NA: een herinterpretatie van pa’s verlovingshorloge

De meesten hier zijn hun halve leven naar horloges aan het loeren, bijna kopen, kopen en soms verkopen. Zo ook Neyra. Het gaat een beetje met golven: de ene keer heb ik bijna een soort drift om m’n collectie aan te vullen of de samenstelling wat aan te passen, de andere keer heb ik rust en geniet ik van de “rotatie”.

De laatste weken was er wat onrust, en gewoon de zin om iets nieuws aan te schaffen. Niks te geks, gewoon leuk.

Kleine zijstap: ik had een aantal jaren geleden van mijn vader zijn verlovingshorloge gekregen. Een apart ding, niet per se mijn smaak, maar wel een geinig apparaat. Het betrof deze Seiko 5 referentie 6119-8490:

Het horloge komt uit 1973 en heeft inmiddels een andere band, omdat de oude “beyond repair” was.

Toen zag ik vorige week het volgende filmpje van Youreterrific:

Hey, die blauwe lijkt wel een knipoog naar mijn vaders horloge! Het is een Seiko 5, met een blauwe wijzerplaat, oranje secondewijzer (die uit 1973 was ooit net zo fel oranje), en gewoon een sportief horloge op staal. En dus 50 jaar later, een leuk detail.

Eens kijken wat die nou moet kosten…. Hmmm 400 euro. Niet gek, maar wel aan de stevige kant voor een 5’je. Even laten bezinken. Of wacht, wat zou het aanbod op Chrono24 zijn? Kijk, allemaal exemplaren in Japan voor iets meer dan 200 euro exclusief verzenden en invoer etc. Dat is al een stuk beter!

De knop bestellen was al ingedrukt, Vamos, Andiamo, Let’s flipping Go!

Dat was afgelopen zaterdag, en vandaag was het al bij me binnen vanuit Japan. Niet gek!

Mijn dochter zei nog dat ik een unboxing video moest maken, maar ook al ben ik geen boomer heb ik dat maar even overgeslagen… :sweat_smile:

De pin & collar waren weer supereasy, dus het ding was in een mum van tijd op maat.

Ik krijg het blauw niet mooi op de foto, maar in het echt is het een soort donker-grijsblauw die in veel licht wat feller blauw wordt, echt heel gaaf.

Ik kan niet vergelijken met de oude SNXS’en waar deze op gebaseerd zijn, maar de kwaliteit is dik maar dan ook dik in orde voor deze prijsklasse. En naar ik begrijp qua afwerking van kast en band een flinke upgrade tov genoemde SNXS’en. Zo zijn de band en de endlinks solid.

Nog even een plaatje side by side met z’n opa :joy:

Deze zijn in 2024 geïntroduceerd, maar ik zie ze zelden tot nooit voorbijkomen. Best gek eigenlijk!

Zeer tevreden met deze aankoop! Bedankt voor het kijken en lezen!

118 likes

Wat een slappe reden zeg :face_with_hand_over_mouth:
Wel een mooi horloge trouwens :ok_hand:

3 likes

Gefeliciteerd met je toffe aanwinst :ok_hand:t2:

1 like

Wat leuk! Geniet van deze mooie NA.

1 like

Gefeliciteerd! Mooie set, zo! Vind trouwens die funky '70s style van die ouwe wel vet, hoor! :sunglasses:

1 like

Haha nou ja!

Dank je! Ja het is wel een leuk ding!

3 likes

beide zijn leuk en vullen elkaar mooi op,
draag ze met plezier

1 like

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten :+1:t2:

1 like

Mooie aankoop.
Proficiat met je nieuwe prachtig horloge.
Geniet ervan.

1 like

Mooi ding man. Heel veel plezier ervan.
En ben ook een beetje zuinig op die van je vader.
Die wordt nog eens goud waard.

1 like

Gaaf die Japanse dagschijf :ok_hand:

1 like

Leuk verhaal, tof horloge. Ik vind de kleur wp zoals die hier overkomt al erg mooi!
Ik sta op het punt ook iets in Japan te bestellen, dus ben eens benieuwd!

1 like

Toffe aanwinst, veel draagplezier!:ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze memorabele tijdwaarnemer!!
Mooi hoor!!

Ik wens je veel draag genoegen.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

1 like

@Neyra, zulks een doortastend horloge-inzicht heb ik zelden eerder meegemaakt.

• Wát een mooie en ook emotionele geringer prestatie van jouw vaders horloge. (het raakte me dieper dan ik verwacht had)

Met trots kan ik je nu zeggen: zo vader, zo zoon. (in de aard van jouw handelen gelegen) :hugs: :smiling_face_with_tear:

2 likes

“geringer” moet zijn ‘her’.

• Dat zogenaamde en vervloekte ongevraagde ‘correctie-programma’ van de site hier zélf, had wel achterwege kunnen blijven. Irritant gedoe, zeg ! :-1::-1:
2 likes

“prestatie” moet zijn ‘interpretatie’.

• Tja, bagger zogenaamd correctie-programma, al hierboven vernoemde.
2 likes

Heel erg mooi, gefeliciteerd!

1 like

Prachtig horloge. Veel plezier ermee!

1 like