Hoewel dit er heel smakelijk uit ziet, hier gaat het NIET over
Wel over dit zalmpje, de bijnaam is gekozen naar aanleiding van de kleur van de wijzerplaat en deze Fortis zal hier dus eeuwig ten dage bekend staan onder de naam oud zalmpje
Wat een vieze meukzooi aan de randen en lopen deed ie wel maar enkel dial up. Ai ai heb ik een misser meegenomen op de rommelmarkt. Dan neem ik weer eens iets mee na zoveel weken en dan bekruipt me meteen een onbehaaglijk gevoel als t ie alleen maar dial up loopt. Goed hup uiteen dat ding
→ De veer moet uiteraard vervangen worden want die is al zijn elasticiteit kwijt.
→ Dan was er nog een spiraal probleem en een regelsleutelprobleem. Dat gaan we pas verder bekijken na het kuisen
→ En ik zag ook dat de balans aan 1 kant een grotere schroef had dan aan de andere kant en dat die grotere schroef ook afgevijld was tesamen met de 2 naastliggende schroeven en aan de andere kant was niets van de schroeven bewerkt, ai nu bekruipt me helemaal een gevoel van “krijgen we dit nog wel goed”. Ik dacht nog “asjeblief laat dat goed gedaan zijn dat afvijlen en met als doel de te grote schroef compenseren want anders gaat het een gebed zonder einde worden” Ik ben wel vergeten die balans en regelsleutel op foto te zetten
Tijdens het rondje kuismachine, hebben we de kast even onder handen genomen. Eerst het vuil losweken met olie, dan dat glas eruit, dan het vuil met een penhoutje verwijderen, dan de ultrason in en eindigen met een terug mooie kast op het droogmachientje. Met dank aan @Techca die me dit geweldige elma drogertje kadoo deed! Nog een paar tikkels beter dan de greiner droger waarmee ik tot op heden kasten en banden droogde
en dan gaan we opbouwen, we beginnen met de 3 dekplaten terug te plaatsen, gevolgd door de veermontage
Dan gaan we verder met het raderwerk
Nu snel even de voorkant en dan kunnen we naar de balans
Balans en eerste tussentijdse timing. het spiraal probleem was een probleem van een niet gecentraliseerde spiraal tengevolge de pitonuitlijning. Gezien de laatste winding goed lag en het enkel de pitonblok positionering was, kan je dat corrigeren in het werk, wat ik ook gedaan heb, dus helaas daar geen foto van. Ook het regelsleutel probleem was eentje dat je in het werk corrigeert, het pinnetje was schots scheef en krom, met een oliegevertje ga je dan voorzichtig manoeuvreren totdat de spiraal er in ligt en niet meer beweegt bij het verschuiven van de regelsleutel, dus ook daar geen foto van. Allez ja ik had geen zin om alles terug te demonteren en onder de microscoop te leggen voor een foto ![]()
Die beat error is te groot, dus die gaan we corrigeren, idealiter krijg je hem op 1.0 of onder 1.0 voor dit soort uurwerken met vaste pitonblok. Door het regelsleutelissue weet ik dat, dat wss problematisch gaat worden en na de correctie hebben we dit als 2de tussentijdse timing
0.8 ms verticaal en in de andere standen vlak op en boven 1.0, dat is echt wel ok. Het verbogen regelsleutelpinnetje en de niet meer kaarsrecht zijnde ankerbegrenzers veroorzaken dit verschil en de verticale beat error zal wanneer het uurwerk in de kast zit en onder iets meer spanning komt te staan wss ook bijtrekken naar een getal rond de 1.0ms
ik ben wel heel blij dat de vorige horlogemaker de schroeven echt tot in de perfectie heeft bewerkt bij het vervangen en bewerken, geen zwaartepunt te bespeuren
dat scheelt een hele hoop werk!
Ok we monteren nu de wijzerplaat en de wijzers en steken ons oud zalmpje in de kast en voorzien hem of haar van een band
Dat geeft dit is als eindresultaat. @PetraO hier komt ie helemaal opgekuist en terug in zijn volle glorie van weleer!
Nu gaan we ook even de eindtiming met volopgewonden veer bekijken en die ziet er echt goed uit. Strakke lijnen, mooie onderlinge positionele rates en een beat error die ok is rekening houdende met de scheve ankerbegrenzerpinnen en het gemolesteerde regelsleuteltje. Beter dan dit wordt het niet, tenzij je natuurlijk een nieuwe regelsleutel zou hebben liggen, maar die hebben we niet.
Prentjes om de pols
Wat een mooi horloge is dit geworden zeg, mooi in al zijn eenvoud en strakheid. Formaat valt ook goed mee met 33,6 vooral omdat het een slanke bezel met relatief grote plaat is, dat toont altijd groter. Fan van de fancy lugs en de acier staybrite waarin de kast opgetrokken is, is nog haarscherp en krasvrij.
Ook al is de hobby hier aan een einde gekomen en is het hedentendage vooral Yema dat de klok slaat, hier kunnen we zo nu en dan toch echt wel blij van worden!
Tot een volgende keer maar weer misschien!?
!Yema & watches, we love Yema & watches!