NA: Eindelijk een Grand Seiko met Mt. Iwate dial

Executive summary: Horloge gekocht. Grote blij. Scrollen voor plaatjes. Goed. Vooraleer ik aan het verhaal begin, eerst even het obligate muziekje voor de sfeer, natuurlijk.

De oplettende burger zou hebben kunnen zien, in de afgelopen 10 jaar dat ik op dit forum rond hang, dat ik een fan ben van Seiko en Grand Seiko, en dat ik steeds maar probeer om horloges met een kleurtje te kopen. Dat laatste is maar matig succesvol. De groene Alpinist, de groene Willard, de turquoise Farer en de oranje Nomos hebben allemaal het veld geruimd. Dat ik me dan toch heb laten verleiden, door m’n vrouw nota bene, om een drab groen horloge te kopen is een wat vreemde geschiedenis.

Mijn Grand Seiko carrière begon in 2017, in de Seiko Boutique in Amsterdam, waar ik mijn allereerste kocht. De SBGV239, met aqua blauwe wijzerplaat en 44GS kast. Dit horloge was een paar jaar lang m’n absolute trots, maar ergens in Mei 2021 was ik zo zot om 'm te verkopen. De huidige eigenaar, ik noem geen namen, is er erg aan verknocht. Ondanks diverse smerige pogingen heb ik 'm nooit terug kunnen kopen. :slight_smile:

Intussen heb ik allerlei pogingen gedaan met Grand Seiko horloges om die jeuk te krabben. Ik kocht en verkocht een SBGB245, de grijze Amerikaanse quartz beuker, ik kocht en verkocht een SBGP011, en een SBGA265. Die laatste mis ik nog steeds een beetje, ook al is hij groot.

Bij een recentelijke trip naar Parijs wipte ik even bij Grand Seiko binnen aan de Place Vendome. Ik kan dat niet aanraden, omdat de Place Vendome een troosteloze betonnen kutzooi is. Er staat geen boom of bankje op dat plein, alleen maar stalen bollards om de auto’s te leiden, en dan een stel zielloze luxe winkels die het geheel omzomen. De winkel an sich is best mooi, maar het plein is even gezellig als een klap voor je bek met een bevroren varkenspoot.

Hoe dan ook, andere delen van Parijs waren wel gezellig en mooi in bloei, en ik heb wat horloges gepast. Overigens, de nieuwe 38mm hi-beat varianten in de 62GS kast zijn tranentrekkend mooi. Echt heel erg cool. Ik vind ze mooier dan m’n Shunbun, eerlijk gezegd, maar ik wil m’n Spring Drive niet kwijt. :thinking:

De dames versie van deze 62GS is een absoluut snoepje, die zou ik graag nog een keer voor m’n vrouw scoren als dat zo uit komt. Maar uit nieuwsgierigheid klapte ik dus ook een van de 36,5mm 44GS releases om de pols. Kijk even niet naar de kleur, want die bruine is echt niet geslaagd, maar de maat, verhoudingen en cleanheid waren echt perfect. Beter dan m’n eerste quartz 44GS.

Ik wist dat ome @Hotseflots z’n zinnen op de nieuwe Kiri had gezet, en aangezien ik in m’n hoofd niet kon verkopen dat we dan twee exact dezelfde GS horloges zouden hebben is die van de lijst gegaan. We hebben allebei al een SBGX265, het moet niet gekker worden. Dus ging ik rond neuzen tussen de mogelijkheden. De waaier-wijzerplaten van de 299 en 297 spraken me aan, en de limited Sakura.

Maar mijn vrouw riep dat ik geen tweede roze GS moest halen, en de waaier platen vond ze wel mooi, maar niet zo mooi als Mt Iwate. Toen zag ik een advertentie van @Youp voorbij komen met een SBGW303. De drab green Iwate. Voor een OK prijs. Kut. Mijn vrouw riep dat dit veruit de superieure versie was, en ook de versie die het meeste toe zou voegen aan m’n verzameling. Probleem was dat @RemcoV me het gras voor de voeten weg maaide.

Ik heb grijze dealers aangeschreven, neusde op Chrono rond, maar nergens was dat ding te vinden voor een fatsoenlijke prijs. Tot ik m’n oude Chrome browser even ergens voor nodig had, en bij stom toeval een advertentie zag van Eugene van Baal in Nijmegen die een nieuwe hadden staan. Gereserveerd, heen gereden, op maat gemaakt, afgerekend, en dragen met die handel. Dit is dus m’n nieuwe horloge, de SBGW303.

De 44GS kast van 36 bij 11,6 bij 42,7mm is een verademing. Het zijn echt de perfecte maten. En in tegenstelling tot mijn SBGX265 is de bandaanzet geen 20, maar 18mm. Dat maakt het horloge elegant, zelfs zonder taper op de band. Dit hadden ze bij GS vele jaren eerder uit moeten brengen, dat had me veel gedonder gescheeld met kopen en verkopen.

De wijzerset is goed doordacht, en net anders dan de wijzers van mijn SBGW231, of de standaard Dauphine GS wijzers. Ze zijn over het midden geborsteld, terwijl de zijkanten een zwart gepolijst facetje hebben. Dat maakt ze goed afleesbaar tegen de Mt Iwate wijzerplaat. Ze zijn ook lekker slank, en dus de totale tegenstelling tot de lompe, nare en lelijke weg die de Evolution 9 serie in is geslagen.

Deze elegantie is wat mij betreft op de hele wijzerplaat van toepassing. Het Mt Iwate patroon geeft een heel erg mooie glans aan het horloge zonder overheersend te worden, en de indices zijn smal en rustig, maar subliem afgewerkt. Het is een kunststukje.

Dit wijzerplaat patroon is geïnspireerd op een bovenaanzicht van Mount Iwate in Iwate Prefecture, waar de Shizukuishi studio gebouwd is door Kengo Kuma, die ook het interieur van de GS Boutiques ontwierp.

Iwate Prefecture is 35% van de oppervlakte van Nederland, terwijl er maar een slordige miljoen man wonen. Het is dus een provincie die rustiger is, en vrij noordelijk gelegen in Japan. Hier zien jullie een zomer- en winter-aanzicht van die berg vanuit Morioka, de nabij gelegen stad:

Er zijn mensen die het natuur gebeuren van Grand Seiko onzin vinden, maar als je Shinto optelt bij de 72 micro-seizoenen die ze benoemen, en je kijkt naar de afgelopen 1500 jaar aan Japanse kunst, dan zou je op je klompen aan moeten voelen dat Japanners er gewoon zo in staan. Ze zijn niet vies van dit soort uitingen, ook al is Mt Fuji in de regel prominenter aanwezig in de cultuur:

Als we de de achterkant van het horloge bekijken zien we een standaard GS deksel, gewoon dicht, waarop de limited run en het volgnummer geëtst staan. Een simpel verhaal, maar wel doeltreffend. Intussen is het zij-aanzicht wel wat boller dan mijn oude quartz, want die was nipt 10mm hoog.

Aangezien het saffierglas boven de bezel uit steekt geeft deze 44GS wat meer jaren 60 vibes, wat ik eigenlijk mooier vind. Bonusje is dat de waterdichtheid van deze SBGW horloges gewoon 100 meter is gebleven, wat het mooie all round sporthorloges maakt. Noem het een GADA, zo je wilt. In mijn optiek zijn dit absolute Oyster Perpetual-killers. Net als @koetsjh ben ik klaar met Grand Seiko, maar dat is meer omdat vijf gewoon wel even welletjes is. Ik heb nu alle kastvormen die ik wil, en alle wijzerplaten.

De kroon had wat groter mogen zijn, omdat ik merk dat de SBGW231 net wat fijner windt, maar gelukkig is het geen schroefkroon, dat zou irritant zijn op een handwinder. Maar het uurwerk wat er in licht is exact hetzelfde 9S64 werkje, een 28.800 bph werkje met een gangreserve van 72 uur, en een accuracy rating die nipt strakker is dan COSC, met -3 tot +5 seconden per dag. Ik ga het in deze Iwate nooit zien, maar in de SBGW231 ziet dat er zo uit:

Het is een fijn en robuust voelend uurwerk wat gewoon doet wat er op de doos staat. Geen exotische high beat, geen gedoe.

Tot slot nog een woord of twee over mijn ervaring bij Eugene van Baal: Het is een erg sympathieke tent, waar ze echt alle tijd voor je nemen. Ik heb met Daniel zitten bomen terwijl het horloge op maat werd gemaakt, en daarbij ook de verzameling Breitling Premier en Top Time bekeken. Daniel is een echte enthousiasteling die toevallig ook Cartier fan is, dus ik ben m’n tijd prima door gekomen. Als ik ooit een Breitling wil scoren, en ik kan zowel de Top Time driehanders als de Premier serie van harte aanbevelen, dan kom ik terug bij die mensen.

Ik vind het jammer dat Grand Seiko dit soort dealers terzijde heeft geschoven, want mijn ervaring in de Boutiques is toch heel wat killer, ook al waren de mensen best beleefd en vriendelijk, het is gewoon niet m’n ding.

Terug naar het horloge:

Dit is de absolute bom. Ik raad GS liefhebbers van harte aan om deze 36,5mm SBGW serie eens aan de tand te voelen. Geweldige horloges, draagbaar, elegant, mooi. Hulde!

giphy-2

Oh, en Leve de Republiek!

225 likes

Mooi verhaal. Schitterend horloge. Veel plezier ermee.
.

1 like

Wat een fantastische, onverwachte, aankoop Chris! Heerlijk. Ik ben een ietsiepietsie jaloers :slight_smile:

2 likes

Lekker man. Groen is sowieso een goede kleur, maar op zoiets wordt het nog veel mooier. Van harte!

1 like

Prachtig horloge. Wat een mooie dial. Heel veel plezier ermee.

1 like

Prachtig verhaal, zoals altijd. Een plezier om te lezen!

Heel veel plezier gewenst met deze zeer mooie nieuwe aanwinst! :slightly_smiling_face:

1 like

Heel mooi :ok_hand: geniet er van

1 like

Prachtig! Proficiat! Genieten!
wel wat jaloers, ik ga werk maken van de wishlist. :slight_smile:

1 like

daar draait het dan wel om :smiley:
niet tegenstaande, leuk gebracht wel :ok_hand:
inderdaad, hij heeft wel de juiste uitstraling zoals je beschrijft,
draag hem met plezier

2 likes

Leuk verhaal! :+1:t2:

1 like

Geweldig Chris…Iwate in da house! :muscle::ok_hand:

1 like

Dank je!

Ik houd er van, maar vind het vaak moeilijk te combineren. Zo kan deze Citizen met goed fatsoen niet op een andere kleur band dan dit:

Bij deze SBGW zit ook een leren band. Helaas met te krom gebogen vouwsluiting, maar ik ben ook niet overtuigd van deze kleurcombinatie:

Plaatje van Grand Seiko. Dit is echt, echt heel erg lelijk, in mijn beleving.

Kortom: Je hebt heel erg gelijk zo lang ik 'm op staal laat staan.

Je zegt het. Ik moet nu van mezelf drie horloges verkopen, want het is genoeg geweest met die gekkigheid.

Thanks mannen!

10 likes

Schitterende wijzerplaat, helemaal in balans, echt heel mooi!

Draag 'm in goede gezondheid.

1 like

Mooi verhaal, mooie foto’s en een heel mooi horloge👍

1 like

Gefeliciteerd met deze schone

Ik zal hier uit piëteit niet op ingaan :wink:, lekkere GS!

Veel draagplezier uiteraard en ik blijf uitzien naar je eerste Credor.
De tijd is rijp!

1 like

Hahahaha… Jij bent de halve reden dat ik dat überhaupt noemde, dus fire away! :rofl:

Die wil ik misschien wel gewoon in Japan scoren.

1 like

Prachtig! :ok_hand:t2: Dial en indices doen het voor mij. Top.

Aanzet van de sbgx265 is 19mm.

1 like

Gefeliciteerd wederom een prachtige aanwinst en perfect passend in de collectie!

1 like

Mooi om te lezen…:grin:

1 like

Gefeliciteerd, een mooi horloge met een prachtige plaat. :ok_hand:

Zo zie je maar hoe smaken verschillen. Ik vind deze kleurencombinatie juist zeer geslaagd.

1 like