NA : een chronograaf voor snelheid, niet voor zwaartekracht

Na jaren op de radar te hebben gestaan, is het eindelijk zover: de Omega Speedmaster Broad Arrow 3594.50 heeft zijn weg naar mijn pols gevonden. Waar de broad arrow-wijzer van de Serica 4512 ooit een, weliswaar tijdelijk, alternatief leek, voelde dat altijd als een slap aftreksel van wat ik écht zocht. De Broad Arrow 3594.50 is een eerbetoon aan de allereerste Speedmaster, de CK2915 uit 1957 – nog lang voordat de maan ook maar in zicht kwam voor Omega. Geen verwijzing naar ruimtevaart hier, en dat is verfrissend, het geeft dit horloge een eigen, authentieke identiteit. Dit is geen moonwatch, en wil dat ook niet zijn. De designtaal van deze Broad Arrow gaat terug naar de roots van de Speedmaster als racetool – een chronograaf voor snelheid, niet voor zwaartekracht.

“Een tachymeter, een schaal op een horloge die gebruikt wordt om de snelheid over een vooraf bepaalde afstand te meten, is namelijk in wezen nutteloos in de ruimte, omdat deze afhankelijk is van een vaste afstand en de beweging van een voertuig of object. In de uitgestrektheid van de ruimte zijn er geen gedefinieerde afstanden en ruimtevaartuigen reizen doorgaans met snelheden die veel hoger liggen dan waarvoor een standaard tachymeter is ontworpen.” (dixit AI) De stalen tachymeter bezel is hier functioneel én esthetisch kloppend. In die zin is deze Broad Arrow misschien wel méér Speedmaster dan de Speedmaster Professional.

Omega_Speedmaster_CK_2915-1_002

De CK2915 werd destijds ontworpen door Claude Baillod en bedoeld als timinginstrument voor snelheid op de grond, een metgezel voor de Grand Tourers van de jaren 50. De details van de verzonken secundaire wijzerplaten verwijzen naar de dashboards van Italiaanse sportwagens, zoals de Ferrari 500 en 750 uit het midden van de jaren 50, om er maar twee te noemen. (bron: Revolution Watch).

Het design is ronduit prachtig. De gepolijste stalen ‘broad arrow’-wijzers vangen het licht op een manier die blijft aantrekken, zeker in combinatie met het spel van het daglicht op de opgelegde Omega-logo en stalen bezel. Waar de Omega Speedmaster Professional (Moonwatch) 3861 Sapphire die ik vorig jaar kocht excelleert met zijn scherpe wit-op-zwart contrast, voelt deze Broad Arrow veel subtieler. De stalen bezel maakt het horloge visueel kleiner dan de zwarte bezel van de reguliere Moonwatch – een detail dat je pas echt gaat waarderen bij dagelijks dragen.

De warme gloed van het hesalite – met het centraal ingeëtste Omega-logo – geeft het horloge een vintage ziel. De grijze wijzerplaat zorgt voor die ingetogen charme, terwijl de heldere, witte SuperLuminova voor uitstekende afleesbaarheid zorgt, zonder de noodzaak van fauxtina.

Doorheen de door @Kad gemonteerd spiralwinder caseback heb je zicht op het vertrouwde 1861-uurwerk. Geen hacking seconds, een mooie nylon Delrin brake :sweat_smile: en minder fijn afgewerkt dan de 3861 maar nog steeds prachtig om aanschouwen. Of ik de originele caseback (en betere antimagnetische bescherming) er terug op zet weet ik nog niet, het horloge is toch al een soort “Frankenwatch” zoals sommigen zeggen met oa de inaccurate gedraaide lugs (tov de rechte lugs op het origineel), de grotere diameter van 39,7mm (42mm met kroonbescherming) tov 38,6mm van het origineel, een ander bracelet-design en last but nog least een ander uurwerk.

Andere re-issues of hommages doen dat dan weer veel accurater maar hebben dan niet, voor mij althans, dezelfde ongekunstelde charme als deze 3594.50. Zo heb je de meer waarheidsgetrouwe LE speedmaster '57 waar het ontbreken van een 321-uurwerk maar voornamelijk het gebruik van de bruinige “fauxtina” mij wat tegenstaat en natuurlijk de prachtige Speedmaster Calibre 321 in Canopus gold met diepzwarte onyx-plaat waar het dan weer eerder de prijs is die me niet bevalt :slight_smile:

(foto: @rjbroer op Fratello)

De Speedmaster '57 Canopus is iets voor een ander leven maar deze mooie Frankenwatch is toch al een topvervanger en geen tijdelijk alternatief. Sinds de aanschaf draag ik het horloge al elke dag met veel plezier, de wittebroodsweken zijn nog maar net begonnen. Binnenkort maar eens wat experimenteren met wat andere bandjes, de bracelet van m’n 3861 en een flat-link zoals op de CK2915, nog zoveel leuks in het verschiet. En nu moet u mij excuseren, mijn chronograaf geeft aan dat m’n espresso klaar is. Smakelijk!

108 likes

Prachtig!!! Heel veel plezier ermee.

1 like

Mooi :ok_hand: van harte!

1 like

Uitgebreide, heldere en mooie post. En uiteraard een schitterend horloge. Van harte gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!

1 like

Heel mooi. Veel draagplezier.

1 like

mooi, mooi, mooi, geniet er van :facepunch:t2:

1 like

Prachtig horloge. Veel plezier ermee!

1 like

Geniet ervan! Mooie foto’s ook.

Leuk om te zien dat je ook zo de afwijkingen tov de CK2915 bestudeerd hebt.
Ik heb daar indertijd ook een vergelijkend tabelletje over gemaakt, en eigenlijk scoorde deze versie vrij goed.

1 like

Coole Speedmaster! Ik vind hem zelf vooral op zo’n flatlink heel tof.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd, heel mooi! :star_struck:

1 like

Hele leuke en uitgebreide NA van je Omega Speedmaster Broad Arrow (frankenwatch), alles heb je benoemd van deze Omega, top. Moest er wel even voor zitten om alles te lezen maar zeker de moeite waard :smiley:. Wens je natuurlijk heel veel draagplezier :+1: :ok_hand:
En heel handig een tachymeter, benieuwd of je er ooit wat mee doet :wink:
Zit ik toch te kijken naar de door @Kad gemonteerde caseback, zie ik helemaal het mooie uurwerk niet draaien :stuck_out_tongue_winking_eye:. Filmpje graag :wink:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze sportieve aanwinst!!
Een ruimhartige introductie van een klassieker die zijn charme nog lang zal uitstralen!!

Ik wens je er veel plezier mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Schitterend horloge :heart_eyes:
Geniet ervan.

1 like

In mijn ogen de mooiste Omega die je kunt krijgen! Gefeliciteerd ermee en geniet ervan

2 likes

Mooie introductie van dit prachtige horloge. Geniet ervan! :star_struck: :ok_hand:

1 like

Prachtige aanwinst, staat je goed👌 veel draagplezier!

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.

1 like

Proficiat! Mooie heldere ‘liefdesverklaring’ :ok_hand:

1 like

Mooi, erg mooi. Denk ook genoeg bijzonder om in de collectie te hebben naast de “standaard” 3861.

1 like

Topper! :ok_hand:

1 like