NA: Eeuwenlang plezier

In 2016 ontmoette ik een man met een IWC DaVinci, het op dat moment meest gecompliceerde horloge dat ik ooit had gezien, die ik een dagje mocht lenen voor een schoonmaakbeurt.

Ondertussen acht jaar later kwam ik een vergelijkbaar exemplaar tegen bij een veilinghuis, met een kapot glas, maar dat is gelukkig geen al te groot probleem. Nu spaar ik complicaties en heb er ook al best een hoop, maar de eeuwig durende kalender, die had ik nog niet.

Tijdens de quartz crisis ontwikkelde Kurt Klaus bij IWC op basis van een Valjoux 7750 een perpetual calendar module die volledig via de kroon moest gaan werken. Dat vereist dat je het horloge mechanisch programmeert, zodat het precies weet welk jaar een schrikkeljaar is en hoe de maanstand ondertussen roteert. In de raderen is dus al vastgesteld dat 2024 een schrikkeljaar is en dat hij in dat geval niet van 28 februari maar vanaf 29 februari naar 1 maart schiet.

Toen ik het binnen kreeg stond hij nog op 2022, en omdat er geen datum correctors aanwezig zijn is de enige mogelijkheid om bij de huidige datum te komen simpelweg door te draaien is. Als je tegen de datum indraait gaat het mechanisme stuk en moet het terug naar de fabriek, en dat is echt een dure grap. Uiteindelijk ben ik 25 minuten bezig geweest om heel rustig alle data sindsdien door te schakelen.

Wat dit horloge nog extra bijzonder maakt is de volledige jaar aanduiding . Er zit een balkje in met de 19e, 20e en 21e eeuw. Na het jaar 2199 moet deze worden vervangen met een nieuw balkje voor de 22e, 23e en 24e eeuw (deze wordt meegeleverd in een verzegelde glazen capsule), dus in het jaar 2499 zal iemand aan IWC moeten vragen of ze misschien een nieuwe kunnen leveren. Zelf ga ik dat niet meemaken, maar een grappig idee is het wel.

Naast de eeuwigdurende kalender heeft het horloge ook nog een chronograaf en maanfase, maar helaas is die volgens de kalender vandaag nagenoeg onzichtbaar. Maar dat mag je van mij aannemen.

Kortom ik ben weer één complicatie rijker, en wat geld armer, op naar de volgende!

205 likes

Prachtig!

1 like

Fiewww beauty, en wel erg bij :honeybee: zonder

1 like

Mijn beste,

Maar het resultaat mag er wezen!!
Gefeliciteerd, dan ook met deze magnifieke IWC.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Dit is echt uniek, zelfs op HF! Gelukgewenst en bijzonder fijn, dat je ons laat meegenieten.

1 like

Kunst! Geniet ervan!

1 like

Top aanwinst!

1 like

Goed, beter, best, maar dit is nog beter hier zit je aan de top :star_struck:
Dat het daar een beetje eenzaam is geeft niet zeker :slightly_smiling_face:

2 likes

met recht een time capsule!

1 like

Echt supergaaf.
Mooi dat er een extra balkje meegeleverd wordt.
Veel plezier gewenst van deze toch wel bijzondere IWC.

1 like

Prachtig :star_struck:

1 like

Bijzonder horloge :blush:

1 like

Mooie klapper! Het enige type horloge dat een winder enigszins zou rechtvaardigen… …mooi dat je hem probleemloos op de goede datum kreeg. :crossed_fingers: :ok_hand:

2 likes

Grappig dat je dat zegt, ik heb mijn winder inderdaad afgestoft voor deze…

2 likes

in 2499 zou ik dat horloge nog wel eens terug willen zien :laughing:
:thinking: OW! ja, dan ben ik er ook niet meer :relieved:
mss dat je hem maar doorstuurt naar de “highlander” :wink:
toch een mooi geheel :ok_hand:
draag hem met plezier

1 like

Prachtige aanwinst, veel draagplezier!

1 like

[quote=“HorloG, post:1, topic:537560”]
maanfase, maar helaas is die volgens de kalender vandaag nagenoeg onzichtbaar
[/quote] bij mij helaas ook😊

Wat een bijzonder horloge, gefeliciteerd en heel lang plezier er mee gewenst!

1 like

Klopt het dat horloges met deze complicatie, als ze niet gedragen wordeb, het beste in een watchwinder te zetten? Dit omdat het lang duurt om alles in te stellen.

1 like

Heel bijzonder. En prachtig! :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Nou op zich valt het wel mee, ik heb een Breitling (Montbrillant Olympus) vier-jaar kalender (die gaat gewoon elk jaar van 28 februari naar 1 maart) en vereist dus een correctie in het schrikkeljaar. Overigens ook met chronograaf maanfase. Dat kost me ongeveer 5 minuten om in te stellen. Deze gaat in feite makkelijker omdat het sequentieel is en vooruit geprogrammeerd, en is de insteltijd vooral afhankelijk van hoeveel tijd je moet overbruggen. De winder maakt dat proces overbodig, dus dat ga ik een tijdje proberen.

1 like