NA: Ein-de-lijk over een duiker die me pakt en die voldoet aan mijn "PVE".

Ehm, tja.

En nu. Vooral niet te lang maken. :smiley:

Daarnaast, commentaar van de puristen neem ik voor lief. Love you too. :hugs: Zeg maar. Grammaticale fouten en typo’s op voorhand verexcuseert. :wink:

Dus… een NA. EN zoals gewoonlijk kan ik niet echt kort zijn, dus dat niet te lang maken moet je maar even voor lief nemen en even doorbijten tot aan de echte foto’s.

Ik zoek natuurlijk al tijden de voor mij zo ongeveer ultieme allrounder speld, in de even befaamde als beruchte hooiberg.
Hoeft niet perse onder een pak te kunnen, maar je loopt niet voor aap als je een blazer aantrekt. Business casual, om het zo te noemen, maar ook te gebruiken tijdens de barbeque en op vakantie op wandeltochten in de bergen.

Daarnaast heb ik slechte ogen, geen zin om een mega wekker of verlichtingsunit op mijn nachtkastje te zetten of een ouderwetste druk op de knop om 002 (of tegenwoordig 0900-8002) te bellen en te horen: Bij de volgende toon is het X uur, X minuten en X seconden.

Dus een horloge moet goede lume hebben.

Nou gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat er natuurlijk meer dan genoeg op de markt is en horloges met lume “of een lichie erin” voor een habbekrats te koop zijn. In principe is mijn Casio Royale natuurlijk fantastisch als “nachthorloge”.

Dus waarom eigenlijk moeilijk doen en in een hoger segment zoeken?

Nou, lieve lezers. Dat heeft met een bepaalde idiote horlogehobby te maken. Want alles wat aan de eisen voldoet en in de categorie zo rond de 30 euro zit, daar wil je natuurlijk niet mee op een onbewoond eiland gevonden worden.

En los van dat heb ik natuurlijk de illusie dat een horloge ook 24x7 gedragen moet worden. Wat natuurlijk, zoals voor velen van ons, eigenlijk complete nonsens is.

Maar goed. Als Grand Seiko liefhebber had ik ook de illusie dat GS een model zou hebben wat aan mijn eisen voldoet.

Even voor de administratie, het programma van eisen:

  • Lume.
  • Ergens in de buurt van de 41 - 39mm
  • Optioneel een GMT complicatie.
  • Optioneel in de dressy hoek wil ik er ruim onder de 5k nog wel eens aan uitgeven. Sportiever? Dan is ergens rond de 3k echt het het matje.
  • Goede lume.
  • Kast en band van staal of titanium.
  • Automaat of springdrive.
  • Minimaal 100m waterdicht.
  • Schroefkroon.
  • Vouwsluiting die prettig zit. :roll_eyes:
  • Goede lume op alle indices.
  • Niet al te opzichtige datum.
  • gebold/gewelfd/domed saffier, uiteraard aan slechts de binnenkant ontspiegeld.
  • Geen cijfers maar rechte indices.
  • Beetje sportief maar niet al te opvallend.
  • GEEN dikke duikers of GMT bezel.
  • Goede lume, had ik dat al genoemd?
  • Geen andere complicaties (behalve optioneel GMT), want verder niet functioneel voor mij.

Nou opgelost. Dan zijn we er zo uit:

Hop, een Omega Aqua Terra vodoet aan alle eisen. Klaar. :ok_hand:

Nope. Niet dus, die heeft een “complicatie”.
De minutenwijzert heeft zo’n enorm klein stukje lume wat ook precies ter hoogte van de indices valt. Helaas als het donker is trekken mijn oogjes dat niet.

Ok. Dan een Tudor Blackbay (39/41).


Afbeelding van het webz.

Nah, geen ontspiegeld saffier, en de wijzerset, hoewel mooi, niet voor mij.

Een Grand Seiko GMT Springdrive dan?

Nope. Uiteindelijk toch niet want dikke/donkere bezel, en slechts op de 12, 3, 6 en 9 lume.

Zucht… Tsja, dan een SBGJ255 van Grand Seiko… Yes! Voldoet aan alle eisen, gelimiteerd ook nog. Maar… tenminste… Vér boven budget.

Heeft Grand Seiko dan echt niets? Jahaa, natuurlijk wel de SBGN003 serie en die heb ik inmiddels na de NA waar dit epistel over gaat ook al binnen gekregen. Voldoet eigenlijk aan alle eisen behalve… het is een quartz… :roll_eyes:


Overigens kán ik hier ook nog een NA overschrijven want ook echt nét binnen. Maar nu even niet. Het is voor mij al een bekende, ik heb de blauwe variant al eens gehad.

Maar goed, terug naar mijn verhaal en de zoektocht. Tot een paar maanden terug was het dus eigenlijk “Punt”. Ik ben er klaar mee. Ik ben blijkbaar te kritisch. Duikers vind ik vaak te groot en lomp of er is altijd wel net één ding dat mist. En dan heb ik het niet over de optionele eisen. :thinking: De wensen dus.

Maar toen gebeurde het!
Eind vorig jaar spotte ik een artikel op een bekende horlogesite waarin het nieuwe model Seiko Marinemaster werd geïntroduceerd. 3 varianten zelfs. Een blauwe, een zwarte en een witte.

Na rijp beraad, en vooral reviews lezen en filmpjes kijken de knoop doorgehakt en ben ik gaan passen.

Uiteraard op zoek naar de witte vanwege de “gewoon” stalen bezel. Maar dat is een limited (1000 stuks wereldwijd) en er zijn slechts een paar Seiko salons, of AD’s in Nederland die deze hebben gekregen en de meesten waren al verkocht…

Enfin, de zwarte was makkelijk te vinden en heb ik kunnen passen en na die sessie was ik er wel over uit.

39,5mm en 12,5mm dik. Wut??? Dat zijn formaten waar ik mee kan leven. Alleen zwart komt te grof over.

Na verder gezocht te hebben kwam ik bij een AD in de lande terecht waar ik alle drie de varianten naast elkaar kon zien, bepotelen en passen.

Ik was verkocht. De witte moest het worden. Veel subtieler dan de zwarte en blauwe. Die zijn gewoon waar ze voor bedoeld zijn. Toolish. Duikers. En dus niet mijn stijl. Daar ben ik té vaak ingetrapt.

De witte is veel minder uitgesproken maar heeft wel net dat beetje meer bling en wat luxere uitstraling die meer mijn stijl is.

En dus, na dit lange verhaal met veel niet relevante foto’s dan eindelijk mijn eigen foto’s. :partying_face:

Ik presenteer u de Seiko Prospex Marinemaster SJE097J1 Limited.

Disclaimer: Volgens de puristen is dit natuurlijk geen echte Marinemaster, want je kunt er geen paal mee in de grond heien, geen mijnen onschadelijk maken door er tegen te tikken, boorplatforms rollen om als je met dit horloge onder water aan werkt en last but not least, bij het leegruimen van je vaatwasser komen er krassen op omdat je nu niet zomaar in de bestekmand kan graaien. Daar is dit horloge gewoonweg niet voor bedoeld. En ja, en handen wassen met dit ding moet je ook niet dan want het is natuurlijk, nogmaals, niet de “echte” Marinemaster-klomp-staal, bedoeld als passieve fitness training voor Arnold Schwarzenegger.

Maar nee, het is gewoon deze:

Een Seikootje, uit Japan.

En vooral dun, voor een duikert!

Met ook niet meer die ultra lompe sluiting.

Geen glidelock achtige toestand, jammer? Voor mij niet. Een subtiele kromming van de sluiting die ook nog eens wat langer dan gebruikelijk is , waardoor deze juist helemaal goed om de onderkant van de pols valt. Daarnaast ook een ingenieus systeem voor de duiker extensie, een schakel in een schakel, die meewerkt als mijn pols wat “werkt” waardoor hij precies past en heel prettig zit.

De band is gewoon prachtig en erg soepel. Subtiel detail is dat de middenschakel recht aansluit, maar dat de rand van de kast ook recht is waardoor het geheel op de pols een mooi match is.

Overigens ook wat design queues van de King en Grand Seiko’s. Het Seiko DNA. gok ik.

Verder laat ik de foto’s maar spreken.

Subtiel datum veld. Met een uitlijning die perfect in de zichtlijn van oog ligt. Op bovenstaande foto lijkt de datum daardoor teveel naar de buitenkant van de plaat, maar om de pols juist perfect. Goed over nagedacht.

Ik vind de afwerking toch echt wel goed. De indices zijn lastig voor de foto’s vanwege de wat donkerder bling-structuur. Hierdoor lijkt het of de randjes heel ruw en ongelijk zijn, maar da’s een camera ding. Met een loep zijn ze superstrak.

Het nieuwe uurwerk. Volgens Seiko hun dunste duikeruurwerk. Zou iets strakker mogen lopen, al is +8 niet heel slecht. Maar daar is een afregelbuurtje voor in de maak.

Een zichtbodem is vast not-done, maar het past mooi bij het geheel. Overigens, daarom nog meer complimenten voor Seiko dat ze dan toch maar een 12,5mm dik horloge hebben kunnen bouwen met een WR rating 200m.

Als laatste, overdag na een zonnetje is de lume ook fantastisch. Maar dat is bekend van Seiko. 's Nachts doe ik nu geen oog dicht vanwege de lichtvervuiling. :crazy_face:

Hier wilde ik het bij laten.

Ik denk dat Seiko een winnaar heeft in een lastig segment.

Het is wat mij betreft een absolute aanrader en ik ben er ieder geval blij mee. :smiley:
En voor wat het waard is, voor de witte, let op wat ik zeg, vind ik de prijs zeker gerechtvaardigd.

Dank voor het lezen!

235 likes

Gefeliciteerd! Weloverwogen keuze! Heel mooie Seiko duiker. Fijn dat de datum tussen de 4 en 5 gewoon recht staat… Veel plezier ermee!

4 likes

Leuke vangst! Dat datumvenster houdt de wijzerplaat ook mooi clean. :ok_hand:t4: enjoy!

2 likes

Prachtige klokje met die mooie lume, gefeliciteerd!!!
veel draagplezier~~~

2 likes

Prachtige aanwinst, gefeliciteerd.

2 likes

Prachtig horloge, geniet ervan.

2 likes

Top Seiko duiker van wereldklasse!
Gefeliciteerd en veel plezier ermee.

2 likes

Kek horloge! Wauw!

2 likes

Wat een verhaal mooi hoor gefeliciteerd :ok_hand:t2::ok_hand:t2:

2 likes

Leuk om je gedachtengang voor deze te lezen en dan nog leuker om deze vergezeld te laten gaan door zulke mooie foto’s! Ziet er inderdaad uit als een winnaar… waar ik deze eerst op basis van de foto’s niet erg op de radar had, is dat nu toch wel anders. Gefeliciteerd met deze NA en geniet er van!

2 likes

Heerlijk verhaal, mooie foto’s en een prachtige aanwinst! :star_struck:
Veel draagplezier …

2 likes

Super ding

2 likes

Nice! Heel strak horloge.

2 likes

In één teug gelezen… echt een hele mooie NA :ok_hand:t3: Ik snap de keuze voor de stalen bezel wel :sunglasses: Enjoy!

3 likes

Gefeliciteerd met je NA!

Goeie keuze als ik zo je lijstje doorneem.

Grappige is dat toen deze serie werd bekend gemaakt haatte iedereen erop, en ja misschien geen “echte MM”, maar wel een hele strakke Seiko die goed afgewerkt is, lekker draagt en er gewoon prachtig uit ziet.

:ok_hand:t2:

2 likes

Absoluut. Verspringt overigens ook exact op 0:00 uur.

1 like

Klopt, ik was in het begin ook best sceptisch, maar even passen, voor in eerste instantie het formaat en model, deed wonderen.

2 likes

Da’s nog niet voorbij ben ik bang. Maar buiten de lijntjes kleuren en eigen plan trekken is vaak toch het beste. :wink:

3 likes

Tof :ok_hand: verhaal om te lezen. Bijzonder mooie keuze. Gefeliciteerd met je witte duiker als NA

2 likes

Mooi verhaal van een zoektocht naar jouw NA. Leuk om te lezen en wat een goede keuze! Gefeliciteerd en genieten maar!

2 likes