NA een halve Omega Seamaster Professional Chronograph 300m

Een halve? Ja. Overgenomen van @echotango. Wel een tijdloos horloge nu :wink:

41.5mm maar een zeer behoorlijke dikte zeg! Zelfs op mijn 19cm polsen is dit geen kleintje.

Ik heb al een NOS 1164 uurwerk op de kop getikt en mijn horlogemaker scharrelt er een dial, hands en montagespul bij.

Leuk project voor deze winter. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte, mede-idioten van me.

Deze dial en bezel insert komen erop trouwens. Als iemand deze dial en/of bijbehorende hands en/of bezel insert heeft liggen: pb graag! Liever via HF natuurlijk!

29 likes

Dat is een cool project en zie graag de uitkomst.

2 likes

Damn!
Je eindigt straks vast met een schitterende nieuwe aanwinst! :slight_smile:

Vergeet niet de “voor” en “na” foto’s straks te posten!

2 likes

UPDATE

Gisterren heb ik een NOS 1164-uurwerk gekocht. Deze is gebaseerd op de overbekende Valjoux 7750 en wordt gereinigd, gesmeerd en afgesteld. Ook a heb ik geen open caseback, een origineel uurwerk met Omega-rotor vind ik een must.

Verder heb ik een lijst met parts gemaakt en alles wordt flink duurder dan ik dacht. Oh wonder. Met name het vinden van een originele dial en hands set is bijzonder lastig. Bovendien: bouw ik hem op met donkere dial en andere bezel om zo de James Bond te krijgen, of ga ik voor een blue wave dial met blauwe insert? Let ook op de details: de Bond heeft rode markers aan de buitenkant op de dial, in stijl met de wijzertjes.

Ref. 2598.8000, deze kan:

Ik moet wennen aan een silver background bezel. Het maakt dit horloge optisch kleiner dan hij is, terwijl de 41,5mm al op het randje is voor mij. Hoe dan ook zal de bezel een nieuwe veer moeten krijgen, omdat deze te stroef draait. Maar om nu een compleet nieuwe bezel te fixen… duur en onnodig.

De case is maar liefst 17(!) mm dik, dus hij moet niet te klein ogen. Omdat Omega geen losse bezel inserts levert, kan nieuw alleen een complete bezel worden gekocht en die kosten ex montage al zo’n €300. Oeps. Een originele dial ook zo’n €300. Ik geef de voorkeur aan NOS of lichtgebruikt. Er is geen lol aan om alles ineens nieuw te kopen…

Ref. 2298.8000 is het alternatief. De heldere blue wave dial kan mij wel bekoren. Bovendien hoort een Seamaster blauwer dan blauw te zijn?

Jullie meningen worden op prijs gesteld! Als iemand onderdelen zoals een dial heeft liggen, let me know.

Heeft iemand een ander idee?

Gr. Hans

3 likes

Ik kan je helaas niet helpen met onderdelen oid maar wat een geweldig projekt, respect!:+1:

1 like

Blauw blauw blauw! Blijft toch de beste iconische combo.
Leuk project!

[Sarcasme aan] Wat een verrassing dat het duurder zal worden dan gedacht! [Sarcasme uit]

1 like

haha ja inderdaad. Natuurlijk had ik vooraf wel een idee over de kosten van de onderdelen die nog gekocht moeten worden, maar dat dials en hands zó duur waren, als ze al vindbaar zijn… een bezel is ook erg duur vind ik. Ik heb het project ook blind aangevlogen zonder planning vooraf, dan valt het nooit mee natuurlijk.

Blauwer dan blauw: stem genoteerd.

Blauw natuurlijk, zo hoort het bij deze Omega


2 likes

Dank voor je mening en donders - als 'ie zo gaat worden? Yes please! Weliswaar zal ik geen stalen band monteren, althans zo denk ik er op dit moment over.

Ref. 2298.8000 blijkt de titanium uitvoering te zijn. @EricPP: welke referentie heb jij en is dat staal?

Edit: Ref. 2225.8000 is waarschijnlijk de uitvoering die ik ga bouwen. Dit is een stalen variant en is in lijn met mijn openingspost qua dial en bezel insert. Ook in lijn met de reacties tot dusverre en mijn eigen voorkeuren.

2 likes

Mijn contactpersoon heeft aan dat Omega in mei nog een prijsverhoging van 50% heeft doorgevoerd op dat spul… Een mitsukohi dial en handsset kreeg ik niet voor €700

2 likes

Zo zo, dat wordt het balkon verhuren deze zomer. Bedankt voor je reactie.

1 like

:joy::joy::joy:

Heb hier nog een splinternieuwe - in de stickers- liggen.
Wel de nieuwste uitvoering met de schroefjes. :wink:

1 like

Vóór het doekje van Cape Cod en het ultrasoonreinigen:

(Excuses, ik kan lang niet zo goed fotograferen als @malus65)

En na:

Ik heb er zeker een uur op zitten poetsen. Heerlijk werk. Toch ben ik nu met de Cape Cod gestopt, want ik wil niet (te veel) van het geborstelde gladpoetsen. Alleen kleine krasjes verdwijnen, de diepere zouden moeten worden weggepolijst, maar dat gaat mooi niet gebeuren.

Next step: onderdelen. Uurwerk is onderweg naar Nederland. Spannend;)

6 likes

Dat uurtje poetsen heeft 'm goed gedaan!

1 like

Ik hoop dat het fotobedrog is…maar heb je nou de gesatineerde zijkant met capecod glanzend gepoetst??

1 like

Ja shit hè. Er is inderdaad aan 1 kant iets te veel weggepoetst. De structuur zit er nog wel, maar is half weg of meer. Dat is dan ook gelijk het enige dat ik even een keer wil laten bijwerken. Met een lichte korrel schuurpapier of even langs mijn kastenbouwer, die kan dat goed borstelen. Doet hij bij mijn kasten ook netjes. Anders mijn horlogemaker, die is ervoor opgeleid in Zwitserland!

Vandaar dat ik mezelf al af zat te remmen en elders deze fout niet heb herhaald.

Goed gezien!

1 like

Balen is dat ! De finish heeft de kast wel nodig om op z’n mooist te zijn. Goed dat de oplossing al voorhanden is :+1:t2:

1 like

Helemaal mee eens. Overijverig;) ik zal alle zijkanten van de lugs laten opschuren voor maximaal effect.

1 like