Muziekje voor de sfeer
Voor de persoon die geen zin heeft om wat meer te lezen heb ik het volgende gemaakt.
De HotseflotsGPT TLDR; Internet is kut, ruggengraat is van gelei gemaakt en geld is geruild voor een nieuw horloge. Een boutique exclusive zelfs
Foto’s kan je verderop zien.
Introductie:
Het internet is echt een draak van een medium, wat helemaal niet goed is voor je portemonnee. Of althans, dat geldt voor mij. In een moment van zwakte is mijn ruggengraat weer eens veranderd in een soort van gelei en heb ik me laten verleiden om weer eens een nieuw horloge te kopen. In mijn laatste topic schreef ik hoe ik van horloges hou die modern zijn, maar wel een vintage vibe hebben en die trend zet ik met deze aanwinst ook zeker weer voort.
Dames en heren, ik presenteer u de Seiko SPB289. Bij Seiko ook wel bekend als de “Mystic Forest”. Want zonder zo’n lekkere hitsige marketing term is het ook maar gewoon een horloge. Wel een tof horloge als je het mij vraagt.
Klein stukje geschiedenis:
In 1959 werd de eerste Seiko Alpinist geïntroceerd onder de naam Seiko Laurel Alpinist, en Seiko deed daarmee haar intrede in de sporthorloges. Daarmee was ook direct de toon gezet en heeft Seiko in opvolgende jaren vele sporthorloges uitgebracht. Het horloge was ontworpen voor Japanse bergbeklimmers, Yama-Otoko (letterlijk vertaald; Bergman).
Zij hadden een robuust horloge nodig, waar een stevig uurwerk in zat. De eerste Alpinist werd gelanceerd met een Seikosha uurwerk, met daarin 17 juwelen. Voor die tijd een erg indrukwekkend uurwerk.
De naam Alpinist is goed terug te zien in het design van het eerste horloge, waar ze er voor gekozen hebben om de markers op 3, 6, 9 en 12 posities als bergtoppen er te laten zien. Waar er voor de 12 uur marker wel voor een afwijkend design is gekozen, om zo de leesbaarheid te verbeteren. Ook de eerste generatie was voorzien van lume, om zo de leesbaarheid in het donker te verbeteren.
Mooi groen is niet lelijk:
Een goeie anderhalve week zat ik dus in de baas z’n tijd weer eens even niet te werken en lekker mijn tijd te verdoen op het internet. Nadat ik YouTube weer voor de derde keer had uitgespeeld en de krant ook al voor de tweede keer die dag had gelezen werd het tijd om even Reddit te bezoeken. En prompt toen ik de pagina opende werd ik gepresenteerd met dit exacte horloge en ik was op slag om. Ik heb de Alpinist serie, in de vele iteraties waarin die te vinden is altijd al cool gevonden, maar ik had nog nooit de trekker overgehaald om er één te kopen. Nou, dat veranderde vrij snel toen ik dit pareltje tegenkwam op Chrono24. Na wat beknopte maar prima correspondentie met de verkoper in Litouwen was de deal beklonken en heeft hij het horloge nog dezelfde dag op de post gedaan. Top!
Maar kijk even hè, hoe lekker die groene groene wijzerplaat is. Dat is toch prachtig. Prachtig zeg ik je!
De textuur op de wijzerplaat is supertof en afhankelijk van hoe het licht reflecteert, lijkt het alsof de textuur verticaal is, dan weer horizontaal. Soms kun je beide tegelijk zien. De gouden secondewijzer steekt mooi af tegen het groen.
In natuurlijk licht is die overduidelijk groen, waarbij die bij wat minder licht op bepaalde momenten zelfs grijstinten aanneemt en zelfs nog wel tegen het zwart aan kan leunen. Helaas heb ik dat laatste niet echt lekker op de foto kunnen krijgen, maar dat moet je dan maar van me aannemen.
Veel van nu, maar ook een beetje van vroeger:
Ik hoef jullie vast niet te vertellen dat Seiko dit horloge in de markt heeft gezet als een moderne herinterpretatie van de originele 1959 Seiko Alpinist. En dat hebben ze wat mij betreft goed gedaan, waarbij ze iconische stijl elementen hebben behouden, maar er ook modern sausje over hebben gegoten. Wat mij betreft is de open caseback niet echt nodig, en ik had liever een gesloten caseback gehad en dat-ie iets minder dik was geweest. Met een formaat van 38mm breed, 12,9mm dik en 46,2mm lug-to-lug had-ie van mij net een tandje dunner gemogen. Ondanks dat, draagt-ie wel erg comfortabel.
De meegeleverde stalen braclet is erg comfortabel, maar ook hier heb ik ook weer een puntje van kritiek. De taper op de band had van mij wel wat beter gemogen, want op dit moment is die nagenoeg niet aanwezig. Aan de andere kant, we zijn dit ondertussen wel gewend van Seiko. Maar toch, gemiste kans.
De band is volledig volledig gebrusht, waar bij de centerlinks wel redelijk scherp afgesneden zijn en daar is gekozen om het wel te polijsten. Dit geeft de band net even wat meer flair zonder al te patserig te worden.
Als afsluiter nog even een foto om de pols.
Al met al ben ik erg gecharmeerd van deze moderne heruitgave van de Seiko Alpinist en deze mag dus ook zeker blijven.