Duikers zijn er in alle formaten en kleuren. Maar een witte wijzerplaat had ik nog niet (een oranje ook niet trouwens, later meer). Wat was ik dus enthousiast toen deze mooi bewaarde Seiko 5 (SKZ207K1) uit 2011 in het blauwe gedeelte kwam!
Trouwens ook de eerste Seiko 5 tot 200m water resistent. En dat met een kompas ring nog wel. Rare combinatie voor een duiker, vandaar de Land Shark nickname. Op deze manier hoef ik die Alpinist nog niet meteen. De werking van het kompas heb ik trouwens eerst moeten opzoeken, maar ondertussen weet ik wel waar de noordkant is van mijn bureau.
Een bijzonder geslaagd horloge dus. Ik heb meerdere Seiko 5’s gehad, maar deze heeft toch net iets meer. Kompakt & robuust, applied logo, knappe lume, mooie bezel met tekening die op de kronen herhaald wordt, knappe wijzers (oorspronkelijk van die Seiko 6159-7010 Grandfather Tuna). En behoorlijk stoer zo met beide ‘crownguards’.
Raar: de gewone kroon op 4 is niet gesigneerd, maar de kroon op 9 voor de kompas ring wel.
En hij heeft niet 1 maar 2 nicknames gekregen (Atlas en Land Shark).
Nu ja, ik noem hem Yeti hehe
Mooi horloge, vooral omdat ik zelf de blauwe versie van heb. Persoonlijk vind ik hem op een mooi leren bandje nog beter staan, dan zie je hoe mooi de lugs geslepen zijn. Het stalen bandje ligt hier al een hele tijd in de kast…
En vandaag had ik hem ook nog eens om, is zeker één van mijn favorieten!
Heel leuk horloge, heb deze in het zwart gehad.
Mijn OCD ging helemaal stuk op het vanzelf draaien van de inner bezel omdat de kroon niet vast gezet kan worden en bij polsbeweging dus steeds draait.
Uiteindelijk een floss draadje achter de kroon langs gewikkeld
Duurde even hoor, voordat ik het volledig door had.
De theorie is dat je de uurwijzer naar de zon laat wijzen.
Het midden tussen 12u (bovenaan) en je uurwijzer wijst dan naar het Zuiden. Dus draai je de kompas bezel zodanig dat Z in het midden staat tussen 12u en je uurwijzer. Nu kun je alle richtingen aflezen op je kompasring.
Complicatie is dat we hier niet op de exacte zonnetijd zitten. In principe zouden NL en BE in UTC moeten liggen. Maar we leven op UTC+1. Komt daar nog eens zomertijd/wintertijd bij. Je moet dus eerst liggen uitzoeken hoeveel uur we nu eigenlijk verschillen van de ‘normale’ zonnetijd (in de zomer is het dan UTC+2).
Tja…
Ja, heb ik ook ondervonden. Begrijp wel dat sommigen zich daaraan storen.
Vind ik persoonlijk niet zo erg. Je moet slechts 1x het Noorden zoeken, als je’t kwijt bent
Team Spirit
Als er nog Land Sharks zijn op het forum, dan mogen die gerust een fotootje posten hier.
Nu ik nog wat over die kompas ring nadacht en de tekening hierna aan het maken was (tja, thuiswerk )…
Is het geen idee om een meedraaiende inner bezel te hebben? Eigenlijk moet je die 1 maal juist zetten, en verder draait die gewoon aan de halve snelheid van de uurwijzer. Ben je nooit meer het Noorden kwijt!