Ik heb het hier al 'ns eerder aangegeven: ik struikel me door de hobby heen. Sinds ik hier ben gekomen ben ik, naast vooraf onvermoede budgetaanspraken, veel moois tegengekomen. Impulsaankopen gaven mij in het verleden redelijk vaak lang een goed gevoel, maar heb horloges aangeschaft die vanwege een zich in een andere richting evoluerende smaak weer het veld moesten ruimen. Had dus nooit gedacht dat ik een flipperaar zou worden. Om de alsmaar aanwezige drang naar meer moois een klein beetje in toom te houden heb ik met mezelf afgesproken niet eerder een aanschaf te gaan dragen dan nadat eerst een bestaande bezitting aan een ander zou zijn gegund.
In de loop van de tijd had ik me voorgenomen dat ik, wanneer er zich de kans zou voordoen dat een begeerd horloge tegen een acceptabele prijs op mijn pad zou verschijnen tot aanschaf zou overgaan. Het heeft even geduurd, maar dat moment kwam inderdaad: een kans die ik niet kon laten liggen.
Dan zit je dus met een NA die in de kast ligt te wachten totdat er weer ruimte is in de box. Onzin? Absoluut! Mezelf voor de gek houden? Uiteraard! Zonde van de aanschaf? Mmmm, nou nee; dat ook weer niet. Maar een soort van manier om als Anonieme Horlogist de verslaving enigszins te beteugelen.
Welnu: een NA die dus een beetje een stoffige NA is. Op moment van aanschaf heb ik best aardig wat info over het uurwerk opgezocht. Precies ook het moment dat er een NA-topic verscheen van Chris die een horloge met hetzelfde uurwerk had. Al die door mij opgezochte info is dan ook feitelijk in mijn draadje overbodig.
Hoe dan ook; het betreft de Junghans Meister Mega 058/7800.00. Een quartz J101.65 in-house movement die via radiozender wordt gereguleerd. Het ging me eigenlijk niet om het feit dat het een quartz moest zijn of een Mega: de looks gaven mij de doorslag. Best minimalistisch, domed saffier en een fijne 38,4mm doorsnee waarmee hij prima om mijn 17,5 cm pols valt. De meegeleverde band vond ik niet passend genoeg; gelukkig bood Ben @Chelmswood een precies goede aan dus die ligt er nu op. Mijn smaak neigt redelijk richting de dressers; als overtuigd watermijder geef ik weinig om duikers. Zo’n duikring is voor mij een kookring (grappen s.v.p. in off-topic plaatsen): die gebruik ik alleen om de tijd van koken en smoren bij te houden. De 3 bar waterwerendheid is voor mij voldoende als ik er tranen op laat vallen bij het uien snijden.
Een plus bij dit horloge is voor mij de tik die twee keer per seconde is. Dat heb ik bij geen van mijn andere exemplaren en geeft het iets eigens. Vanwege de zendergestuurde controle van 1.440 keer per dag zou de afwijking 0,006 seconden in een miljoen jaar zijn. Vast. De geclaimde accuraatheid zonder de zendersturing (dus als er geen bereik is) zou 8 seconden per jaar zijn, iets wat door een zure klant van Junghans in een Amerikaans forum wordt betwist. Eerlijk gezegd interesseert me dat pas-de-noix. Al zouden het er 80 per jaar zijn. Met de Junghans app is-ie kennelijk ook nog in te stellen als dat nodig zou zijn.
Wat ik handig vind is de perpetual calendar die er in deze Junghans huist. Dus winter/zomertijd en schrikkeljaarfrustraties (die ik niet heb maar mogelijk nog zou kunnen ontwikkelen) worden voorkomen.
Zit ik parbleu toch nog een samenvatting te geven van voorgenoemd NA-topic; dat was niet de bedoeling. Dan gaan we maar richting de foto’s:
Bedankt voor het lezen en/of kijken!