Oké hier alvast een diclaimer, ik ben nooit geweldig goed geweest in het vertellen van een coherent verhaal maar ik ga er voor het gemak even van uit dat jullie hier op z’n minst lichtelijk geïnteresseerd zullen zijn in het verhaal achter deze aankoop dus “bear with me” of scroll naar beneden voor de foto’s.
Om een kort verhaal lang te maken, hier komt ie;
Afgelopen jaar zette ik mijn eerste stapjes in de horlogewereld aan de hand van dit forum. Ik kocht een Squale 1521, een Steinhart sub-hommage en een Seiko SPB197J1 “mountain glacier” Alpinist.
De Steinhart vloog er na een kleine maand weer uit omdat hij niet goed aanvoelde op mijn pols en ik maakte tussendoor zelf nog een tiffanyblauwe duiker met een NH35 uurwerkje.
Nu hielden deze horloges me al met al voor een maand of 6 volledig tevreden tot ik meer en meer begon te twijfelen aan de match die ik met de Alpinist had. Vooral de ijsblauwe kleur van de wijzerplaat had me verleid hem te kopen maar deze bleek in veel lichtomstandigheden toch meer en meer op grijsblauw of gewoonweg grijs. Hiernaast kreeg ik hem steeds niet lekker op maar gezien de microadjust beperkt is en hij was eigenlijk gewoon te dik voor mijn smaak.
Voor hulp plaatste ik het volgende topic: Wie helpt mij? Waar ik aangaf geen duiker te willen maar meer een sportieve Ga Overal Doe Allezs. Hier werd ik door @Fate_Amenable_To_Change getipt op Serica, een merk dat mij al eerder was opgevallen en direct ook interesse deed wekken. Van de twee modellen vond ik de 5303 wel het mooist en dat was toevallig nou juist wel een, je raad het al… duiker.
Ik keek een tijdje rond op de intrernets en werd meer en meer verliefd op de Serica toen ik me herinnerde een bericht van @Tijner te hebben gezien in het grote “wat dragen wij vandaag” topic o naaver zijn 5303-03 die hij misschien weg wilde doen. Ik stuurde hem een berichtje en we spraken er wat over maar ik was niet doortastend genoeg en greep ernaast.
Nu zat ik daar, zielig en alleen met een horlogepotje en wist niet wat ik moest kopen. Avonden lang tolde het door m’n hoof, wat moet ik nou met m’n centjes. Doorsparen voor een blauwe Black Bay 58? Een Black Bay 36 proberen? Serica 5303 voor nieuwprijs kopen? Of heel iets anders?
Op een middag dacht ik ineens dat ik gelijktijdig met horlogeforum, ook in had geschreven op WUS. Ik raakte benieuwd naar het aanbod daar en zocht benieuwd naar de prijzen eens op Squale. Ik stuitte daar op een SuperSquale voor een hele mooie prijs maar die was helaas teruggetrokken uit de verkoop.
Ik stuurde de verkoper een bericht en het bleek dat hij de advertentie had teruggetrokken omdat er weinig animo was en dat het horloge nog te koop was. Klein obstakel was enkel wel dat hij enkel binnen de VS wilde verzenden. Maar laat mijn vrouw nou wat familie in de states hebben waar een familielid dat in Nederland woont langs zou gaan voor een kraambezoek.
Ik vroeg iedereen zich gezamenlijk medeplichtig te maken aan mijn plan en het bleek dat iedereen daar met plezier aan mee wilde werken. Enkele weken later kon ik mijn nieuwe SuperSquale dus ophalen bij het nichtje van mijn vrouw en je kan wel zeggen dat ik er meteen helemaal weg van was.
De SuperSquale is geïnspireerd door Squale skindivers uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Op het plaatje hieronder zie je dat hij ook verdomd veel weg heeft van het onderste horloge.
Hij komt in een formaatje van 38mm met een band met een aanzet van 18mm die heerlijk draagt.
de 200m waterresistance maakt dat je hem lekker zorgenvrij kan dragen terwijl je doucht en je je handen wast, i love it.
De kast heeft een voor mij superfijne vorm. De Squale 1521 word hier in het “Squale only” topic vaak geroemd om zijn fijne draagcomfort maar maar ik kan met droge ogen bekennen dat deze nog fijner draagt op mijn pols.
De lug-to-lug van 45mm maakt dat niet te aanwezig is en de lugs zelf buigen wat naar onder af waardoor hij heel fijn op mijn pols komt te liggen.
Als ik eerder had moeten kiezen tussen alle kleuren van de SuperSquale denk ik niet dat ik voor deze was gegaan maar eerder voor de grijze. Maar wat ben ik blij dat deze op mijn pad is gekomen. De kleur van de dial veranderd van een bijna cappuchinobruine koele toon naar warm goudkleurig in de volle zon.
Bedankt voor het lezen. Hier wat plaatjes ter beloning.
Groetjes,
Mick