Met enige schroom een NA topic over een hommage. Waarom dan toch gekocht? Na ruim anderhalf jaar actief te zijn op HF merk ik dat mijn horloge smaak nogal wispelturig is en blijft. Ik kocht de afgelopen jaren vaak een nieuw horloge, dat ik dan de aller aller mooiste vond….voor een paar weken, een paar maanden en soms zelfs meer dan een jaar (toe maar). En daarna er op uitgekeken geraakt en weer exit. De horloges, die ik een like geef op HF, blijven ook maar veranderen. Behalve… de Rolex Explorer 1 met zijn iconische 3-6-9 wijzerplaat. Die kon wel doorlopend blijven rekenen op mijn waardering. De aanschaf daarvan is een serieuze investering, waarvan je hoopt niet na een maandje of wat al op terug te moeten komen. Daarom dus als proefkonijn een hommage, de Watchdives WD1016. Een goed gelukte, mooi afgewerkte look-alike, die dankzij het Seiko VH31 Mecaquartz uurwerk ook niet minder nauwkeurig loopt dan de veel geprezen Rolex automaat. Ik heb nou eenmaal moeite met alles dat meer dan een minuut per maand afwijkt. De komende tijd mag gaan uitwijzen of de aantrekkingskracht van dit design op mij een zodanig duurzaam karakter heeft, dat de real thing een optie wordt. Ben benieuwd!
Ik snap je helemaal, had ik destijds met de speedmaster. Na een aantal maanden hommage dragen kwam ik erachter dat dit ‘m toch niet is voor mij. De explorer ook in hommage uitvoering gehad en nu héél blij met mijn Rolex explorer. Veel plezier met deze!
Eigenlijk best een interessante manier om het zo aan te vliegen.
Een hommage zou ik persoonlijk niet zo snel doen, maar je hebt mij wel aan het denken gezet om te kijken naar ‘second bests’!
Gefeliciteerd met je ‘test aankoop’ Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.
Ik had het met de Tudor Ranger, hoewel ik het nog steeds een graal lijk te vinden op foto’s en video’s heb ik nu niet meer de behoefte om de ranger in real life aan te schaffen. Hopelijk geldt het niet voor jou en kun je straks genieten van jouw graal.
Ik ga je niet feliciteren met de NA, puur omdat de tekst meer oproept tot een bespiegeling dan dat het als een onbevangen NA voelt.
De ironie is dat deze zet je meer geld kost dan wanneer je via een AD een Rolex Explorer weet te kopen. De hommage schrijft namelijk af zodra je 'm uit de bubble wrap trekt, terwijl de gewone Explorer z’n waarde houdt.
Een Explorer is bij uitstek het horloge wat je gewoon kunt kopen, een tijdje kunt proberen, en wat je zonder noemenswaardig risico altijd wel door kunt schuiven als het je ding niet blijkt te zijn.
Heb je al eens een SBGX261 overwogen? Dat is in mijn ogen een perfect horloge voor elke dag en bijna alle gelegenheden, en die wijkt minder dan 10 seconden per jaar af. Ik heb zelf nog nooit een 9F gehad die meer dan 3 seconden per jaar afweek.
Maar het is qua maat vergelijkbaar, al is de SBGX een stuk dunner dan de Explorer. Ook de simpele oyster met zwarte plaat zijn even flexibel inzetbaar. En de total cost of ownership is vele malen lager door het verschil in servicekosten, op termijn.
Evengoed veel draagplezier met de Watchdives… Die uurwerkjes zijn onverwoestbaar, dus hij gaat gewoon lekker doen wat er op de doos staat, zeg maar. Ik wens je veel wijsheid toe.