Ik ben de laatste tijd een beetje actief geweest met het zoeken naar vintage horloges uit de ‘Noordelijke landen’. Met name Zweden en Finland dus. (ik mag dit niet Scandinavië noemen, want Finland is officieel geen Scandinavisch land).
Die speurtocht tot nu toe leverde via verschillende veilingsites uit die contreien interessante aankopen op. Zie daarvoor onder andere het draadje Leeuwentroep.
Aankopen, want een aankoop is nog geen aanwinst. Dan moet het ook echt wat voorstellen en er zit ook wel wat onbruikbaar spul tussen de aanbiedingen. Soms is het dus gokken en dan zie je pas of het wat is, of zou kunnen worden als je de buit in handen hebt.
Zo ook met dit item. Op een Zweedse veilingsite gevonden. Het startbod was 35 cent. Daar wilde ik wel een gokje voor wagen en heb er dus een bod van €10,50 opgezet. Op € 9.95 bleef ie hangen met mij als hoogste bieder. Zo gaat dat vaak op on line veiling sites, als er toch nog iemand 1 eurotje hoger had geboden… weg! Maar soms werkt het.
Betaald met Paypal. Handig want dan heb je geen gedoe met valutaomrekening. In dit geval van Zweedse kronen naar euro’s. Dat doet Paypal voor je voor een kleine provisie. De bank is duurder. Er kwam ook nog wel 8 euro verzendkosten bij voor een T&T pakje via het Zweedse PostNord, maar dat was aanvaardbaar.
Een paar dagen wachten en dan: Slamrade lock på brevlådan och… ploppa på mattan… (mag je zelf vertalen).
Een pakje op de mat.
Nou ja een pakje? Ik schreef al eens eerder ergens iets over Finse verkopers die een horloge opsturen in een (één) velletje bubbels en en ouwe envelop met een berg postzegels, maar de Zweden kunnen er ook wat van…
Kijk hier naar een kleine foto reportage van de aankomst van mijn nieuwste aankoop. Verbaas en vermaak je:
Een klontje oud papier… een oude in elkaar gepropte enveloppe, met heel veel stickers en nietjes. Het pakje is kleiner dan een pakje sigaretten. De stickers van de post pasten er maar net op. Over elkaar heen dan…
Bij het openmaken kostte het enige moeite om door alle stickers, plakband en nietjes heen te komen.
Dan komt er iets te voorschijn:
Een plastic boterhammenzakje met iets er in…?!
Uhm, ja een klontje WC papier, met daarop geschreven: Svart gammale. Nu is mijn Zweeds niet van roestvrij staal, maar ik weet toevallig nog wel dat gammel in het Zweeds niet ‘gammel’ betekent maar ‘oud’. En svart zal wel ‘zwart’ zijn. Iets ouds en iets zwarts dus. Dal zou kunnen kloppen want ik had geboden op een vintage horloge met een zwarte wijzerplaat.
Verder uitpakken. Spannend! Het lijkt wel een ouderwetse Sinterklaas surprise.
Meters WC papier! Met daar diep binnen in: een oud ‘gammel’ horloge met een zwarte wijzerplaat.
Het bleek zowaar het horloge te zijn wat ik besteld had.
Inderdaad het ding op de artistieke foto’s van de verkoper.
Ter afsluiting dan ook nog maar een paar artistieke foto’s van mezelf.
Het ziet er naar uit dat ik een redelijk bejaard merkloos horloge heb gekocht. Ik schat jaren '50 of misschien nog wel iets ouder. Op de wijzerplaat staat ‘Waterproof’ en ‘Shocproof’. Ik zie op de foto van de verkoper ook een soort Incabloc) dus veel ouder dan 1950 zal het niet zijn.
Klein, 28 mm zonder de kroon, maar dat kan voor een herenhorloge uit die tijd nog wel. Een op de eerste indruk nog gave militairy style wijzerplaat, een iets geleefd, maar te polijsten stalen kastje. Verder een zwaar beschadigd glas, geen probleem, dat is te vervangen.
Ik heb het horloge nog niet open gehad, maar op de foto van de verkoper zie ik een mooi oud uurwerkje waarvan ik nog moet (proberen) vast (te) stellen wat voor kaliber het is.
En… It’s alive! Het loopt! Drie slagen aan de kroon: Daar gaat ze! En zo een schoonheid heb ik nooit gezien…
Het zou zomaar eens een echt militairy issued horloge kunnen zijn.
Alles bij elkaar ben ik behoorlijk tevreden met de binnenkomst van dit Zweedse soldaatje. Ik ga binnenkort aan de slag om deze (potentiele) schoonheid weer een wat fatsoenlijker aanzien te geven en dan zal ook blijken of er nog wat technisch venuft nodig is om het uurwerkje veilig te stellen.
Tot zover dus: Scandinavia calling! Er komt nog een vervolg als deze aanwinst weer toon- en draagbaar is.
Tot later dan maar, lieve HF vrienden en vriendinnen Groeten, Lex