NA: Een Monta?

Mede horloge aficionados,

Ik ben al een poos(-je) op zoek naar een mooie blauwe wijzerplaat. Ik ben een sucker voor de klassiek luxe, blauwe wijzerplaat op staal, sporthorloges. De Nautilus 5711 wakkerde deze liefde aan. Deze ligt echter iets buiten mijn bereik.

Mijn bescheiden horloge collectie groeide het afgelopen jaar gestaag, maar de plek in de horloge box gereserveerd voor dit type horloge bleef maar leeg.

Diverse bekende merken/modellen passeerde de revue, maar geen model kon mij verleiden tot een aankoop (of het lag buiten mijn bereik). Na de usual suspects geprobeerd te hebben werd het tijd om mijn horloge-horizon te verbreden en eens te kijken bij de microbrands.

Daar vond ik een model die zo goed als al mijn klassiek luxe, blauwe wijzerplaat op staal, sporthorloge boxes checkte; de Monta Noble.

Wat verder verdiept in het merk en de mensen erachter en de charme bleef. Klantcontact en service zeer hoog in het vaandel, echte liefhebbers en geen concessies op kwaliteit. Goede recensies van eerdere modellen en bekende horloge YouTubers die eigenlijk onverdeeld positief over het merk waren trokken mij uiteindelijk over de streep. Ik nam de gok.

Een week later ging de bel en mocht ik mijn Monta Noble in ontvangst nemen. En (thank God) hij stelde niet teleur.

Ik vind het een prachtig horloge. Hij draagt heerlijk en alles ademt kwaliteit. Dit is afwerking op hoog niveau durf ik wel te zeggen. Hij steekt niet af tussen de Grand Seiko’s in de horlogedoos.

De stalen band is denk een van de meest comfortabele banden die ik ooit om mijn pols heb gehad en met drie standen quick adjust zit hij altijd goed. Ik krijg geen genoeg van de prachtige blauwe sunburst wijzerplaat die donkerder wordt bij de rand, waar de diamant geslepen, rhodium gelaagde, opgelegde indexen oplichten bij het minste licht alsof ze zaratsu gepolijst zijn.

Enfin, ik ben enthousiast, je merkt het wel. Voor nu laat ik het hier even bij. Misschien dat ik over een paar weken, als de honeymoon fase voorbij is, een review schrijf waar ik wat dieper zal ingaan op het model, het merk en mijn ervaringen met het horloge tot dan toe. Maar ik vond dat het horloge, volgens mij de eerste Noble hier op HF, eerst een nette introductie verdiende. Want zo goed is ‘ie.

Bedankt voor het lezen!

Monta Noble

38,5 mm case
9.7 mm dun
20 mm lugs
47 mm lug to lug
150 m waterdicht
Monta caliber M-22 (modified SW 300)

96 likes

Mooi ding!

1 like

Helemaal niet verkeerd, heel mooi zelfs!
Veel draag plezier

1 like

Die wijzerplaat is echt prachtig :ok_hand:t2: gefeliciteerd!

1 like

Erg fraai horloge met mooie specs, geniet ervan!

1 like

mooi :ok_hand: ik kende dat merk nog niet

1 like

Leuk en mooie foto’s. :+1:

1 like

Mooi ding! Leuk om te horen van een merk met kwaliteit dat mij nog niet bekend was :slight_smile:

1 like

Nice! Prachtige plaat.

Heb je hem ingevoerd via Monta zelf of zijn er ook Europese verdelers?

2 likes

Ja, dat is voor nu de enige manier om er een te bemachtigen volgens mij.

Mooi exemplaar zeg!

Ik las vandaag over de Baume & Mercier Clifton Baumatic Chronometer. Zal qua uiterlijk dan ook heel goed in de smaak vallen bij je. En als je de specs van de klok bekijkt ben je helemaal verkocht waarschijnlijk.

1 like

Mooi man. Mooie lengte wijzers, goed van proportie, mooie bevels op de kast, en een fantastische balans in de wijzerplaat. Ik ken het merk niet, maar die lichte fumé wijzerplaat met zo’n sunburst, da’s toch smullen.

Gefeliciteerd! Dat je er maar veel plezier van mag hebben.

En dan ook nog 150m WR met discrete lume: Tof. :+1:

4 likes

Heel gaaf! :heart_eyes:
Ik vind Monta en Formex echt de twee vetste microbrands :ok_hand:t2:
Heel veel plezier ermee

1 like

Donders mooi klokje hoor :+1:
Ik heb de website ook even doorgelezen, spreekt mij wel aan .
ZUCHT… gek wordt ik er van!!!

2 likes

Een keer wat anders. Leuk! :slight_smile:

1 like

Prachtige aanwinst en lekker zo eens een ander horloge te zien hier buiten de gebaande paden :ok_hand:t2:

Veel draagplezier :+1:t2:

1 like

eerste keer dat ik hem zie, geloof ik
maar het is een zeer mooi horloge :ok_hand:

1 like

Monta maakt mooie horloges.
Gefeliciteerd !
Inderdaad wel jammer dat ze enkel via import uit de USA gehaald kunnen worden.
Waarschijnlijk dan ook een hap aan importkosten en accijnzen op mogen neertellen?

1 like

Erg mooi😍
Gefeliciteerd mer deze mooie aanwinst!

1 like

Nog nooit van gehoord, maar ik vind hem prachtig !

1 like