NA. Een mystery brand met een verrassend motortje uit ca. 1950

Tusal. Als je hier op het forum deze naam in de zoekfunctie invult krijg je best wel een aantal vermeldingen, maar weinig antwoorden. Volgens sommigen was Tusal in de jaren '50 en '60 een behoorlijk bekend merk en van behoorlijke kwaliteit omdat diverse vermeldingen echt (14K) gouden hourloges beschrijven. Ook Google laat als je op afbeeldingen zoekt behoorlijk wat horloges zien, de meesten uit de jaren '50 en '60 en ook daar zie je opvallend veel gouden en zilveren exemplaren. Als je echter naar documentatie gaat zoeken is er bedroevend weinig resultaat. Good old Mikrolisk geeft niet thuis en verder heb ik ook geen andere beschrijving of vermelding kunnen vinden die informatie verschaft over de herkomst of geschiedenis van het merk. De referenties via Google zijn allemaal (meestal al lang verlopen) verkoop-aanbiedingen van diverse veiling sites en daar wordt je, behalve af en toe een vermelding van het uurwerk wat er in zit en/of een bouwjaar indicatie (meestal rond de jaren '50 - '60) ook niet veel wijzer. Vandaar: een ‘mystery brand’. Ik had al eens eerder een Tusal in mijn verzameling, maar omdat ik die niet zo interessant vond heb ik die al weer een paar jaar geleden verkocht (via HF? weet het niet meer…) Achteraf gezien eigenlijk best wel een mooi klokje, maar je kunt niet alles vasthouden…
Ik heb er nog wel een fotootje van:

.
Mijn ex Tusal met een leuk 2-4-6-8-10-12 wijzerplaatje en een AS1803 uurwer er in.

Recentelijk kwam ik op eBay van de Nederlandse verkoopster die al jaren actief is onder de naam ‘Global Watch Straps’ een leuk horloge tegen met een mooie ‘military style’ wijzerplaat. Ook een Tusal.
Ik was de enige bieder en de startprijs was laag dus er kwam na een week een leuke vintage op de mat voor een lief prijsje. Voor dat bedrag krijg je natuurlijk geen New Old Stock kwaliteit, maar het zag er ook niet echt beroerd uit en het werkje functioneerde uitstekend, inmiddels loopt het, na een paar weken nog steeds keurig op tijd met een ± waarde van minder dan een minuut per dag.
Aan de buitenkant kon nog wel het een en ander gedaan worden. Omdat het voor mij een belangrijk deel van de hobby is om van die oudjes weer een toonbaar horloge te maken had ik daar natuurlijk geen enkel probleem mee.
Zo zag het Tusal horloge er uit toen ik het ontving. (foto’s van de verkoper).

Een duidelijk flink gedragen verchroomd kastje met een wat dof en gekrast glas, een lelijk bandje en een gekraste achterdeksel. Maar ook met een vrijwel gave wijzerplaat, mooi verkleurde lume cijfertjes en geblauwde wijzertjes waar ook de verkleurde en uitgewerkte lume nog in zat. Radium? Zou zo maar kunnen. Voorzichtig er aan werken dus. Ik ben niet al te fanatiek met radium, geen mondkapje maar wel veel handen wassen enzo.Op mijn leeftijd zal de inwerking van dat beetje ouwe radium verder wel meevallen… Het kroontje zag er nog goed uit en oh ja, als kers op de taart een rode seconden wijzer!
Ik hou erg van rode seconden wijzers! :slight_smile:

Tot zover de buitenkant. Maar ook aan de binnenzijde bevatte de Tusal nog een aardige verrassing.
Het uurwerkje. Als ik een horloge openmaak om te kijken wat er voor motortje inzit ga ik natuurlijk eerst met een felle lamp erboven en een oogglaasje op, schuin onder de balans zitten loeren. In 90% procent van de gevallen zie je dan wel een vignetje en een nummertje staan. Met behulp van de database van de goede Dr.Ranfft ben je er dan snel achter welk uurwerk het is. Hier niet! Hier stond namelijk niks. In zo’n geval zou je dan nog op de voorkant van het uurwerk kunnen kijken maar dan moeten de wijzers en de dial er af en dat ging me bij deze gave wijzerplaat met mogelijk radium cijfers en hele kwetsbare blauwe wijzertjes wat te ver, temeer daar het horloge goed liep. 'If It’s Not Broken, Don’t Mend It’is hier het parool.

De ‘advanced search’ functie van de Ranfft data base bood uitkomst. Aanvinken wat de vorm van het uurwerk is, de vorm van de balansbrug, de plaats van de balans en het type opwindsysteem, de maat van het uurwerk, en nog zo wat zaken. Als je een beetje geluk hebt levert de goede Ranfft je dan een lijstje van mogelijkheden op met typenummers en de bekende plaatjes van de voor- en achterkant van het gezochte werkje. Bingo! En… verrassing! Want wat zat er in? Een Enicar cal. 410 uurwerk!
Ongebruikelijk, want (manufactuur) Enicar uurwerkjes vind je doorgaans slechts in een Enicar horloge.
De verklaring dat hier dit uurwerk zich in het mysterieuze Tusal merk bevindt, ligt mogelijk in het feit dat het Enicar Caliber 410 rond 1950 is ‘overgenomen’ door Durowe en daar een eigen leven is gaan leiden onder de naam Durowe 422. (allemaal volgens de wijze Herr Dr.) Of mijn exemplaar dan een Enicar of een Durowe is zal altijd wel een raadsel blijven, maar oorspronkelijk is / was het een Enicar.

Hieronder de plaatjes van Ranfft:

Enicar 410 Ranfft 2 image

Ik sluit mijn verhaaltje over dit naar mijn idee interessante en mogelijk zeldzame horloge af met wat foto’s van de Tusal / Enicar zoals hij er na een poetsbeurt met een nieuw glas en een vintage N.O.S. bandje nu uitziet. Hij? of zij? met 32 mm is het tegenwoordig misschien eerder een dameshorloge, hoewel ik zelf met een redelijk smalle pols er geen enkel probleem mee heb om die maat te dragen.

De plaatjes:

De voorkant

De achterkant

De binnenkant met het Enicar 410 uurwerk

En tenslotte, aan de pols.

Dit was het weer voor vandaag.
Dank weer, lieve HF lezers, voor het geduld om mijn verhaal te lezen en alle plaatjes te bekijken.
Lex

99 likes

Prachtig horloge! Wat een leuke ontdekking, en mooi opgeknapt.
Veel plezier ermee!

1 like

Nou Lex , gefeliciteerd met weer een geweldig horloge! Ziet er super uit hoor.

1 like

Mooie aanwinst Lex;

Climerick:
Lex die zoekt overal, tussen al, en bovenal,
een horlogeniemendal, ik vind dat nogal mal
Maar een van Lex zijn vaardigheden,
Hij ziet in ieder horloge zijn eigen aardigheden
En nu ben ik op zoek naar een Tusal.

13 likes

Leuk Lex! Interessant verhaal en laat maar weer zien dat horloges en met name uurwerken soms interessante levenslopen hebben. Bedankt voor de tijd die je genomen hebt voor het uitvoerig delen. 1+1 is meestal 2, soms 3 en soms blijft het 1 in de horlogerie :wink:

1 like

Interessant verhaal Lex. Zo zie je dat deze speurtochten gecombineerd met gelukkig toeval, mooie resultaten levert!
Het is ook best een leuk horloge en ja, die rode secondenwijzer is prachtig…

1 like

Super ding. Leuke wijzers, doet me een beetje denken aan een model wat Smiths nu heeft van de Everest, ook met die rode secondenwijzer.

Leuk verhaal ook. :+1: Veel plezier er mee.

1 like

Mooi verhaal en goed opgelapt!

1 like

Leuk verhaal weer Lex en er is weer heel wat speurwerk aan te pas gekomen.
Ik heb 1 Tusal in de verzameling, maar die is denk ik uit de jaren 70 en heeft een AS 2066 automaat onder de kap.

1 like

@Climholland

Dank je wel, Clim. Altijd weer een speciale eer om van jou een Climerick te mogen ontvangen!

Ik ondervind altijd weer veel aardigheid
In jouw onuitputtelijke taalvaardigheid.
Dat blijkt ook nu vooral,
Omdat je in dit geval,
Mijn Tusal eert met de nodige waardigheid.

8 likes

Leuke vondst!

1 like

:star_struck: Wat een mooi verhaal :nerd_face: :clap: :clap: :+1:
Bedankt :beers:en groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Klein maar fijn, deze leuke Tusal :ok_hand:
Veel plezier ermee :slightly_smiling_face:

1 like

Je hebt er weer iets moois van gemaakt. Dank voor het delen!

1 like

Weer een - prima voor regenachtige dagen - diepgravende lexografie van een interessant merk dat door dit topic weer terecht terecht komt in het bereik van de radertjes radar - mijn complimenten Lex! :ok_hand:

2 likes

Volgens dit mooie boek uit 1957

was het merk TUSAL van de SORAG SA uit Welschenrohr. Dat is een durp in het kanton Solothurn.

De officiële registratie gebeurde in 1949

(Rosières is de Franse naam van Welschenrohr)

Volgens het handelsregister is die onderneming in 1945 opgericht door de familie Allemann

grafik

In 1949 kwam er iemand anders aan de macht en werd de zetel naar een advokatenkantoor in de gemeente Glarus - ver weg van de horlogeindustrie - verschoven.

En in 1953 verhuizen ze naar Zürich, ook niet bepaald een horlogestad (afgezien van de dure horlogewinkels aan de Bahnhofstrasse)

Tenslotte in 1959 het einde

grafik

Edit:
Wat me opvalt is dat ze in 1949 naar Glarus verhuizen maar dat ze volgens het boek van 1957 kennelijk toch een link met Welschenrohr hebben.
Ik heb ook nog een artikel gevonden uit de jaren 50 mbt de bouw van een flatgebouw in Grenchen door de SORAG AG.
En de familie Allemann had in de jaren 60 nog een akkefietje met de Crédit Suisse vanwege aandelen van een andere onderneming.

5 likes

Wowowowow, @Maurits, je doet me iedere keer weer versteld staan met de diepgang van de gegevens die jij boven water weet te halen. Zwitserse zoekmachine? Speciale licentie? Voor de gewone Googelaars onder ons is deze magic niet weggelegd! En fijn dat je deze informatie wil delen en steeds weer de moeite neemt om deze ogenschijnlijk triviale berichtjes voor ons op te sporen. In context met het onderwerp worden ze ineens heel boeiend en belangrijk voor diegene die gericht naar die informatie op zoek is.
Heel erg bedankt hiervoor.

Het blijft overigens een raadsel waarom het merk Tusal, dat kennelijk wel bekend was bij de “Horlogerie Suisse, Guide Général pour l’horlogerie…etc.”, niet terug te vinden is in de database van Mikrolisk. Dr. Andreas Schröter, die overigens schijnbaar geheel belangeloos deze databank maakt, beheert en bijhoudt, is over het algemeen zeer goed geïnformeerd, ook bij de kleinere en zelfs uitgesproken kleine submerken.
SORAG vind ik, dank zij jou research, dan wèl weer terug in Mikrolisk, maar zonder de verwijzing naar Tusal.

In Solothurn. Daar werden nog wel meer mooie horloges gemaakt, o.a. het prachtige merk Roamer komt daar vandaan.

Hier een van mijn Roamers.

Nog een laatse opmerking: Als ik zelf ga googelen op plaatjes, vindt ik ook horloges terug met de vermelding ‘Tusal Genève’ op de wijzerplaat. Een ander merk?
image
TUSAL Genève - Zomaar even een plaatje van Catawiki via Google

1 like

Geen idee. Iets anders heb ik niet gevonden.
Misschien dat er toen nog niet zo op die toevoeging gelet werd door de instanties, want als ik het goed begrepen heb mag je - iig vandaag de dag - niet zomaar Genève op de wijzerplaat zetten.

Zwitserse archieven

Voor iedereen toegankelijk

Maar in den beginne was het boek :wink:
En dat staat hier in de kast.
En daarna was het makkelijk.

1 like

4d971f3171aed1fe52625c893ebdc5f8

Tusal werd kennelijk wel in Nederland verkocht. Want die van mij heeft de dagaanduiding in het Nederlands.

3 likes