cal. 52 uurwerken uit de jaren ‘70.
De 4S serie bestond naast basis uitvoeringen ook uit retrograde en GMT modellen en hebben allen een tikgetal van 28800.

Sommige Seiko modellen met 4S uurwerken:
4S12
o Seiko SCFF, SUS GMT

SCFF001

4S15
o Brightz SAGN, Laurel LHAM, Alpinist, Titanium Diver, SUS Military, King Seiko LE SCVN001

SCVN001

SCVF001

SCVF005

4S24
o Seiko SCVG, Laurel LJAL

LJAL601

4S25
o Seiko SCVJ

SCVJ001

4S27
o Brightz SAGN

SAGN015

4S28
o Brightz SAGN

SCVM001

4S29
o Laurel LJAR, Brightz SAGN

SAGN005

4S35
o Seiko SCVK001/2

SCVK001

4S36
o GMT Retrograde

4S71
o Credor

4S76
o Credor Node

4S77
o Credor Retrograde GMT

GCBG987

4S79
o Credor GBAY, Credor GZAY

GCAY989

Een van de horloges met het 4S12 uurwerk is deze ex van me, de Seiko SUS GMT uit 1997.

Een fijn horloge, maar voor mijn pols wat te klein en daarom toch weer verkocht.
In 2002 werd de 4S serie exclusief voor de Brightz en Credor lijn en in 2007 alleen nog voor de Credor modellen.

In 2007 kwam het laatste 4S uurwerk voor niet-Credors uit, de 4S36 GMT Retrograde.
De 4S36 was en is nog steeds ook een van de meest complexe Seiko uurwerken en heeft de volgende specificaties:

• 31 Jewels
  • 28’800 A/hr
  • Integrated auto-winding
  • Micro-regulator
  • Diafix shock absorption
  • Thermo-compensating balance and hairspring
  • Auxiliary manual-winding
  • Hacking
  • GMT complications (independent)
  • Date indicator
  • Retrograde Day
  • 50-hour power reserve with indicator

Door de exclusiviteit van de 4S serie voor de Credor lijn heeft Seiko maar drie modellen uitgebracht met dit uurwerk, de SARN001, SARN003 en SAEN001.
En zo kom ik dan bij mijn laatste aanwinst, de SARN001.

De specs:

Het horloge heeft maar liefst 7 wijzers.

Hierbij de uitleg:
Capture2

Deze GMT is een zogeheten ‘true’ GMT. Hierbij zet je de uurwijzer naar de lokale tijd. Dit gebeurt als een jumphour actie waarbij de minutenwijzer en de secondenwijzer gewoon doorlopen. Mijn Alpina GMT had dit ook, maar daarbij was het wijzigen van de dag gekoppeld aan de GMT wijzer. In dit geval is dag- en datumaanduiding gekoppeld aan de uurwijzer. Dit gaat beide kanten op. Als je de uurwijzer voorbij 00:00 draait, dan gaat de datumaanduiding een dag vooruit en de dagaanduiding een dag vooruit. Als je de uurwijzer weer terug voor 00:00 draait, dan uiteraard andersom. Dit gebeurt met de kroon op 02:00. Als je deze er uit trekt dan springt de retrograde dagaanduiding boven Sun, dan de uurwijzer goed zetten en als 00:00 gepaseerd wordt, dan springt de dagaanduiding weer naar de gewijzigde dag.

Zaratsu polishing

Helaas was mijn aankoop geen full set, maar de handleiding vond ik hier in deze uitgebreide lijst:
https://www.thewatchsite.com/14-user-manual-technical-manual-casing-guide-downloads/13-seiko-calibers-user-operation-manuals.html

Dit horloge zal zeker niet iedereen aanspreken en dat zal dan, vermoed ik, met name komen door de drukte op de dial. Ondanks de 7 wijzers, die relatief dicht bij elkaar zijn, is de tijd toch snel af te lezen.

Dan nog wat detail foto’s.

De lumeshot.

En de wristshot.

Gebruikte bronnen:

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Seiko_4S15

Leuk om te lezen: Hoe herken je een high-end Seiko uurwerk (moderne uurwerken vanaf jaren ’90).
https://forums.watchuseek.com/f2/1-easy-trick-tell-high-end-seiko-movements-all-others-non-seiko-collectors-724650.html

Bedankt voor het lezen/kijken en tot de volgende keer!

53 likes

Gefeliciteerd met deze bijzondere èn bijzonder mooie aankoop. Zeven wijzers ! Zaratsu !
Heel mooi !

1 like

Geniet van je NA, leuk verhaal!

1 like

Mijn beste,

Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Goed hoor!! Het enthousiasme straalt je tegemoet!!
Ik wens je dan ook een inspirerende tijd met deze hooggewaardeerde Seiko.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Wat een interessant verslag van je aankoop. De wijzerplaat is inderdaad niet mijn ding. Maar de kast ziet er mooi uit, en het verhaal is ook mooi.

1 like

Heel gaaf…stoere klatser deze Seiko! :ok_hand:

1 like

Wat een mooi ding, bijzondere kastvorm hoor.

1 like

Wel druk inderdaad maar ik vind hem wel gaaf hoor.
Veel plezier ermee!

1 like

Bijzonder en bijzonder mooi.
Gefeliciteerd en geniet er van.

1 like

Mooi hoor verhaal. Dat is nog eens andere koek dan de 4r en 6r uurwerkjes die ze er tegenwoordig instoppen.

1 like

Gave aanwinst! Van harte en veel (draag)plezier ervan gewenst! :smile: :+1:

1 like

Nu is het wachten op Ide die hier zijn Seiko gaat pluggen.

Maar dank voor het delen!

1 like

Dank allen!

Inderdaad, en daar plaats ik niet eens een foto van. Nu wel :slight_smile:

3 likes

Leuk stukje. Ik vind ze niet allemaal even mooi, maar er zitten zeker een paar pareltjes tussen. Veel plezier van je nieuwe aanwinst.

1 like

Wat een goed onderbouwd verhaal met mooie beelden! :+1::+1::ok_hand:

1 like

Veel draagplezier

1 like

Bedankt voor de link, had hem gemist. Wat heb je er een mooie NA van gemaakt! Erg leuk om te lezen en weer wat geleerd.

Ik vond hem ook aan de drukke kant, maar kan hem zeker wel waarderen. Geniet er van en bedankt voor het delen. :+1:

1 like

Zo heb ik weer eens wat geleerd op deze vrijdagmorgen :blush:
Dank voor het delen met deze uitgebreide extra info en geniet van je 7wijzerige schoonheid!

1 like

Wat een mooie aanwinst !!!

1 like

Pracht aanwinst :heart_eyes: mooi stukje Seiko techniek :ok_hand:

PS dacht dat Hi Beat 5Hz tikgetal hadden … ?

1 like