24 uur met een grailwatch: IWC Da Vinci ref. 3758 Perpetual Calendar

Vol trots liet ik enige tijd geleden mijn net geservicede Heuer Carrera zien bij een bevriende antiekhandelaar, ook aan tafel zat een man op leeftijd die mij vroeg: “Heb je verstand van horloges, is dit misschien wat?”. De mouw rolde omhoog en er kwam een grailwatch onder te voorschijn. Sindsdien ben ik die man daar nog twee keer tegengekomen en het viel me op dat het horloge nogal vuil was, dus ik heb aangeboden de kast even wat op te frissen. Mind you, dit is zijn enige horloge en hiermee staat hij ook de tuin om te spitten…

Dit is de IWC Da Vinci reference 3758 - 03 (staal), gemaakt tussen 2004 en 2006. De Da Vinci is een model bedacht door Kurt Klaus bij IWC die dit als een soort hobby project heeft ontwikkeld in de jaren negentig. Wat dit horloge bijzonder maakt is de volledige jaaraanduiding op de wijzerplaat voor het geval je vergeet welk jaar het is.

20160109_092916

Dit horloge is een volwaardige perpetual calendar, deze schakelt dus correct alle dagen van het jaar en houdt rekening met de 29e februari in het schrikkeljaar. Dit bovenop de maanfase indicator en de 12 uur chronograaf.

Een bijzonder detail is het gebruik van stukjes bladgoud in de maanschijf, in het licht weerkaatst dit verschillend om het meer op een echte sterrenhemel te laten lijken, heel fraai. Let ook even op de chronowijzer die extreem smal is.

20160109_092816

De kast is fors met 42mm maar ook een dikte van 16mm, door het gebruik van de scharnierende lugs blijft het geheel echter toch goed draagbaar, maar het is absoluut een blok om de pols. Wat mij opviel is dat het horloge geen gesigneerde kroon heeft maar dat hoort zo.

20160109_092717

De binnenkant van de vouwsluiting is helemaal rond gepolijst voor extra draagcomfort (niet op de foto), deze sluit zo strak dat ik me afvroeg of ik hem niet stuk zou trekken.

20160109_092620

De incidices zijn geschilderd, en op sommige plekken afgekapt, ik stoor me daar verder niet aan maar het had niet gehoeven. De kroon en pushers hebben een wat eigenzinnig vorm waar ik niet zo kapot van ben maar als totaal werkt het.

20160109_093008

Ik heb het horloge gedragen (vooral omdat ik het nergens wil laten liggen) en ondanks het formaat is het toch een fijn draagbaar horloge. Dat ook goed afleesbaar is, al denk ik dat als ze de numerals hadden weggelaten het een iets fraaier geheel was geworden.

Op de Timegrapher had dit horloge praktisch geen afwijking en dat op alle posities, daar was ik wel enorm van onder de indruk, zeker voor zo’n gecompliceerd horloge. Ik weet dat IWC zijn eigen echappement maakt voor ingekochte uurwerken en dat doen ze blijkbaar goed.

Ik heb het horloge met een satéprikker helemaal schoongemaakt en daarna met een zachte poetsdoek helemaal gereinigd, dus hij gaat zo terug naar zijn baasje. Ik heb eigenlijk nog nooit zo’n wow-gevoel gehad bij een horloge dat in feite zo understated is, het waren 24 prachtige uren waarin ik één datumwissel heb mogen meemaken.

Om dat gevoel met jullie te delen hier een filmpje van een vergelijkbaar model:

44 likes

Mooie voorstelling!! Heel veel plezier ermee :slight_smile:

Leuk topic. Goed dat je deze ervaring deelt.

Wat een prachtig stuk techniek is dit. Dank voor het delen.

Mooie ervaring voor je. Zoiets hoef je niet onbewaakt ergens te laten liggen.

Schitterend :thumbsup:
Ook wel prachtig dat je hem “zomaar” een dag mag hebben.
In dit soort gevallen vind ik het wel jammer dat vrijwel niemand in de gaten heeft wat voor kunstwerk je om de pols draagt.

Pieter.

Ik neem aan, dat je een bod bij hem hebt neergelegd… :wink: Of een leuke ruil?

2 likes

Uiteraard, maar mijn aanbod om voor de rest van zijn leven zijn auto te wassen werd niet geaccepteerd.

:wink:

7 likes

Een verhaal waar iedereen blij van wordt en waarbij het niet meteen om geld of waarde gaat. Helemaal prima!

erg mooi horloge, en waanzinnig gaaf dat je hem 24 uur om mocht hebben!

Niet gevraagd of je wat vaker op het horloge mocht passen? :slight_smile:

Als hij hier de tuin mee omspit, wat doet hij dan de zondag aan??

De meeste mensen met zo’n horloge LATEN de tuin omspitten denk ik…

Ik weet nog dat dit horloge eens diepe indruk op mij heeft gemaakt toen het werd gedragen door een potentiele klant die binnenkwam. Weet je gelijk wat voor “vlees je in de kuip hebt”, ervan uitgaande dat hij wel de eigenaar was/is.

Grt. Marco

Prachtige klok en super leuk dat je er zo mooie post van maakt! Thanks!

En dat je em zomaar (?) voor 24 uur meekreeg… Dat ding is een klein fortuin.

1 like

For the record, ik heb hem mijn 1955 Omega Constellation gegeven zodat hij in ieder geval wist hoe laat het was (en als een vorm van onderpand, niet dat het in verhouding staat maar toch), ik heb nog voorgesteld te ruilen maar helaas…

Hij vertelde me nog dat hij oorspronkelijk de versie had met zwarte plaat maar zich stoorde aan de leesbaarheid en hem toen met een kleine bijbetaling heeft omgeruild tegen deze witte.

Ik had gezegd dat dit zijn enige horloge is, dat klopt niet helemaal, hij heeft namelijk nog een Breitling die hij uitsluitend gebruikt voor de wisseling naar wintertijd… Hij wil het uurwerk namelijk niet een uur terugdraaien, bang om het mechanisme te beschadigen. Dus laat hij het horloge liggen tot de gangreserve op is, en draait het dan vooruit om hem opnieuw gelijk te zetten. En in de tussentijd draagt hij dan een Breitling… voor twee dagen per jaar. Ik heb hem maar even uitgelegd dat dit niet nodig is.

6 likes

Schitterend mooi horloge bedankt voor het delen .

Mooi verhaal en schitterend horloge. Ik vraag me af tot wanneer de jaaraanduiding doorloopt.
Moet je die dan na verloop van tijd laten wisselen? Een dergelijk horloge zal over een aantal decennia zeker nog aanwezig zijn.

Er zit een balkje in voor de 20e, 21e en 22e eeuw. In de doos zit dan nog een extra exemplaar voor de 23e, 24e en 25e eeuw. Dus in het jaar 2199/2200 moet je het balkje laten vervangen, en daarna weer in 2499/2500.

Geeft je een hele nieuwe beleving van het concept tijd… :wink:

4 likes

Bedankt voor de prachtige foto’s en de weetjes. Zo 13 jaar geleden had ik met mijn vader naar dit horloge gekeken. Hij vond het erg mooi maar vond het vrij groot. Uiteindelijk van afgezien. Had de verkoper zoveel meer verteld, dan had hij het toen zeker gekocht.

Mooi horloge met een leuk verhaal…
Maar de vraag of je er verstand van hebt en de woorden '‘is dit wat?’'
Zit daar ook nog een verhaal achter …meestal wordt zo een horloge gekocht door een liefhebber en weet deze echt wel wat hij draagt lijkt me?