NA; eerste handmade ThaPapper strap... 😅

Hartelijk goedemiddag beste mede liefhebbers,

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, dit is mijn kortste NA ooit en heeft alleen ten doel mijn eerste creatieve bevlieging te tonen. :hugs:

Hoop ik op veel bijval, applaus en leuke reacties? Neen beste lezer, daarvoor vind ik het resultaat nu nog te schamel. :slight_smile:

Waarom dan toch gepubliceerd Pappie? :thinking:

Welnu, ik wil de wereld tonen, dat met wat creativiteit en volharding een eerste resultaatje kan worden geboekt, welke weliswaar de nodige beginner foutjes bevat maar waarmee ik nu toch met een goed gevoel naar mijn pols kijk. :slightly_smiling_face:

Ben ik trots? Jazeker ben ik trots maar nog veel belangrijker; mijn lieve vriendin is trots en dat doet de mens toch weer goed. :blush:

Ik wens u een fijne dag verder en mocht u nou ook eens een creatieve bui hebben, adviseer ik u ervoor te gaan. :smiley::+1:

67 likes

Ik vind ‘het resultaat’ voor een eerste keer ontzettend geslaagd!

… dat is dan ook meer dan logisch. :sunglasses:

Leuk man, ziet er echt goed uit en past 't klokkie ook prima. Leukste is natuurlijk, gemaakt door jezelf. Priceless! Veel draagplezier. :ok_hand:

1 like

Ik zou nog niet meteen je baan opzeggen, maar dit is toch wel veelbelovend :+1:

11 likes

Mooi hoor, zelf je leren banden maken. Dat geeft weer een extra dimensie aan je horlogehobby :+1:

3 likes

Gaaf gedaan Chris :+1::ok_hand:
Nu ik me ingeschreven heb voor de “hogere horlogevakschool” :sweat_smile: zie ik toch wel mogelijkheden :smiley::+1:

1 like

Nu nog een paar stiksels op de critische plekken zoals bij de lugs en gesp en je hebt een band die jaren mee kan.

1 like

Ziet er bijzonder clean uit! Zoals het boven al gezegd zou een paar stiksels ter versteviging misschien op z’n plaats zijn, maar qua looks is dit wel lekker hoor. :+1:

1 like

Dank jullie wel voor de leuke reacties en tips! :pray::+1:

De kreukels zitten overigens al in het basismateriaal en dat was een bewuste keuze, al bleek dat niet direkt het eenvoudigst te verwerken maar vooruit maar… :slightly_smiling_face:

1 like

Is dit chromeleer of plantaardig leer?

1 like

Dat heb ik niet gevraagd maar ik geef de voorkeur aan de tweede. Het idee kwam alleen gistermiddag spontaan zo laat op dat we maar 30 min in de winkel hadden en koortsachtig moesten proberen aan van alles te denken en wat leersoorten en gereedschapjes te kiezen.

Aan alles denken valt overigens niet mee op een volledig onbekend terrein… :hugs:

2 likes

Vond je het leuk om te doen? Daar gaat het om. Ik had het niet beter gekund voor een eerste keer!

1 like

Ik vond het geweldig Han. :tada: Eerst nog even een ander “projectje” afmaken en dan ga ik hier zeker verder mee. :+1:

Thanks man! :pray:

1 like

Ik kan hier 2 dingen over zeggen, al doende leert men en every master was once a disaster :wink:

Het belangrijkste is het doen, de stap zetten en lekker fouten maken om zodoende steeds betere resultaten te krijgen. Dit resultaat is niet slecht, het past en het werkt :+1:
Nu wat vaker aan de slag en verbeteren, succes en vooral veel plezier.

1 like

Aan de structuur te zien is het chrome leer en dat heeft een heel lang proces ondergaan met chemicalien zoals chromezuur/zouten en oplosmiddelen om het leer te looien en soepel te maken.

Voordeel is dat het weerbestendig is maar het nadeel is dat bij slecht gelooid leer de structuur naar de kl@te is en vrij snel kan scheuren

Probeer eens een stukje plantaardig onbewerkt koeienleer van 1 mm (topgrain).
Snij daar 18 mm stroken van,knip die op lengte (+ 2 cm extra) en maak daar 5 sets tegelijk van,dus 5x gespzijde en 5 x riemzijde en zet een paar stiksel zoals ik ze op de ondertaande foto gezet heb.


3 likes

Kijk, daar kan ik wat mee, dank je wel! :pray::ok_hand:

Is met zekerheid ook wat effectiever dan de manier waarop ik het nu heb gedaan… :joy:

3 likes

Zo ziet onbewerkt en niet geverft plantaardig leer eruit (crust)

1 like

Prachtige strap, helemaal voor een 1ste keer. Chapeau! :ok_hand:

1 like

Als je vantevoren al stroken snijdt op de juiste breedte (+1mm met lineaal en afbreekmesjes) dan heb je altijd de juiste maat en is het alleen een kwestie van omvouwen en een paar stiksels naaien.

1 like

Ik heb 4 soorten gekocht en zo te zien aan jouw foto heb ik allemaal chrome leer. Sowieso leuk om mee te oefenen en goed om plantaardig te kunnen herkennen, dank je wel. :+1:

Ja en ik moest natuurlijk meteen weer ingewikkeld doen. Structuur (dus niet overal even dik), taper van 25 -> 22 mm, liner, de hele mik mak. :sweat_smile:

Eerste les is in ieder geval geweest; meteen goed recht en haaks snijden, dat scheelt heel wat uren werk. :+1: