NA en gelijk op de operatietafel...

Sinds Tissot de Gentleman serie introduceerde al vaak gekeken, gepast en nooit tot aankoop overgegaan. Ik mistte er iets aan. Enige tijd terug hebben ze er een paar modellen aan toegevoegd met crosshair op de wijzerplaat, en werd mijn interesse wederom gewekt. Dat zag er leuker uit.

Maar de blauwe -mijn voorkeur- werd enkel op leren band geleverd. Nu is dat aan te passen natuurlijk, want die stalen band wordt ook los verkocht. Waar ik tegenop zag was het verwijderen van de leren band. Ik ben niet zo handig en om dan met zo’n tool tussen de lugs te gaan wroeten zag ik niet zitten, ik ben allergisch voor krassen.
Nu heb ik onlangs een filmpje op Youtube gezien dat dit met een flosdraad een fluitje van een cent zou zijn. Dus dat is geen beletsel (in principe). Ik had mijn twijfels of het echt zo makkelijk zou gaan als in dat filmpje, maar had zoiets van “werkt dat niet, dan een scherp Stanley-mes erin”.

Dus wat hebben we:

Patient op leer

Oral B flosdraad van € 2,19

Nieuwe stalen band

Flosdraad door de opening tussen band en lug, wurglus om de pushpin en goed aantrekken

Stevige ruk naar de andere kant, en tjoep band is los zonder schade

Dat werkt dus écht zoals in het filmpje, fluitje van 1 ct.

Na verwijderen andere zijde leren band, kan de stalen erop

Dat was nog iets lastiger dan bedacht, omdat de endlinks strak aansluiten en alleen recht van boven of voren tussen de lugs kunnen worden ingeschoven. En dan ook de pinnetjes van de pushpin indrukken. Kortom: je komt handen tekort. Hiervoor heb ik overigens een plastic stevig pincet gebruikt, en niet de stalen schroevendraaier van hierboven.
Maar met de nodige krachttermen is ook dat gelukt.

En dan het gewenste eindresultaat

Dus degene die nu nog krassen op zijn lugs maakt bij verwijderen van een leren band is eigenwijs! Zorg voor flosdraad in je toolkit, en dan kan dat je niet (meer) overkomen.

En nu genieten van mijn Tissot Gentleman crosshair op staal! Zoals je ziet heb ik nu ook geen spleet meer tussen de band en de kast, zoals dat bij de leren band wel het geval was.

170 likes

Leuke aanwinst. En bedankt voor je educatieve bijdrage ! Leuk om te lezen deze NA’s

1 like

Zie je nou wel. Flossen is belangrijk!
Leuke aanwinst zo :ok_hand:

12 likes

Prachtig Wil!
Gefeliciteerd met deze heerlijke Tissot op staal én dank voor de flossdraad tutorial :+1:

1 like

Mijn beste,

Operatie Geslaagd!!
Goed gedaan hoor. :ok_hand:
Ik wens je een fantastische tijd met deze fraaie Tissot.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Krassen worden veelal niet veroorzaakt door het tooltje die je gebruikt, maar het los springen van de pushpin die moker strak in zij velletje zit.

Je hebt dus geluk gehad :sweat_smile::stuck_out_tongue_winking_eye:

Gaaf horloge. Ik vind dat mooi zon crosshair op de dial.

3 likes

Dat flosdraad is waxed. zo blijven je lugs inderdaad ‘mint’.

Mooie tissot, die crosshair maakt het geheel wat minder steriel, veel plezier met je na! :+1:

2 likes

Mooie aanwinst, gefeliciteerd :+1:
Zo’n stalen band plaatsen vind ik ook altijd gepruts. Probeer ik tot een minimum te beperken :sweat_smile:

2 likes

Haha, ik ken deze hack, idd en heb 'm ook al meerdere keren toegepast!
Nice work! En gefeliciteerd!

2 likes

Mooie tutorial inderdaad. Ik vind ze beide wel kunnen zowel staal als leder. Erg mooi horloge. Veel draag plezier.

1 like

Leuke uitleg en zo op staal echt een plaatje!

1 like

Nice! Ik heb hem ook een paar keer overwogen maar uiteindelijk toch voor de PRX Chrono gegaan. Die heeft zo’n quick release mechanisme, ideaal. Ik sluit niet uit dat de Gentlemen er alsnog een keer komt. Leuke truc ook met dat flosdraad! Iets om te onthouden. Veel plezier ermee! Echt een mooi horloge!

1 like

Model is top maar de crosshair is wel de kers op de taart :ok_hand: Stalen band staat ook gaaf, maar ben wel benieuwd hoe die oogt met gebrushte centerlinks, het gepolijste vind ik zozo.
Veel plezier ermee!

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee. Het idee met flosdraad is interessant. Ik “moet” volgende week mijn eerste band vervangen. Eens kijken of ik dit idee ga proberen.

1 like

De krassen die ik hier al heb gezien komen zeker niet van de pushpins.

Handige tip :+1:

Hahaha ik dacht al wat ga je met dat ding doen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Goeie actie! Gelukkig heb je de schroevendraaier niet gebruikt. Gave Tissot, gefeliciteerd ermee. :ok_hand:

1 like

Gave tissot, dikke tip.
Dank voo delen. Graag gelezen!

1 like

Of je gebruikt, zoals ieder ander, gewoon een Bergeon tool :joy:.

Wel een leuk verhaal en op staal staat ie echt top :ok_hand:

2 likes

Leuk horloge. Veel plezier ervan.

Als er bij mij krassen komen bij het banden wisselen is dat altijd van het monteren van een stalen band.

1 like