Beste mede liefhebbers,
Deze keer geen echte NA in de juiste betekenis, want dit horloge ligt al even op mijn kistje. Daarnaast beste lezer, wees gewaarschuwd want onderstaand verhaal helemaal lezen is weliswaar even een boterham maar geloof me, met recht. Ik wens u een smakelijke maaltijd!
Even tussendoor Pappie; waarom ligt het horloge eigenlijk op jouw bescheiden kistje en niet gewoon er in zoals dat hoort?
Dat is, waarde lezer, omdat ik:
a- te lui ben om horloges steeds in- en uit het kistje te doen.
b-ze meestal ook niet lang genoeg bij mij verblijven om ze netjes op te bergen.
Enfin, ik heb dit horloge enige tijd geleden gekocht, omdat ik een mooi stuk techniek van vaderlandse bodem niet verloren wilde laten gaan. Ik moet er overigens meteen bij vertellen, dat het door de grote footprint enorm comfortabel draagt, dus het bleek geen straf. Tijdens de overdracht vertelde de verkoper, dat het een redelijk uniek horloge is en handmatig in een oplage van enkele stuks in Nederland is vervaardigd. Ahhh, een horloge met een verhaal dus, des te beter, daar moest ik natuurlijk meer van weten….
Via dit mooie forum kwam ik op het spoor van een vorige eigenaar, die mij vriendelijk voorzag van het Facebook adres van de maker van dit horloge. Na een account aangemaakt - en een berichtje gestuurd te hebben, ontving ik korte tijd later een antwoordje van een druk bezet man.
Lang verhaal kort, de ontwerper, constructeur, fabrikant, assemblage medewerker en commerciële man in deze “one man show”, is gisteren bij mij thuis geweest en ik kon naar hartelust vragen afvuren op: Hans Mulder.
Vergeeft u mij dit lange intro maar een dergelijk unieke gebeurtenis komt in dit leven helaas te weinig voor en deze is een kolfje naar mijn hand, waar ik weer weken op kan teren.
Dan nu beste lezer, jazeker, het horloge in kwestie.
Deze chronograaf is geboren met een schuin oog naar een Bell & Ross. Het concept van een vliegtuig instrument sprak de maker erg aan, i.c.m. de mogelijkheid om het horloge goed af te kunnen lezen en zelfs zonder bril.
Traditiegetrouw begin ik de beschrijving weer aan de bovenzijde van het horloge om daarna naar beneden af te dalen. Let wel beste lezer, dit horloge is niet uit een grote fabrieksmatige serie maar vrijwel volledig in-house handmatig gemaakt door een technische man “die het er even bij doet”. Tegen die achtergrond gezien, zult u zich zeker verbazen.
Het venstertje:
Dit glaasje is van saffier gemaakt en derhalve erg kras bestendig. Ze is voorzien van de juiste hoeveelheid AR om niet hinderlijk te schitteren maar wel een mooie heldere blik op de dial en wijzers te gunnen. En heel terecht zoals u hieronder kunt lezen.
Het vensterrandje:
De bezel is van een apart stuk titanium gemaakt en vanaf de bovenzijde, perfect passend, in de middenkast gemonteerd. Saillant detail is dat de bezel op de bekende 4 hoeken is bevestigd met torx schroefjes, zodat het effect van 4 zaagsneden, die naar verschillende richtingen kijken, wordt vermeden.
De wijzers:
De wijzers zijn voldoende aanwezig om de tijd in alle omstandigheden goed te kunnen aflezen en mede daarvoor van voldoende lume voorzien. Ze zijn mooi strak vervaardigd en vormen een ditto geheel met het horloge.
De dial:
De dial verraad de naam van de fabrikant: J. (Hans) Mulder en direct daaronder wordt naar het type uurwerk verwezen. Hij is voorzien van opgelegde en ge-lume-de indices, heeft uiteraard de nodige uitsparingen voor dag/datum en bevat tevens 3 sub-dials.
U zult zich ongetwijfeld afvragen waarom ik deze (vrij normale) aspecten van een chrono dial specifiek noem? Welnu beste lezer, dit is om u zich te laten realiseren, dat de maker al deze zaken zelf heeft uitgevoerd. Van het exact monteren van de indices (op 2 pinnetjes per indice) t/m het spons bedrukken van de teksten, ook hier is alles in-house gedaan!
Het huisje:
Het kast van het horloge bestaat uit titanium grade 2, een zeer zuiver materiaal. Het is in meerdere stappen machinaal gevormd en aansluitend gebrushed. De benodigde uitsparingen zijn pijnlijk nauwkeurig gemaakt en alle andere gemonteerde onderdelen passen er naadloos in.
De ophangpunten:
De lugs zijn ook gebrushed en ontworpen om een band middels geschroefde band-pennen te verankeren. De inbus schroefkopjes van de pennen zijn keurig in de lugs verzonken en bovenal; deze lugs zijn extreem strak vervaardigd en dan bedoel ik ook Strak met een hoofdletter “S” beste lezer!
Het verstelknopje:
De kroon is wederom heel strak uitgevoerd en draait/schuift met exact de juiste weerstand in- en uit de kast. Ze biedt perfecte grip en prikt, mede door aanwezigheid van de chrono knoppen, absoluut niet in de bovenzijde van de hand.
Detail: u ziet ook de groeven in de kroon en die hebben precies de juiste afmetingen en afwerking voor een uitstekende grip.
De tijd-meter knoppen:
De chrono knoppen zijn een verhaal apart en meer voor de techneuten onder ons. Deze knoppen zijn ieder voorzien van een pennetje welke, door de zijkant van de kast heen, het uurwerk bedient. Die pennetjes moesten daarvoor excentrisch onder de knoppen worden geplaatst, waardoor deze laatsten de neiging hebben om scheef gedrukt te worden. Dit hinderlijke effect is opgelost door om de pennetjes onder de knop een veertje te monteren en daarnaast een tweede veertje te plaatsen. Hierdoor worden de knoppen tijdens bedienen tegen 2 “veerdrukken” ingedrukt en blijven ze keurig vlak geplaatst. Razend knap nietwaar?
De inwendig bewegende contraptie:
Het uurwerkje is een Valjoux 7750. Dit is een enorm betrouwbaar werkpaard, waarmee u vrijwel onmogelijk problemen kunt krijgen. Het kenmerkt zich door de snel draaiende rotor, welke de bekende “wobble” in het horloge veroorzaakt. Over deze rotor overigens dadelijk meer…. Mijn exemplaar loopt uitstekend en vooral erg nauwkeurig, u kunt de klok er op gelijkzetten.
Het ronddraaiende gewicht:
De rotor is uniek uitgevoerd en heeft 4 molenwieken, welke bovengenoemd “wobble” effect wat verminderen. Hij is ook in-house vervaardigd met een proces van materiaal belichten, vervolgens etsen en aansluitend even de vrijgekomen gaatjes netjes braamvrij vijlen met een vijltje van 1 mm…!
De bodem:
Het achterdeksel van dit horloge is met meerdere schroeven bevestigd, hetgeen doet vermoeden dat ook aan de WR is gedacht. Dat is ook inderdaad het geval want het horloge is afgeperst op 3 Bar en aansluitend was er geen druppel vocht in het huisje te bekennen. Het deksel is voorzien van een glaasje om het uurwerk en de rotor te kunnen bekijken en saillant detail is, dat in het glaasje rondom enkele teksten zijn ge-etst. Zo wordt daar o.a. de naam van de maker vermeld, alsook het bouwjaar van het horloge, in mijn geval 2017.
Het hang- en sluitwerk:
Het bandje, waarop dit horloge momenteel is gemonteerd, is niet origineel maar bevond zich in één van mijn uitpuilende doosjes horloge bandjes. Hans had dat opgemerkt en bood heel hartelijk aan om een origineel bandje op te sturen. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen beste liefhebbers en ik heb voor een zwart exemplaar gekozen. Welnu, een man een man, een woord een woord, dus de volgende dag werd dit afgeleverd.
In het zakje bevond zich een, wederom strak uitgevoerd, zwart bandje met gesp. Het is van eenzelfde kwaliteit als het horloge en heerlijk soepel, waarvoor nog dank aan Hans!
Welnu beste lezer, alle bovenstaande ontboezemingen gelezen hebbende, heeft u mijn respect verdiend en tevens inmiddels een indruk over dit horloge kunnen opdoen. Ik hoop dat u een goede maaltijd heeft genoten en voor goede orde; ook heel veel respect voor Hans Mulder, want dit is toch een knap staaltje Hollands in-house werk!
Zoals u van mij gewend bent, mag u al het bovenstaande kopiëren, publiceren, deleten of er nogmaals van genieten. Dat laatste adviseer ik dan vooral van de plaatjes te doen, ze spreken immers voor zichzelf.