NA: Emotie tegenover ratio. [1976 Omega Constellation]

Hieronder volgt een poging tot rationalisatie naar mijzelf en dat het volstrekt logisch is dat ik dit horloge gekocht heb, aan de hand van eerdere uitspraken van mij op HF.

Is het horloge verder logisch te verkopen naar mijzelf? Eigenlijk niet. Het is dresswatch nummer zoveel die ik heb, en er is een heel goede kans dat als er Seiko op had gestaan het horloge een waarde van krap 100€ zou hebben. Dus 3x die prijs uitgeven is ridicuul. Toch?

Hobby’s, rationeel kan je ze niet noemen. Ook niet gek, als je je bedenkt dat men tegenwoordig de tijd in de broekzak heeft en de rest kan worden afgedaan met een Casio World Timer. Zit alle tijden van de wereld op, een flinke backlight, een batterij die 10 jaar meegaat en je kan je eieren timen. Perfect! En ohja, je koopt een nieuwe voor vier tientjes.

Maar kijk dan! Houd van de eenvoud, en zoals hierboven al eerder geschreven, de periode waarin Quartz nieuw was en ieder horlogemerk een Quartz moest hebben is voor mij best interessant. Ook wel een grappig detail dat Omega het er niet op durfde te wagen er een secondewijzer op te zetten. Alsof men toch ietwat beschaamd was om er een quartzuurwerk in te zetten, alhoewel het naar mijn mening niet echt zou passen bij een dresswatch. En ja, dat het een Omega is speelt voor mij zeker ook een rol. Vind het een erg gaaf merk en heb altijd al wel een zwak voor dit merk gehad. Dat ik er nu zelf een horloge van bezit (weliswaar een relatief simpele uitvoering) is erg leuk. :smiley:

Moet zeggen dat ik daarop wel meteen ben gaan speuren naar een F300Hz stemvork Constellation, ook een heel gave dial en gave techniek, zit helaas wel in een iets ander vaatje qua prijs.

Overigens nog veel dank aan het forum, toen ik dit horloge op Marktplaats zag had ik wat vragen over de dial, op de foto’s van de verkoper (en op de mijne ook zie ik nu) leek het alsof de dial ietwat gedraaid in de kast zat. Laten we eerlijk zijn, erg onwaarschijnlijk, maar de licht/schaduwwerking van dit horloge maakt dat de glans gauw de randen laat vertekenen.

34 likes

Mooi toch , proficiat

1 like

Heel erg mooi, gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Mooi man. :+1:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze sympathieke aanwinst!!
Ik wens je er een mooie tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Veel plezier ervan

1 like

Komt wel goed met je :slight_smile: Geniet er van!

1 like

Prachtige NA, gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Gefeliciteerd met dit mooie Omega horloge!!

1 like

Prachtig horloge met ingenieuze mid-century techniek, gedragen met stijl… Proficiat!

1 like

Ik vind het een erg mooie Omega.
Mooie aanwinst.

Veel plezier ermee.

1 like

Prachtige keuze. Gefeliciteerd met je NA

1 like

Ik herken je overwegingen en twijfels(?) bij de aankoop van deze Omega. Als je alleen met je ratio kocht had je nu geen horloge om of misschien een G-Shock. En kijk eens wat voor moois je emotie je nu heeft opgeleverd! Geniet ervan.
PS. Volgens mij gaat dit hele forum over emotie: iemand die ‘gewoon’ een horloge koopt zal vast niet hier op het forum terechtkomen.

2 likes

Bedankt voor de leuke reacties!
Draag het horloge niet al te vaak (mijn dagelijkse horloges zijn een Casio F91W/World Timer) maar deze krijgt zeker thuis de nodige polstijd. Draagt erg prettig en dun (duh, tis Quartz), en hoewel het bandje dat erbij zit was dun is draagt het erg comfortabel. Ben zelf wat dikkere straps gewend maar dit is ook erg prettig. Wel een potentieel bandensletje dit, bij een zilver/grijze plaat past heel veel.

Smaakvolle Constellation hoor, geniet van je NA. :+1:

1 like

Proficiat met je Omega quartz ! Mooi en tijdloos :ok_hand:

1 like

Dan kunnen we HF wel sluiten! :rofl: Allemaal aan de Casio oid. Prachtige Omega, gefeliciteerd.

1 like

Allereerst: Een prachtig horloge!

En dan: Onzin dat een Quartz horloge minderwaardig is. Het is een slim bedachte techniek, die middels een motor de energie opwekt om het mechaniek aan te drijven. En dat heeft wel degelijk onderhoud nodig.
Ik had in het begin zo ook mijn bedenkingen, maar inmiddels is dat anders. Van de moderne Quartz ben ik nog steeds geen fan, want dat is wegwerp materiaal (is het kapot, vervang je het gehele uurwerkje), maar vooral in de begin waren dit prachtige uurwerkjes, die je gewoon goed kunt onderhouden. Helemaal niets mis mee!

Dus jouw horloge valt precies in deze categorie, en is daarmee ook technisch aantrekkelijk, buiten dat het een zeer aantrekkelijk model is.

2 likes