Na één jaar Horlogeforum 🎉

Een verhaal na een jaar op dit forum te hebben rondgeneusd. Ga rustig zitten.

Zeven dagen geleden kreeg ik de Anniversary badge en ineens realiseerde ik me hoe de tijd gevlogen is.
Het leek me een goed moment om even stil te staan bij alle ontwikkelingen en begon de post in m’n hoofd al te schrijven. Dus, hoe is deze inmiddels één jaar durende fascinatie begonnen? Hier zijn twee horloges verantwoordelijk voor.

Na het overlijden van mijn oma erfde ik mijn opa’s Eppo. In eerste instantie vond ik het gewoon een tof erfstuk en heb ik er eigenlijk weinig mee gedaan. Leuk om te hebben. Het horloge liep niet en belande in de la voor de komende twee jaar.

Ik was jarig en vroeg in een opwelling een horloge aan mijn vriendengroep. Twee hadden al zo’n toffe Tommy Hilfiger of Hugo Boss met blauwe wijzerplaat. Allemaal 45mm klokken op smalle polsjes. Ik richtte mijn pijlen op een Hugo Boss Pilot Edition. Leuk maar niet echt Horlogeforum waardig natuurlijk.


Hugo Boss Pilot Edition

Eenmaal verkregen was ik erg blij. Toegegeven was het even wennen om zo’n enorm gevaarte om m’n pols te dragen. En tot mijn neurotische irritatie tikt de secondewijzer niet op de lijntjes. Ondanks dit vind ik het wel een mooi ontwerp en is de afwerking wel oké. Het blijft echter een meer een emotionele verbinding.

Toen was er een omslag moment. Ik wilde mijn opa’s Eppo redden. Vol energie stapte ik op de fiets om het batterijtje te laten vervangen. Ik liet het horloge achter bij zo’n zaak die ook schoenzolen repareert en kon niet wachten tot ik ‘m kon dragen. De volgende dag kreeg ik ‘m in m’n handen gedrukt met de opmerking dat het een hand opwindt horloge was.

Verwonderd en teleurgesteld ging ik opzoek naar een juwelier want hij liep erg slecht. Deze vond ik snel maar was verbaasd dat ik moest aanbellen om naar binnen te mogen, ha. Voor alles een eerste keer. Goed, de kosten van reparatie waren drie keer de prijs van het horloge dus ik moest even nadenken. Ondertussen droeg ik het horloge wel te pas en te onpas.


Eppo met Otero 844 uurwerk

Wat te doen? Google natuurlijk. En zo, kwam ik na een tijdje terecht op deze website. Ik las over automatische uurwerken, hand opwindt horloges, quartz en andere pracht in praal. Het duurde niet lang of mijn account was gemaakt. Ik vroeg jullie me te helpen met het horloge en kwam er achter wat voor uurwerk erin zit. Wat historie van het merk en enkele adresjes om ‘m te laten maken.

Ik stelde me natuurlijk niet voor, de gebruiken waren me nog niet helemaal duidelijk. Stom en erg laat dus dan maar dit topic.

In plaats van opzoek te gaan naar een horlogemaker liet ik me verlijden door het blauwe gedeelte van dit forum. Twee dagen later en erg gecharmeerd van vintage horloges zat ie in de bus. Mijn eerste aankoop. Een Seiko Chrono-Alarm 7T32-7C60.


Seiko Chrono-Alarm 7T32-7C60

Ik had nog nooit een chronograaf gezien en was erg onder de indruk. En die alarmfunctie, dat ga je natuurlijk elke dag gebruiken, ha. Ik vond ‘m zo gaaf. Hij draagt erg licht, voelt ondanks de leeftijd aardig solide aan. Ik hou erg van de kleuren en deze drukke wijzerplaat. Ook is de 38mm een perfect formaat voor mijn pols. Niet te groot en niet te klein.

Ik raakte hierna al snel bekend met de wondere wereld van Seiko 5jes en kocht deze kort na mijn eerste Seiko. Waarom dan geen foto? Ik lees het vaker hier. 12 bier en een horloge eindigt vaak ik problemen. Zo moet ik, met enige schaamte, toegeven dat ook ik langs een muurtje ben geschaafd. De schade was nogal pittig en heb ‘m voor een zacht prijsje doorverkocht aan een beginnende horlogemaker via Marktplaats.

Toen mijn broertje jarig was besloot ik hem een Casio te geven. Ikzelf was, na mijn incident, opzoek naar een beater die ik ook tijdens het sporten kon dragen. En eventueel tijdens het zwemmen op vakantie e.d. Ik liet mijn oog vallen op de Casio B640WD-1AVEF en kocht er twee. Best leuk horloge en aardige bang for buck. Het enige nadeel vind ik de band, deze verschiet soms waardoor ik het opnieuw moet vastklemmen. Mijn broertje is er ook blij mee.


Casio B640WD-1AVEF

En de Eppo dan? Nou, die is inmiddels gemaakt! Door Tokes, via dit forum. Ik ben er blij mee. Het horloge houdt redelijk goed de tijd, ziet er tof uit en heeft een nieuw glaasje gekregen. Dus je kan de tijd daadwerkelijk aflezen. Dit in combinatie met de herinnering aan mijn opa zorgt voor een hoge waarde! Helaas geen quick set date dus als ik ‘m een week niet heb gedragen kost het moeite om de datum goed te zetten. Tijd genoeg om aan opa te denken dus.

Mijn nieuwste aanwinst is de Tissot PR100 COSC Quartz Chronometer. Een vriend van mij heeft recentelijk een Tissot Visodate gekocht en ik was snel gecharmeerd van het merk. Na wat onderzoek en toeval kwam ik deze tegen op het forum. Het toffe aan deze PR100 vind ik de COSC Certificatie in combinatie met de strakke looks en datumloep. Ik kreeg echt een heel compleet pakket toegestuurd en ben zeer te spreken over de aflevering.


Tissot PR100 COSC Quartz Chronometer

Zoals je ziet is bijna alles quartz. Was dit het plan? Nee. Maar het toch zo gekomen. Ik laat me iets te snel leiden door prijs en uiterlijk en denk meteen, pfoe, die moet ik hebben. Als ik nu terugkijk had ik denk ik andere keuzes gemaakt.

Soms denk ik nog terug aan m’n Seiko 5 en ben toch wel verliefd geworden op automatische horloges. Ik heb geen Rolex-money maar het doel voor 2020 is wel een echt echt echt horloge kopen. M’n pijlen zijn nu gericht op een Bulova Super Seville (Silver). Vintage én automatisch.

En er moet iets uit. Ik twijfel nog.

Bedankt voor het (lange) lezen en jullie zien ‘m (Bulova of niet) wel verschijnen op het forum!

Groet,
Jericho

85 likes

Waarom?

Vooral voor de fondsen voor een nieuwe aankoop. Maar ook omdat ik ze graag allemaal draag en dat is nu al vrij lastig. Ha. Wil toch wat meer bouwen naar automatische uurwerken en handopwinders.

1 like

Wat is je budget voor je volgende aankoop?

Precies, ik zie nog een leeg plekje in de doos! :face_with_monocle:

Het jaar duurt nog lang! Tijd genoeg :grinning:

Leuk verslag! Succes met je verdere ontdekkingsreis in de wereld van horloges.

Ik zit te denken aan 400 á 500.

Dan moet je Tissot weg denk ik, want de rest zal geen zoden aan de dijk gaan zetten.

Spuit 11! :joy:

1 like

Jup, ik weet het! Thanks voor de tip! :grinning:

Ja je gaf aan dat je twijfelde, dus ik dacht ik help je even een handje. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Jericho, je weet het zelf nog niet maar ik denk dat je gaat zoeken naar een Tissot Le Locle.:sunglasses:

Oef, dat is wel een mooie inderdaad. :grin:

Of de Tissot Gentleman Powermatic!

Zeer leuk verhaal :ok_hand:t2: …Alsnog welkom op HF en veel plezier hier :+1:t2::smiley:

Mooi verhaal! Met plezier gelezen.

Je bent goed begonnen met de opbouw van een leuke horlogecollectie. Wat je er ook mee doet, je bent er waarschijnlijk inmiddels wel al achter wat een leuke hobby het gebeten zijn door het horlogevirus met zich mee brengt.

In je smaak en keuzes ben je inmiddels al aardig gegroeid en er zijn, bij twijfels, genoeg forumleden die je hierbij met raad en daad terzijde kunnen staan. Veel succes gewenst dus met het verder opbouwen en eventueel uitbreiden van je horloge collectie met opa’s Eppo als solide basis.
Staar je daarbij niet blind op de peperdure premium merken, ook en zelfs onder de 200 euro zijn er genoeg prachtige mechanische - zowel als kwaliteits quartz uurwerken te koop waarmee je bepaald niet voor Johannes met de korte achternaam zult lopen :slight_smile: .

Vergeet ook niet te kijken naar gebruikte exemplaren, in het blauwe gedeelte op dit Forum zul je regelmatig interessante exemplaren treffen die, ook met een beperkt budget (ik ben ervarings deskundig op dat gebied) zeer de moeite waard kunnen zijn.

Veel plezier en succes gewenst en alsnog, na een jaar:
7032-0d41582645b1ac5e0841131216db07d4

1 like

Dankjewel! HF is inmiddels bijna een verslaving geworden :grinning:

1 like

Hier al een paar jaar verslaafd :+1:t2::see_no_evil::grin:

1 like

:laughing: Ja, het is soms afzien, al die horloges!