NA: Een ode aan de Sinn 556i

Beste horlogeliefhebbers,

Vrijdag heb ik mijn bij Jaap (of Inge?) gekochte Sinn 556i ontvangen. Ik wil er graag wat meer over vertellen en laten zien. Dat verdient de Sinn 556i mijns inziens wel. Spoiler alert: het is redelijk wat tekst. :sunglasses:

Der schnelle Helmut
Sinn is in 1961 opgericht door Helmut Sinn. Voordat hij horlogemaker werd, was hij piloot. Als piloot werd hij uitgezonden tijdens de Tweede Wereldoorlog en aldaar kreeg hij de bijnaam ‘der schnelle Helmut’. Na een ongeval liep hij meerdere verwondingen op en werd hij vlieginstructeur. Na het einde van zijn tijd bij de Luftwaffe heeft hij zelfs nog een tijdje geracet. Uiteindelijk besloot hij zich te richten op het produceren van koekoeksklokken en daarna horloges voor piloten. Tot aan zijn dood - hij overleed op 14 februari 2018 op 102-jarige leeftijd – bleef hij bezig met horloges.

Sinn staat onder liefhebbers bekend om zijn kwalitatieve alledaagse horloges. Daarnaast zijn ze in hun technieken baanbrekend, denk bijv. aan de Diapal-technologie, de Hydro-technologie (EZM) en de Ti Ar-dehumidifying technologie.


De 556-serie: de ’baby’ Sinn
Het woord ‘baby’ dekt eigenlijk niet echt de lading. Het wordt ook regelmatig gebruikt om de Seiko SARB033 te omschrijven: de ‘baby’ Grand Seiko. Beide vergelijkingen laten zien dat deze horloges relatief betaalbaar zijn en enorm veel kwaliteit voor het geld brengen. Zo ook de Sinn 556-serie.

De 556-serie is de instapreeks van Sinn en bestaat uit meerdere modellen. Je hebt de keuze uit diverse kleuren wijzerplaten en banden (staal, rubber en leder). Er is Ă©Ă©n versie met cijfers i.p.v. indices, de 556a. Begrijp me overigens niet verkeerd als ik instapreeks zeg. Voor veel mensen is het geld dat deze kosten (nieuw voor € 890 op leder en € 1060 op staal/rubber) te veel voor een horloge. Voor ons horlogeliefhebbers is dit echter een relatief betaalbare prijs, zeker vergeleken met vergelijkbare pilotenhorloges van bijv. IWC of Breitling). Wat krijg je dan voor dit geld?


23

De kast
De basiselementen:

  • Diameter: 38,5 mm
  • Hoogte: 11 mm
  • Lugwidth: 20 mm
  • Lug to lug: 45,7 mm
  • Waterdichtheid van 200 meter

De hele kast is gemaakt van roestvrij staal met een ‘satin finish’. Het is dus niet beadblasted of tegimented, maar ook niet gepolijst. Het zit er een beetje tussenin. Ik vind het een mooie mix. Een horloge dat volledig beadblasted/tegimented is kan soms nogal koud/industrieel aanvoelen en een te gepolijst horloge heeft een te hoog ‘Dave Roelvink-gehalte. Alhoewel, die draagt tegenwoordig geen horloges meer begrijp ik
 De lugs zijn niet te lang, lekker dun en fraai bijgewerkt. De lugholes maken banden wisselen een genot en zijn dus erg praktisch. De crownguards zijn heerlijk subtiel, maar bieden zonder meer bescherming. De kroon is schroefbaar en de actie is degelijk, doch buttersmooth. Het is een typische Sinn-kast – retestrak - en ik vind hem fantastisch.

Het feit dat ie waterdicht is tot 200 meter betekent dat je er ook mee kunt zwemmen. Wel zo fijn als je om welke reden dan ook uit de stoel van je F16 moet schieten en in de Middellandse Zee terechtkomt.

Hoe draagt ie?
Hij draagt heerlijk. Het is een compact horloge, maar je voelt wel de kwaliteit aan de pols. Het horloge is niet te dik en gaat daardoor makkelijk onder een overhemd. Ik denk dat dit formaat de meeste HF’ers makkelijk kunnen hebben. Ik vind de maat perfect. Je ziet toch vaak dat dit soort horloges 42 mm zijn, lange lugs hebben en vaak ook nog dikker zijn. Deze is precies de goede maat.

De AR i.c.m. glanzende diepzwarte wijzerplaat zorgt voor een fraai aanblik en diverse gezichten. Hier valt ook het contrast met de wijzers en het datumvenster op, deze hebben een ruwere (matte) structuur en dat zie je direct. Erg mooi.

De wijzerplaat en wijzers
De versie die ik heb heeft een glanzend zwarte wijzerplaat met geprinte indices. De versie met cijfers (556a) heeft een matte wijzerplaat, maar persoonlijk vind ik deze mooier. Het is een detail dat hem net wat sexyer maakt. Het zwart is diepzwart en i.c.m. de witte indices betekent dat een geweldig contrast en daarmee perfect leesbaar horloge. Er staat niet veel tekst gedrukt op de wijzerplaat. Onderin staat ‘made in Germany’ en zoals het hoort in Duits ‘automatik’. De merknaam is als enige woord in schuine letters (cursief) geschreven en ik vind dat een heerlijk detail. Het horloge blinkt uit in subtiliteit.

De wijzers – sword hands – dragen bij aan de leesbaarheid en bieden desalniettemin enige flair. Ik vind het een mooi detail dat de wijzers mat zijn en een ruwere structuur kennen, dat steekt mooi af tegen de glanzende wijzerplaat. De wijzers en indices zijn gelumed en bieden in het donker enig zicht. Ze lichten snel op, maar nemen snel in sterkte af. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze het een hele nacht volhouden. Dat boeit mij overigens niet, ik hou ze niet om s ’nachts.

Een ander mooi detail is het mooi uitgesneden datumvenster. Het datumvenster heeft een zwarte achtergrond met witte cijfers en kent dezelfde ruwere structuur als de wijzers. Ook dit komt de leesbaarheid ten goede en ik vind het daarnaast een tikkeltje speels.

De glaasjes
Vooraan een saffierglaasje met AR aan de binnen- en buitenzijde. Aan de achterkant een doorkijkglaasje in saffier met AR aan de binnenzijde. Ik heb van een aantal HF’ers reeds het advies gehad om een doekje te kopen (de AR vlekt nogal) en om de AR aan de buitenzijde gewoon weg te poetsen. De AR is aan de voorzijde nog krasvrij, maar wellicht dat ik bij toekomstige krasjes de AR alsnog wegpoets. ik merk wel dat de AR inderdaad snel vlekt. Ik kijk het de komende weken even aan.

Het doorkijkglaasje vind ik een van de leukste details aan dit horloge en brengt me meteen bij het volgende punt: het uurwerk.

Het uurwerk
Binnen vinden we een ETA 2824-2 met 25 jewels dat loopt met een snelheid van 28,800 beats per hour. Deze versie is minimaal Elaboré Grade en waarschijnlijk meestal Top Grade. Ik heb hierover een discussie op WUS kunnen vinden die wat meer diepgang biedt. Zie ook: https://forums.watchuseek.com/f24/sinn-556i-movement-3459025.html. Het uurwerk is accuraat, hackable, windt soepel op en is zeer betrouwbaar. Het uurwerk staat daarnaast bekend om zijn uitstekende onderhoudsmogelijkheden. Een beetje horlogemaker kan hier altijd mee uit de weg. Onderdelen zijn daarnaast volop in omloop en daardoor betaalbaar.

Het uurwerk is door Sinn verfraaid met een gouden Sinn rotor. Ziet erg fraai uit! Daarnaast zijn ze stoss-sicher (schokbestendig) en anti-magnetisch volgens de DIN 8309 standaarden.

Sinn 556i = bandenslet
De Sinn 556i is oprecht een bandenslet. Ik heb een aantal banden geprobeerd en het staat eigenlijk allemaal erg goed. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke smaak, maar dankzij het zwart/wit kleurschema is heel veel mogelijk. De standaard leren band is kwalitatief en redelijk soepel, wel zo fijn. De Sinn gesp is bijgewerkt in dezelfde finish als de kast, erg mooi.

Ik heb tevens de H-link stalen band besteld, deze heb ik op moment van schrijven nog niet in bezit. Ik zal deze review zeker aanvullen met mijn mening en wat foto’s wanneer ik hem binnen heb.

Wat beter kan

  • De lume kan beter (voller aangebracht). De secondewijzer is niet gelumed en er is geen speciale indicatie bij de 12 zodat je ook in het donker kunt zien hoe de rotatie is. Dit hebben ze bij andere modellen opgelost door de streepjes 59 en 1 ook te coaten met lume.
  • De AR vlekt snel.
  • Ik had graag wat meer Sinn technologie in het horloge gezien, ondanks dat het de ‘instapper’ van Sinn is.

Conclusie
Het is een echte allrounder en perfect te gebruiken als enige horloge in je collectie. Hij voelt zich overal thuis en draagt heerlijk compact. Of je deze nu gebruikt bij het klussen of bij een casual/chique werkomgeving, het kan mijns inziens beide. Alternatieven zijn er in deze prijsrange in overvloede. Als allrounder is ie in zijn prijsrange misschien wel een van de beste totaalplaatjes. Hij geeft me een zelfde gevoel als de Rolex Explorer. Dat is ook zo’n horloge dat je bij elke gelegenheid kunt dragen. Die is alleen net wat eleganter (en duurder), waar deze Sinn meer naar de sportieve kant neigt.

Wat vinden jullie van deze Sinn? Heeft een alternatief je voorkeur, en zo ja waarom? Zou dit jullie ‘one watch’ kunnen zijn? Ik hoor het graag van jullie!

89 likes

Mooie review!

Schitterend horloge, maar persoonlijk zou ik voor de 556a (of nog beter de 656 wegens zijn antimagnetische eigenschappen) gaan. Het feit dat deze geen 12uurs indicatie houdt me tegen om voor de 556i te gaan. Zeker omdat Sinn een merk is dat altijd inzet op de praktische eigenschappen en het ‘toolwatch’ gebeuren.

2 likes

Leuk om te lezen , ga de sinn steeds mooier vinden .
Ben zelf verliefd op de 936

.

10 likes

Mooie bijdrage ! En gefelicteerd !
Ik vind de i mooier dan de a en vind hem op staal nog mooier.
De h-link band is wel een beetje grof maar past hem goed.

Heel strak horloge !

1 like

Thx! Ik ben het zeker eens met je kritieken, ik vind dat ook jammer. Het ontbreken van de 12-uurs indicatie begrijp ik niet zo. Alsof ze het vergeten zijn. De 656 heeft inderdaad wat meer Sinn-technologie!

1 like

Thx! Ik vind de I ook mooier. De H-link komt hopelijk volgende week binnen. Ben benieuwd :sunglasses:. Op foto’s en videos ziet het er echt uit alsof de stalen band de 556 completeert. Ziet er uit als een fraai geheel.

1 like

Prachtige uitgebreide review
heerlijk leesvoer op deze druilerige zondagochtend. Dank je en veel plezier met de 556. :+1:

1 like

Die is ook erg fraai!

Dankjewel :+1:t3:. Veel leesplezier op deze inderdaad druilerige zondag


2 likes

Mooi verhaal en mooi horloge. Ik weet niet waarom, maar ik vind het wel mooi dat ze de 12 niet extra hebben aangeduid, ik vind minimalistisch vaak mooi. Ik vind het ook niet leuk als er cijfers op een wijzerplaat staan, ik kan zo langzamerhand wel klokkijken zonder cijfertjes :sweat_smile:
Vooralsnog ben ik tevreden met mijn iets aangepaste SKX als dagelijks horloge, maar deze Sinn maakt zeker kans als opvolger!

2 likes

Heel mooi, goed verhaal en geweldige foto’s.

4 likes

Mooi verhaal, mooi horloge, mooie foto’s, wat wil een horloge liefhebber nog meer om mee wakker te worden? Top, dank je wel.:ok_hand:

Ten aanzien van het horloge vind ik hem uitblinken in kwaliteit en eenvoud, hoewel dat laatste misschien ook wel z’n achilleshiel is. Ik vond hem geweldig maar na verloop van tijd vond ik te weinig te beleven achter het glaasje. Persoonlijke smaak hoor, meer niet en het is een degelijke en goed afgewerkte alleskunner.

Ik ben van de stalen band van Sinn niet zo enorm gecharmeerd omdat hij naar mijn mening wat afsteekt tov de kwaliteit van de horloges. Hij completeert wel dit horloge keurig tot een geheel, ben benieuwd hoe hij je bevalt.

Gefeliciteerd en veel plezier met de NA! :+1:

1 like

Vlekkeloze review! Bedankt.

1 like

Proficiat! Topper die 556
Veel plezier ermee :+1:

1 like

Ook een geweldig alledaags horloge :+1:t2:

Bedankt voor de vriendelijke woorden! :sunglasses: Ik ben ook erg benieuwd. Ik ga mijn ervaringen zeker delen :+1:t2:

1 like

Mooi horloge, mooi verhaal; bedankt!!
Jammer van die Engelse tekst

“DEUTSCHES PRODUKT” of iets dergelijks zou het nog Duitser maken :wink:!

1 like

Haha ik snap wat je bedoelt :joy:

Mooi verslag en foto’s! Het horloge vind ik wel aardig, maar er is niet echt iets wat voor mij er uit springt (en die tik heb ik :wink: ). De plaat is voor mij te vlak. Ik wil nog wel een keer een Sinn proberen, maar heb me nog niet genoeg verdiept in de modellen. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

1 like

Prachtige review, erg leuk om te lezen.
Proficiat met je nieuwe Sinn.
Veel draagplezier gewenst.

1 like

Wat een leuk en goed geschreven review zeg! Hier wordt je toch gewoon blij van als horloge liefhebber? Zo’n bijdrage maakt het forum top!
De Sinn vind ik een mooi horloge, maar misschien op termijn tĂ© strak en “simpel” en daarom wellicht voor mijzelf geen blijver.

3 likes

Dit is weer eens zo’n review waarbij ik tijdens het lezen al denk: ‘Mmm, die wil ik ook’.
Mooi horloge, nog mooier beschreven. Veel plezier ermee! :+1:

1 like