NA - Een ritje naar het zuiden

(TL;DR plaatjes op het einde)

Sinds nog niet zo heel lang, vooral niet als ik dat vergelijk met anderen hier, ben ik aan mijn horloge-reis bezig. Een klein jaar geleden bracht mijn zwager me in de verleiding om toch eens een echt horloge te kopen. Niet eens doordat hij een horlogefan is, hij zat alleen maar bij de site Siebel te scrollen voor een nieuw exemplaar, omdat zijn oude inmiddels wel wat gaar geworden was (hij heeft een mooie Seiko 5 Sports gekozen).
Zelf begon ik toen in een paar weken tijd aan een ongecontroleerde shopping spree, wat me een allegaartje van horloges opleverde. Daarvan zijn alleen een Seiko Presage Cocktail en Tissot PRX automatic gebleven. De rest heeft het pand inmiddels alweer verlaten voor een tweede leven elders.

Zoals velen hier zullen beamen, kan het lastig zijn om lang blij te blijven met wat je hebt. Ik zag natuurlijk de topics van AP, Rolex, Omega, Tudor, GS en nog veel meer langskomen met prachtige horloges. Deze waren duidelijk buiten mijn bereik, dus een mooie stip op de horizon om wellicht eens naartoe te sparen.

Ongeveer een half jaar geleden zag ik een mooie aanbieding langskomen van een Oris Aquis. Dat zou wel eens mijn instap kunnen zijn in het luxere segment. Niets bleek minder waar, ik heb hem een paar minuten uit de doos gehad om hem vervolgens linea recta terug te sturen. Dat was duidelijk niet mijn horloge!
Dik balen natuurlijk, ik zag mezelf al gelukzalig met die Aquis rondhuppelen. Wat ik toen wel bedacht, was dat het slim zou zijn om de volgende keer eerst eens iets te gaan passen. Een kleine tip die hier ooit wel eens gedeeld wordt :wink: .

Dat heb ik niet gedaan.

Ik kocht vervolgens online een Squale 1521. Blij mee? Zeer zeker. Het gevoel dat ik klaar was? Niet echt.
Dit werd wel mijn daily. Ik heb hem nog eens een paar dagen niet omgehad zodat ik mijn PRX kon dragen en ook mijn aangekochte G-shock Manga kreeg echt wel wat dagen polstijd.

Fast forward naar recenter tijden. Jaja, ik hoor je denken: “fast forward? Dit alles speelt zich af in minder dan een jaar!”. Dat klopt, maar er kan veel gebeuren in een jaar… of een willekeurig ander excuus om dit goed te praten. Wat niet hoeft, aangezien ik onder lotgenoten ben.

Vorige week was ik een dagje in de stad (Utrecht in dit geval). Beetje echt winkelen in plaats van klikken op mijn mobiel. Toen heb ik de keus gemaakt om eens bij :ram: en :lemon: binnen te lopen. Nu wilde ik wel eens zien hoe een TAG Aquaracer of een Tudor Black Bay mij zou staan.
Dit was een blunder. De verschillende Tudors lachte me vrolijk toe en de verkoopster knikte harder ja dan een jaknikker op ieder ding dat ik te zeggen had. (plaatje voor wat dat ook alweer is)

Nu had ik een goede stok achter de deur. Ik had simpelweg niet het geld op zak om een nieuwe Tudor te scoren. Dus zonder problemen de juwelier ontvlucht om nog even bij Punte binnen te wandelen. Daar wilde ik ook nog even een Rado Captain Cook zien. Die deed me in het echte leven helemaal niets. Wat ook meteen bevestigd hoe belangrijk het is om horloges niet alleen online te zien.

Recentelijk had ik een blauwe Tudor Black Bay 58 te koop zien staan. @David78 was (schijnt hij vaker last van te hebben) verleid door een ander horloge, dus zijn BB was niet meer nodig. Deze advertentie vond ik zeer aantrekkelijk: het juiste horloge, lekker jong, op staal met extra rubber strap en ook nog eens zeer redelijk geprijsd.
Zoals dat dan gaat, was hij gereserveerd voor een ander forumlid. Helemaal goed. Ik wilde echt nog niet meteen tot een koop overgaan. Nee, echt niet.
Een paar dagen later kwam hij toch weer beschikbaar. Ik ben, na er een nachtje over gelsapen te hebben, in de pen geklommen om hem ervan te overtuigen dat deze miezerige TL-1 een goede partij zou zijn om hem aan te verkopen.
Ik had geluk! David zag het in mij zitten, en na een belletje kon ik hem de volgende dag al komen bekijken.

Uiteraard niet super geslapen. Dat kan ik nooit als er iets speciaals staat te gebeuren. De bewuste dag nog even wachten tot ik op pad kon gaan, even wat koeken gekocht voor bij de koffie en in de auto gesprongen voor een ritje naar het zuiden. Tenminste, als ik Brabant het zuiden mag noemen. Het is maar waar je zelf woont natuurlijk :grin:

Aangekomen bij David was het direct een warm bad. Superaardige gast met een berg aan kennis! Hij lepelt zonder moeite van alles op over een breed scala aan merken en modellen. Heel leuk om allemaal te horen.
Daarnaast heeft hij ook nog eens lekkere koffie in huis en was het alleen maar door mijn beperkte tijd dat ik na 5 kwartietjes alweer op pad ging.

Dat op pad gaan deed ik met mijn nieuwe aanwinst. Een werkelijk waar prachtige, als nieuwe, Black Bay 58. Netjes op maat gemaakt voor mijn pols, alsof ik bij de juwelier zat.

Een ervaring zoals ik hem niet had durven wensen, maar wel gekregen heb.

David, dankjewel.

En natuurlijk nog even de foto’s!

150 likes

Mooie horloge! Geniet ervan

1 like

Lekker verhaal. Tof horloge ook. Ik ben blij voor je. Dat we hem vaak voorbij moge zien komen.

1 like

Leuk verhaal en een prachtig horloge! een alleskunner, veel plezier, maar dat zal vast goed komen

1 like

Van harte met je NA!

1 like

Leuk verwoord hoe je je horloge reis ervaart tot nu toe!
Gaat nog een lange reis worden gok ik.

Eigenlijk jammer dat je met zo’n mooi verhaal en positieve aankoop ervaring niet direct gepromoveerd kan worden naar TL-2 :smiley:

En daarmee steek ik ook direct de draak, je “miezerige” TL1 status zoals je hem zelf benoemd is veel minder waard dan de recensies en aankoop ervaringen van andere HF’ers. Daarnaast moet ook nog eens het gevoel goed zijn in het contact, daarbij kijk ik zelf minder naar de TL.

Maarre, mooie aanwinst. Soms nog weleens spijt van dat ik hem heb laten gaan. Maar ja, de reis hè?!

3 likes

TL-1 houdt slechts in dat men op dit forum nog niet echt veel tijd of gelegenheid heeft gehad om je te leren kennen maar status (of het ontbreken daarvan) kun je er niet aan ontleden. Veruit de meeste TL-1 leden hier zijn niet miezerig :slight_smile:

Tof dat je zo’n fijne aankoopervaring had en gefeliciteerd met dit werkelijk prachtige horloge. Laat ‘m lekker shinen in de nazomerzon dit weekend.

4 likes

Dankje voor je mooie woorden, Jelle!:pray:
En je lekkere koeken!:yum:

Het “Zonnige Zuiden”:sunny: had gisteren een eregast op bezoek en ik vond het enorm leuk dat je er was.
Je bent een oprechte gast om in huis te hebben en tevens een aanwinst voor dit forum!:facepunch:

Jelle, geniet van je NA in de vorm van deze mooie Tudor en we zien de plaatjes ervan hier wel voorbij komen.:camera:

En met zo’n NA-verhaal kan het niet anders, dat TL-2 zich spoedig aankondigt!:wink:

10 likes

:point_down:

Duh. De Aquis is veel, veel te lomp, modernistisch, en bonkig van ontwerp. Als de Cocktail Time en PRX gebleven zijn is dat niet verbazingwekkend, want blijkbaar doe je het goed met jaren 60 en 70 ontwerp.

Vanwaar die plotselinge fixatie op duikhorloges, joh? Je weet dat het geen verplicht nummer is, hoop ik?

De BB58 blue is wel een verlichte keuze voor een duikhorloge. Mooi van maat, mooi van ontwerp, en als je snowflake wijzers goed kunt hebben totaal foutloos, zeg maar. En omdat het vintage ontwerp is, vrij naar een 4-digit subby uit de jaren 50, denk ik dat hij veel beter in je rijtje PRX/Cocktail Time past.

Of ik hem hoger heb zitten dan jouw Squale 1521 polished weet ik niet, maar hij is zeker fijner van maat en dikte. :+1:

Veel plezier er mee! Gefeliciteerd!

2 likes

Uitstekende keuze, de Tudor Black Bay 58 Blue :large_blue_circle::+1:t2:

Zowel op staal als op rubber een prachtige verschijning en heel comfortabel dragend :ok_hand:t2:

Geniet van je aanwinst! :watch:

7 likes

Prachtige aanwinst, veel draagplezier!

1 like

Gefeliciteerd met je mooie Tudor. En bedankt voor het leuke verhaal.

2 likes

Leuk verhaal, prachtig horloge! Veel plezier ermee

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:t2:

1 like

Leuk verhaal en geniet van je horloge :wink:

1 like

Gefeliciteerd en een leuk verhaal ook! :hugs::pray:

1 like

Geniet van je prachtige nieuwe horloge!

1 like

Leuk verhaal om te lezen. En prachtige tudor.
Deze staat sinds kort ook hoog op mijn lijstje.
En door dit soort verhalen wordt de stap van “oef wat een geld” naar “gewoon gaan passen”. Steeds kleiner. :sunglasses:
Geniet ervan.

1 like

Heel mooi horloge.

1 like

Gefeliciteerd

1 like