Ik had eerder al een topic gemaakt maar had op dat moment nog geen forum-waardig horloge. Nu wil ik mijn eerste forum-waardige horloge toch graag met jullie delen.
Ik wilde heel graag een automaat horloge omdat de secondewijzer daarvan zo mooi tikt. Ik wilde eigenlijk starten met een Seiko 5, zo’n divermodel. Maar toen kwam ik een heel mooie aanbieding tegen. Iemand op Marktplaats had een Seiko Presage in de aanbieding. In 2025 gekocht bij de juwelier maar uiteindelijk niet gedragen omdat hij zijn smartwatch niet kon missen. Dus voor de prijs van een Seiko 5 kon ik nu een nagenoeg nieuwe Seiko Presage krijgen. Doosje, aankoopbewijs en alle accessoires zaten erbij. Niets geen sporen van gebruik te zien. Dus heb hem gekocht.
Ik heb zelf de stalen band op maat gemaakt, maar eigenlijk zou ik nog graag een halve schakel toevoegen. Als ik er nu een hele schakel bij zet is hij te groot en zakt hij helemaal over m’n pols, maar zeker op warme dagen als vandaag voel ik dat hij een fractie te strak zit. Iemand een idee hoe ik aan een halve schakel kom voor dit horloge? Ik wil natuurlijk wel dat hij exact hetzelfde is als de rest van de band.
Alsnog welkom op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.
Presage is een mooie en brede lijn van Seiko. Zeker niets mis mee! Van harte met deze aanwinst.
Oh ja, en elk horloge is forumwaardig hoor, zolang het maar geen namaak is. Dat is het mooie van deze hobby en de kracht van dit forum. Voor alles is wel wasrdering, in meer of mindere mate.
Dat snap ik. Hiervoor heb ik 15 jaar lang een Pulsar gedragen die ik van m’n moeder heb gekregen toen ik klaar was met m’n opleiding. Dus was daar erg trots op. Helaas loopt zo’n horloge door de jaren heen wel wat schade op die op een horloge met een nieuwwaarde van ± €100 niet gerepareerd gaat worden.
Voor mijzelf heeft het nog wel waarde, ik doe hem dus ook niet weg. Maar ik geloof niet dat iemand zit te wachten op foto’s van een 15 jaar oude Pulsar met een paar littekens
Welkom! Mooie Presage, die het overigens ook goed gaat doen op de juiste NATO of leren band, mocht je willen wisselen.
Bij mijn weten gewoon niet. Je kunt kijken aan de clasp of daar nog een tandje verzet zit (pinnetje indrukken, ander gaatje, klaar), of je zou desnoods kunnen kijken of er een andere clasp op zou kunnen, maar voor zover bij mij bekend maakt Seiko voor deze banden geen halve schakels.
Je zou natuurlijk Seiko Nederland aan kunnen schrijven of er andere clasps zijn die op deze band kunnen.
Uncle Straps biedt een halve link aan voor een Seiko SARB band die erg op de jouwe lijkt, maar dan moet je kijken of je 18mm links hebt met een 8mm opening in het midden. Ik vind het altijd spannend, zulke net-niet aftermarkt constructies, maar je zou eens kunnen kijken:
Wat een simpele oplossing… Ja ik bekijk de sluiting zojuist en ik zie dat ik die mogelijkheid nog heb. Super bedankt, ga het vanavond thuis gelijk proberen!