NA: Een zwartpunthaai zwemt de collectie binnen

Na de aanschaf van de Citizen NY0040 in April vorig jaar heb ich tegen verwachting in de belofte aan mezelf om geen horloges meer te kopen kunnen volhouden. Tot dan onlangs de zwartpunthaai op mijn pad kwam, in een voor een haai wel erg merkwaardige kleur…

De zwartpunthaai

De zwartpunthaai is een grote grijskleurige haai met zwarte punten op de vinnen. Hij komt voor in tropische en gematigd warme oceanen. Hoewel hij niet als aggresief te boek staat, kan er volgens Wikipedia toch een zwemmer de ontmoeting met een zwartpunthaai niet navertellen. Dit zal Elshan Tang van Zelos Watches wel geinspireerd hebben om na een reeks succesvolle duikers met deze Blacktip te komen, en zo zijn we bij het eigenlijke onderwerp van dit stukje, de Zelos Blacktip, maar allereerst iets over Zelos zelf.

Zelos Watches

image

Het bedrijf van oprichter Elshan Tang maakt sinds 2014 horloges, de eerste 3 (De Helmsman, Chroma en de Abyss) via Kickstarter. Ze kenmerken zich door hun goede afwerking, veel lume en prachtige wijzerplaten. Hun recente modellen omvatten de Swordfish 300m duiker (links), de Mako 200m duiker (midden) maar ook iets als de Nova, een 38mm dress watch (rechts), allen met diverse wijzerplaten leverbaar.

Helaas is er ook een andere eigenschap die minder prettig is en dat het uitsluitend kleine series zijn, die inmiddels erg populair zijn. Het gevolg is dat sommige varianten van een nieuw model al na minuten uitverkocht zijn, emn zie je zoiets als dit:

:disappointed_relieved:

Zoek de Zelos!

Gelukkig is daar het blauwe gedeelte van HF. Mijn kennismaking met Zelos begon echter op de HF versie van onze oosterburen, het Uhrforum. Vorig jaar toen ik op zoek was naar een zomerduiker, 2 keer kort achter elkaar naast een tweetal Mako’s gegrepen. De leukste van die was wel deze bat-shark versie van de Mako I.

(Een Mako I, plaatje van internet)

Helaas was ik veel en veel te langzaam. Toen kwam de Citizen Promaster Automatic (NY0040) met blauwe dial op mijn pad, en dat werd het zomerhorloge van 2020. Dit voorjaar ging het echter weer kriebelen en begon ik weer teveel tijd in de “Angebote”-sectie van het UF door te brengen, op zoek naar een leuke Zelos.

Na bijna een Seiko SPB149 op de kop getikt te hebben, kwam er ineens een Blacktip in nieuwstaat voorbij met de meest gewilde dial, de Crimson Red versie. Nog wat gefrustreerd van het SPB149 debacle, kwamen we heel snel tot een vergelijk. Het betalen met Paypal family and friends had nog wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk kwam alles goed en kon het pakket op zijn week lange reis van Oostenrijk naar Nederland.

De Blacktip

De Backtip is Zelos’ jongste 41mm duiker, gelanceerd in Januari 2021. Hij meet 41mm in diameter, 47,5mm lug to lug en is zonder het heel lichtjes gebolde saffier slechts 11,5mm dik. Hij is tot 200m waterdicht en wordt aangedreven door de bekende Miyota 9015, die op 28800 vibraties per uur tikt, wat een mooi bewegende secondewijzer oplevert. Verder worden er 2 kleuren lume gebruikt op de wijzerplaat en wijzers (C3 en BGW9). Een mooie stalen band met snelverstelling en zelfs quick release spring bars ronden het geheel af. Niet langer getreuzeld: daar was de doos dan:

Grappig detail van het houten kistje is dat er zelf een magnetisch sluitingkje op het deksel zit om bij toeval opengaan te voorkomen. Mooi detail!

In de watchroll dan eindelijk de Blacktip zelf in Crimson Red (de kleur die als eerste weg was), de metalen garantiekaart met serienummer, en genoeg reserve schakels om de band passend te maken voor Schwarzenegger in zijn top jaren.

Het horloge zelf ziet er prima afgewerkt uit:

De caseback laat de onze vriend haai prachtig zien, net als het serienummer en andere details over het horloge. Een van de weinige punten waar je echt over kan zeiken is wel de manier waarop de quick release pinnen aan de band zitten. Ik heb er bij het dragen niks van gemerkt, maar bij het omdoen en vasthouden zijn ze irritant aanwezig. Het wisselen van een band met solid end-links is wel erg eenvoudig gemaakt. Elk voordeel…

De snelverstelling is dan wel weer erg mooi gedaan. Deze kan je zelfs zonder tandenstoker aanpassen. Top! Het geheel is netjes afgewerkt, voelt solide aan en rammelt niet.

De band sluit mooi op de kast aan. De smalle gepolijste delen maken de kast net wat specialer en ook daarvan is de afwerking prima.

Leuk Zelos-detail: de kroon is ook van lume voorzien, mocht je in het donker vergeten zijn waar hij zit.

Maar het spectakelstuk is wel de wijzerplaat:

Mooie opgelegde indices, waarvan het patroon van de 3,9,12 versie weer terug komt in de urenwijzer zelf. De bezelf is van keramiek en is door de donkere cijfers minder leesbaar, maar geeft het horloge wel een mooie rustige uitstraling. Hij is unidirectioneel, 120 clicks, en draait wat zwaar, maar zonder veel speling en is netjes uitgelijnd.

Een lumeshot mag bij een Zelos uiteraard niet ontbreken. De 2 kleuren lume komen ook weer terug in de urenwijzer. De secondewijzer heeft zich door de lange sluitertijd verstopt zie ik.

Na een dikke maand kan ik zeggen dat hij erg fijn draagt en ook nog eens nauwkeurig loopt, met een gemiddelde van zo’n 3-4 s in de plus per dag. Net als de NY0040, loopt hij aan de pols vrijwel gelijk of een tikje achter. Met 's avonds met de kroon boven wegleggen pakt hij dan een paar seconden erbij. Prima! Daarbij laat de rotor zich nauwelijks horen, in tegenstelling tot de NY0040, waar hij duidelijk hoorbaar is. Niet dat ik me eraan stoor, het heeft wel iets leuks om aan het mechanisch karakter zo herinnert te worden.
Al met al een geslaagde aanschaf, nu nog de zomerse temperaturen erbij!

Als je het tot hier hebt volgehouden: bedankt voor het lezen en tot de volgende!

90 likes

Prachtige aanwinst :+1::+1::+1:

1 like

Heel niet lelijk! Geniet ervan!

1 like

Geniet ervan :ok_hand: :+1:

1 like

Fraai. Vooral de bezel vind ik geslaagd :+1:

1 like

Zo dan! Die plaat ziet er gelikt uit! Geniet ervan!

2 likes

Jouw incoming knaller NA zal ook wel bijna geleverd worden :ok_hand:

1 like

Hoop t echt haha, ben echt super benieuwd. Volgende week vrijdag even langs de AD gleuren als hij er al is :partying_face: (stond bij half mei/eind mei 2021)

1 like

Schitterend horloge👍🏻

1 like

Mooie set en leuk verhaal! Enjoy!

2 likes

Heel gaaf! Die plaat is echt om te smullen

1 like

Hele mooie aanwinst! Leuk verhaal👍

Geniet ervan :sunglasses:

1 like

Gefeliciteerd met een heel mooi horloge.

Ben zelf ook in het bezet geweest van een Mako v3 en was zeer te spreken over de kwaliteit en afwerking.

2 likes

Erg mooi, vooral de wijzerplaat en het begeleidende verhaal!

Enjoy!

1 like

Wat een mooie wijzerplaat :ok_hand:t2:gefeliciteerd met de NA

1 like

Geweldig mooi horloge, mocht hij niet bevallen dibs please :stuck_out_tongue_winking_eye:. Was al uitverkocht voor ik de kans kreeg… Sowieso lijkt Zelos me goed bezig met hun horloges, helaas nog niet kunnen proberen.

1 like

Wat een wonderschone haai. Wauw

1 like

Mooi horloge, lekker van genieten, nu nog een beetje mooi warm weer👍

1 like

Ziet er gaaf uit, mooie foto’s en verhaal!

1 like

Heel mooi, prachtige kleur wijzerplaat. Geniet ervan!

1 like