NA Elgin 27 P - Thin Thin - caliber 761

Na aanschaf van een Bulova 23 B ontdekte ik dat dit horloge uit 1956 het allereerste 100% US-made full rotor automatic horloge is, geproduceerd van 1954 tot 1961, in vele varianten.
Maar, er is iets aan de hand :
Ook Elgin heeft 100% US-made automatics gemaakt, 2 bumpers, caliber 607 en 618, in de periode 1951 tot 1953, en 2 full rotor automatic caliber 760 en 761 in de periode 1958 tot 1963 (?)
Veel info over de Bulova 23 kan ik niet vinden, behalve van individuen die claimen dat a. de Bulova 23 wel US-made is, maar ontworpen in de Bulova vestiging in Zwitserland, of, b. dat sommige Bulova 23 horloges US-made zijn.
De Elgin’s 607, 618, 760 en 761 zijn wèl 100% US-designed, engineerd en produced.
(Elke informatie hierover is van harte welkom.)
Goed, nu de NA. De Elgin 27 P, caliber 761 uit 1961.
Eerst even een foto en dan gaan we inzoomen.

Elgin was ooit het grootste horlogemerk ter wereld, maar is halverwege de jaren '60 gesloten.
Het merk had een zwakke marketing, hoge productiekosten en het kon niet op tegen de zwitsers en tegen Timex.
De Elgin 27 was een innovatief ontwerp, maar het horloge heette ‘Thin Thin’, geen sterke naam in de tijd van ruimtevaart en allerlei horloges met echt coole namen.
Ook het ‘American made’ stond wel op de dail, en in advertenties, maar werd niet optimaal benut in de marketing.
Zoals gezegd, twee varianten, de Lord Elgin 760 met 30 juwels en de Elgin 761 met 27 juwels. Dit terwijl Elgin horloges met 23 of meer juwels Lord Elgin heetten om de hogere kwaliteit te duiden.
Voor wat betreft de datering, tot een bepaald getal gaat dit via het serienummer, maar deze registratie stopt, waardoor latere modellen alleen nog via advertenties gedateerd kunnen worden.
De eerste 27 model P-advertentie verscheen in 1961.

Het horloge was, en is, erg dun. Het 3 hands caliber is maar 5,9 mm dik, gemeten tot aan de bovenkant van de secondenpin. Het 76x-caliber is topkwaliteit en kent veel technische innovaties. Het is zo dun omdat het center wheel ‘off center’ geplaatst is, waardoor de aandrijf-trein op dezelfde hoogte zit als de tijdsaanduidings-trein. Gewoon met seconden-wijzer dus, geen subdail.
In een tijd waar de horlogemerken over elkaar rolden om electrische horloges te ontwikkelen heeft Elgin 100% inhouse twee uitstekende calibers ontworpen en geproduceerd, met name caliber 760 is railroad- danwel chronograph-grade. Maar, vijf jaar na de introductie van dit tophorloge verdween het eens grootste horlogemerk ter wereld…

Caliber 761 / 6852 case

Beter plaatje van het web

Bulova 23, Elgin 27 (en Lord Elgin 30)
de eerste, èn laatste (!), 100% USA-made
full rotor automatics

www.elginwatches.org

18 likes

Fraaie nieuwe aanwinst en leuk om meegenomen te worden in de historie van Elgin. En daarmee tegelijk ook van de Amerikaanse horloge industrie die ooit een leidende positie had maar dat heeft moeten afstaan aan Europa (Zwitserland) en later Japan.

1 like

Leuk stukje historie, bedankt voor het delen. :+1:
Alleen ontbreekt eigenlijk wel een plaatje van het uurwerk. :wink:

1 like

Toegevoegd. Tnx voor de tip.

1 like

Mijn beste,

Onbekend maakt onbemind!!
Ik ben het horlogemerk Elgin, nog niet eerder tegengekomen!!
Leuk dan ook dat je deze Elgin zo enthousiast onder de aandacht brengt!!
En voorts wens ik je veel plezier met deze gezaghebbende, nieuwste aanwinst.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Bijzonder leuk! Weer een verzamel niche gevonden :slight_smile: (gaat op ebay kijken)

1 like