Powerreserve/gangreserve advies gevraagd field/toolwatch

Als eigenaar van drie Grand Seiko HAQ horloges moet me van het hart dat quartz plenty charme heeft. Ook de Mega quartz van Junghans, en zeer zeker de quartz horloges van The Citizen, of een Aquaracer solar, misschien een Cartier Tank Américaine quartz, en ga zo maar door tot aan F. P. Journe aan toe, ze hebben allemaal zo hun charme.

Niks mis met quartz.

2 likes

Ieder zijn ding ik heb ook een quartz en draag hem ook geregeld toevallig vandaag nog. Maar voor mij persoonlijk mis ik de emotie zelfde als met een elektrische auto benzine heeft altijd meer emotie geluid geur. En bij horloges hetzelfde het geluid het gevoel van het mechanisme

Ben met je eens echter zijn zowel de tank als de fp journe wel zwaar overpriced voor wat het is kwa mechaniek.

Oh excuus. Zover had ik niet gelezen :see_no_evil:

De Fortis Flieger “Werk-7”
70hr power reserve
Verkrijgbaar in 39 en 41 mm en de keuze met zwarte of groene dial.
2e tijdzone
5 jaar garantie ook op waterdichtheid
20ATM
Beste afleesbaarheid en robuustheid

6 likes

Mooi gezegd. Goed (bedoelde) advies v anderen kunnen waardevol zijn. Maar soms sta je gewoon anders in bepaalde zaken.

2 likes

12.9MM* :nerd_face:

De SPB289, wat kan ik er over zeggen? Naja, dat kan je hier lezen.

Gebouwd als een tank, maar het weegt dan ook ongeveer even veel als een tank. En dan bedoel ik niet een Cartier Tank. De afleesbaarheid is fantastisch, het design spreekt me erg aan, de wijzerplaat is om te smullen en de bracelet is erg comfortabel en goed afgewerkt. Alleen het lijkt er toch op dat deze het nest gaat verlaten omwille van het feit dat-ie een tikkeltje corpulent is.

Ik zit zelf te kijken om de Seiko te vervangen voor de Breitling Top Time B31 in het groen. Deze heb ik afgelopen zomer tijdens vakantie gepast bij de boutique in Salzburg en ik was eigenlijk direct verkocht.

4 likes

Dat doet me er aan denken dat je die Mt Iwate nog eens een keer wat langer moet passen om een idee te krijgen over de Kiri versus de Top Time.

Bedankt, deze ken ik nog niet, ga hem bekijken! Heel mooi!

2 likes

Regelmatig doet een horlogediscussie mij denken aan een discussie over iemands volgende auto:

“Ik wil een SUV met een automaat en trekhaak”

Eerste reactie: neem een Golf GTI 5-deurs met handbak!

Tweede reactie: Een Cayenne Turbo is snel, die zou ik kiezen.

Derde reactie: ja, maar die Cayenne reed ik er laatst uit met een Subaru en die is veeeel goedkoper en je wordt ook niet genaaid bij een beurt.

Vierde reactie: Ik heb een Tesla en draag Quartz, maar ik mis wel wat beleving, dus ik ga voor een nieuwe e-bike.

:laughing:

6 likes

Hahaha ja dat gevoel heb ik ook wel een beetje gekregen. Echter kan ik het ook wel waarderen. Belangrijk is dat er uiteindelijk een suv met automaat en trekhaak voor mn deur staat (om mijn pols hangt) waar ik blij mee ben.
Al het andere valt onder algemene horlogepraat
 Toevallig is dit ook wel de hoek van het forum waar ik dit topic gestart ben.

Ik waardeer alle tips die ik krijg. Al vind ik het ook lekker voor dit topic dat we een beetje in de juiste hoek blijven.

1 like

Eens hoor, het is wel een leuke discussie met serieuze input en inside info.

Omdat je naast field watch ook toolwatch schreef heb ik ook mijn inbreng: een Certina DS Action die niet puur als duiker in de markt wordt gezet, maar ook voor Alpinisme. In feite is het gewoon een betaalbare alleskunner die goed in balans is, qua maat, afleesbaarheid, robuustheid en specs:

https://www.certina.com/nl/news/deepest-highest-count-me

Misschien niet de look & feel waar jij naar op zoek bent, maar voor velen zou dit een prima GADA zijn. Zeker met iets slankere polsen.

1 like
3 likes

Gaaf wel. Twee dingen vallen mij op, terwijl er gezegd wordt dat er is samengewerkt met de Zwitserse Luchtmacht, zie je namelijk een enorme reflectie in het glas. Later ook als hij de grootste bejubelt om z’n balans op de pols. Dat kan ook het verschil tussen cameralens en het blote oog zijn, maar erg goed afleesbaar lijkt mij stug (lees: bullshit). Zeker als je in een cockpit onder allerlei hoeken in de zon vliegt, of in de hangar in het gezellig TL-licht.

Het tweede: “Mijn budget ligt tot 800 euro”. In het filmpje zeggen ze vanaf 4.100 euro ex BTW.

Dan moet je wel echt Fortis Fanboy zijn, je ogen sluiten, en op de OK knop van de PIN-terminal drukken nadat je net je daglimiet verhoogd hebt en die reflectie voor lief nemen.

1 like

Je budget is 800 euro, maar iets als Sinn is ook heel erg gaaf. En blijf ook de horlogemarkt hier op het forum afstruinen.

1 like

Persoonlijk ben ik dat (nog) niet. Maar ik vraag om modellen met een langer gangreserve. Ook ben ik benieuwd wat er is in het iets hogere budget. Dan kan ik (of iemand met dezelfde interesse) daar de afweging in maken.

Ben dus evengoed blij met deze suggestie!

2 likes

Er zit AR coating aan beide zijden op het saffierglas. Eén vlak glas geeft altijd een reflectie. Ook bij een Garmin horloge wat ook door militaire vliegers wordt gedragen.
De indeling van de wijzerplaat en de brixtrack is in samenspraak met een aantal militaire vliegers doorgesproken. De indices zijn dan ook dikke blokjes(bricks) gemaakt van superluminova. Dat maakt de afleesbaarheid onder alle lichtomstandigheden geweldig. Een vlieger wil gewoonweg in een fractie van een seconde zien hoelaat het is en waar de secondewijzer zich bevindt. Vandaar dat onder uv-licht de oranje accenten nog beter oplichten.
Er wordt niet zomaar een ontwerp in productie genomen. Daar wordt veel tijd en geld in gestoken
Er wordt gezegd dat de F41 plaat mooier in balans is dan de F39, dat klopt ook het originele ontwerp was de f41. Op verzoek van interne medewerkers is de f39:er naast ontworpen
Ten tweede:
De topic starter was ook benieuwd naar wat er nog meer verkrijgbaar is met 70hr gangreserve in een hogere prijsklasse

3 likes

Heel nice, ik vind dit één van de vetste moderne horloges die ik de laatste tijd heb gezien. Misschien dat ik wat kritisch klonk, maar het viel me op, alsof het marketingbullshit was (dat zie ik genoeg in mijn vakgebied). Bedankt voor de opheldering.

1 like

De marketingsbullshit is wel echt een ding bij veel horlogemerken hoor (vooral de nieuwere). Je moet er een beetje doorheen kijken.

Geen probleem! En bedankt voor je compliment.
Fortis probeert ontwerpen te maken wat bij toolwatches hoort. Functies goed ontworpen. En ontwerpen met echte bruikbare functies. Niet de trends volgen, maar trendsetter zijn.

Ik ben door mijn likes heen, maar ik waardeer jouw uiteenzettingen. Erg leuk om zo kennis te maken met een merk die ik alleen in de vintage hoek weleens heb overwogen.:clap:t3:

1 like