Sinds Tissot de Gentleman serie introduceerde al vaak gekeken, gepast en nooit tot aankoop overgegaan. Ik mistte er iets aan. Enige tijd terug hebben ze er een paar modellen aan toegevoegd met crosshair op de wijzerplaat, en werd mijn interesse wederom gewekt. Dat zag er leuker uit.
Maar de blauwe -mijn voorkeur- werd enkel op leren band geleverd. Nu is dat aan te passen natuurlijk, want die stalen band wordt ook los verkocht. Waar ik tegenop zag was het verwijderen van de leren band. Ik ben niet zo handig en om dan met zo’n tool tussen de lugs te gaan wroeten zag ik niet zitten, ik ben allergisch voor krassen.
Nu heb ik onlangs een filmpje op Youtube gezien dat dit met een flosdraad een fluitje van een cent zou zijn. Dus dat is geen beletsel (in principe). Ik had mijn twijfels of het echt zo makkelijk zou gaan als in dat filmpje, maar had zoiets van “werkt dat niet, dan een scherp Stanley-mes erin”.
Dus wat hebben we:
Patient op leer
Oral B flosdraad van € 2,19
Nieuwe stalen band
Flosdraad door de opening tussen band en lug, wurglus om de pushpin en goed aantrekken
Stevige ruk naar de andere kant, en tjoep band is los zonder schade
Dat werkt dus écht zoals in het filmpje, fluitje van 1 ct.
Na verwijderen andere zijde leren band, kan de stalen erop
Dat was nog iets lastiger dan bedacht, omdat de endlinks strak aansluiten en alleen recht van boven of voren tussen de lugs kunnen worden ingeschoven. En dan ook de pinnetjes van de pushpin indrukken. Kortom: je komt handen tekort. Hiervoor heb ik overigens een plastic stevig pincet gebruikt, en niet de stalen schroevendraaier van hierboven.
Maar met de nodige krachttermen is ook dat gelukt.
En dan het gewenste eindresultaat
Dus degene die nu nog krassen op zijn lugs maakt bij verwijderen van een leren band is eigenwijs! Zorg voor flosdraad in je toolkit, en dan kan dat je niet (meer) overkomen.
En nu genieten van mijn Tissot Gentleman crosshair op staal! Zoals je ziet heb ik nu ook geen spleet meer tussen de band en de kast, zoals dat bij de leren band wel het geval was.