NA - Een grail? Nee, wel een lang gekoesterde wens én ter ere van een mijlpaal.

Mijlpalen, ik heb er niet zo heel veel mee.

Maar goed, je wordt maar één keer 50. Genoeg mensen die het niet halen, en de meeste mensen halen de 2e (1)50 helemaal al niet. Dus om er toch wat aan te doen, het mag en we zijn blij dat we gezond zijn en dierbaren om ons een hebben. Dus besteden we er toch wat aandacht aan én met een horloge ook nog. :smiley:

TLDR: Vijftig geworden, na lang zoeken met hulp van vrouw en kids dit horloge als cadeau gekregen. Daarom alleen al een blijver en blij mee.

Stiekem mocht ik dit horloge natuurlijk tot vandaag eigenlijk niet dragen, wat ik met oogluikende toestemming van mijn eega toch de afgelopen paar weken wel gedaan heb. :sunglasses:

Een kort vooraf. Voor de mensen die me kennen, is kort natuurlijk relatief. Daar gaan we.

In 2015 is de voorloper van dit horloge al op mijn wensenlijst terecht gekomen. Ik was toen op een evenement, ik weet niet eens meer wat, en daar werd door een juwelier Maurice Lacroix gepromoot. En het zaadje was geplant.

Dat was toen deze: (plaatje van Internet)

image

Het merk kende ik niet, maar de horloges op tafel waren fantastisch, niet alleen de wijzerplaten, maar ook de kasten en uurwerken.

Bij het me verdiepen in het merk, kwam ik erachter dat ze één van de weinige kleine / onafhankelijke(?) Zwitserse merken zijn die ooit een kastenfabrikant hebben overgenomen en dus hun hele productie in huis doen.

Daarnaast dat hun Masterpieces ook echt “Meesterstukken” zijn. Beperkte oplage, afwerking en soms gewaagd qua design.

Enfin, de voorloper van mijn horloge stond op mijn lijst. Het soort lijst met horloges waar ik van dacht dat je een zekere volwassenheid moet hebben om die te kunnen dragen en soort jubileum of “mijlpaalwaardig”. Een illusie natuurlijk. :thinking:

Zoals bijvoorbeeld mijn Tissot Worldtimer uit begin jaren ‘90. Maar dat terzijde

Verder had ik begrepen dat er nog toewerkt zou worden naar wat meer varianten in de loop der tijd, en mogelijk een Retrograde Maanfase met dag én datum én een automaat. Die dus… Dat klonk goed.

Echter de eerste varianten vond ik net iets te druk of uit balans. Of hadden geen maanfase, óf geen automaat.

We slaan 2017 over, een update, maar niet de juiste. Maar… in 2020 kwam er eindelijk wél een automaat uit. Bij toeval kwam ik deze bij één van de bekende horloge recensenten tegen. En het bleek ook nog eens de gewenste retrograde dag en datum variant te zijn.

Maar, levering in Nederland was niet je van hét en bij Maurice Lacroix zijn de oplages ook best klein. Dus zo makkelijk was er niet aan te komen.

Dus de zoektocht ging gewoon verder. Low profile weliswaar, maar toch.

Verder had ik geen plannen om iets met een mijlpaal als mijn 50ste verjaardag te doen. Totdat ik erop werd geattendeerd dat deze ergens voor het grijpen lag.

En toen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en besloten dat ik dit echt wel iets voor mijn 50ste verjaardag zou vinden. Tussen de lugs achter de band een kleine cryptische inscriptie van mijn vrouw erin.
Dus… de knoop doorgehakt én door!

O ja, en 100m WR voor een “dress(y)” horloge is natuurlijk best aardig.

Verder wilde ik het maar bij foto’s met een kleine toelichting hier en daar houden. :wink:

Hitte geblauwde wijzers.

De basis van de plaat is een zilveren schijf.

Veel “witnuances”. Het is nét geen wit. Een hele rustige plaat.

En van dichtbij:

Laten we het maar over de kast hebben, prachtig van vorm. En superstrak afgewerkt.

Heel veel van de dikte op papier, zit ik het super ontspiegelde glas.

De kroon is ook een pareltje.

Het uurwerk is ook netjes:

En de maanfase… gewoon prachtig!

En om dan af te sluiten, de sluiting (pun intende :roll_eyes:) is natuurlijk ook geweldig.

Ondanks de 43mm en aardige dikte draagt het horloge vanwege de kastvorm heerlijk.

En deze keer geen Good, Bad en Ugly. :grin:

Zo. Bedankt voor het kijken!

258 likes

Wow… prachtig. Gefeliciteerd

1 like

Echt heel mooi :ok_hand:

1 like

Weloverwogen zo te zien! Geniet ervan de komende 50 jaar weer!

2 likes

Proficiat Abraham! :gift::birthday::partying_face: Mooie aanwinst om deze mijlpaal te markeren. :ok_hand:t2:

1 like

Très chique en echt iets speciaals voor een mooi jubileum, 2x gefeliciteerd hiermee! :star_struck: :ok_hand:

1 like

Dat is een heel mooi horloge! Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd met je verjaardag en een prachtige aanwinst !!!

1 like

Proficiat, zowel met de mijlpaal als het prachtige horloge.
Geniet ervan en nog vele jaren samen :+1:

1 like

Van harte gefeliciteerd met zowel je 50e verjaardag alsmede je prachtige horloge! :tada::hugs::pray:t3:

1 like

Die masterpiece’s zijn echt prachtig, proficiat met uw parel :ok_hand:

1 like

Een erg fraaie introductie van dit bijzondere horloge ter gelegenheid van je 50 ste jaardag …van harte en geniet er minstens de komende 50 jaar van !:ok_hand:

1 like

Mooi ding en toffe foto’s!

En ook echt iets voor mensen van boven de 50 :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Gefeliciteerd en mooie details in je horloge.

1 like

Gefeliciteerd. Mooi horloge. Veel draagplezier gewenst.

1 like

Van harte gefeliciteerd met je 50ste verjaardag en deze top NA. Hij is prachtig :heart_eyes:. Geniet ervan, maar dat is gemakkelijk deze keer

1 like

Nogmaals van harte! Ook met dit prachtige horloge. Passend om hiermee je mijlpaal te vieren. Dank voor de mooie foto’s. Dat geeft een goed beeld van wat dit horloge te bieden heeft. Draag hem in goede gezondheid en met veel plezier!

1 like

Proficiat met je 50e verjaardag en met je ML
Horloge waar ik zelf niet zo gauw aan zou denken. Volgens mij vernoemd naar de beide oma’s van de eerste Nederlandse oprichters.
Mooie foto’s, veel plezier ermee!!:watch:

1 like

Proficiat! :champagne: :older_adult:

1 like

Een kunstwerk. Gefeliciteerd, ook met je verjaardag.

1 like