Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ik vraag me wel af of een hommage je echt het gevoel kan geven dat het origineel oproept. Juist dat verschil maakt het lastig om te gebruiken als opstap in je keuzeproces. Hoe dan ook, veel plezier ermee.
Ik heb de Watchdives 6610 met een kastmaat van 37 mm, het Miyota 9015 high beat uurwerk en een OTF sluiting in mijn bezit en hij bevalt me uitstekend. Voor mij is er dan ook geen reden om een Rolex aan te schaffen.
Wel ben ik aan het kijken naar een Grand Seiko SBGX261 van 37 mm, omdat dit naar mijn mening een van de beste keuzes is als je kijkt naar de afwerking, nauwkeurigheid van het uurwerk en de prijs kwaliteitverhouding.
Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht.
Ik heb niks met hommages (kopieën) maar ik begrijp je wel, je twijfelt nog over de Explorer. Zou ik ook doen, ik vind het de meest zaaddodend saaie Rolex die bestaat maar
Ik zou ook gaan voor een
Ik vind het zeker een slimme keuze als de Rolex Explorer voor jou een flinke investering betekent. Het argument dat een Rolex niet afschrijft is natuurlijk valide, en daardoor is het wellicht een goedkopere manier om âuit te proberenâ, maar je moet het geld dan wel hebben liggen.
Als je er tevreden mee bent dan zou ik gewoon de Watchdives houden. Waarom zou je dan nog meer geld uit willen geven voor de âechteâ Explorer?
Klopt, maar om âbij de Explorer uit te komenâ heb je dat geld sowieso nodig, en we zouden kunnen poneren dat de kans groot is dat het nu aangekochte horloge gevoelsmatig niet hetzelfde gaat zijn. Het is dus wel een proefrit, maar of het een representatieve proefrit is, dat vind ik een heel erg interessant onderwerp.
Normaal begin ik geen discussies in NA topics. En @EddieC, deze reacties zijn goed bedoeld, maar als je je er aan stoort zeg ik sorry en kap ik het af.
Misschien wil hij het feest een keer mee maken. Je weet het niet, maar als TS er schik in heeft en er niet failliet aan gaat⊠waarom niet? Ik zou zelf geneigd zijn om te zeggen dat een âechteâ Explorer eigenlijk gewoon een Oyster Perpetual is, maar dat is een andere discussie. ![]()
Is toch ook zo? Het voordeel van de OP is dat er wat te kiezen valt qua wijzerplaat kleur.
N.B. Eigenlijk vind ik de OP met 3-6-9 wijzerplaat in elke andere kleur de leukste van allemaal,. alleen maken ze die niet meer.

Exact die! Die is briljant! Al moet ik zeggen dat vrijwel iedere andere OP ook gewoon een mooie keuze is. Maar dat Rolex onder de OP vlag ooit zelf een Explorer hommage uit bracht, dat moet @EddieC toch wel een beetje kunnen kietelen, nietwaar? Er is zelfs een Champagner versie.
Wat de variant van @EddieC erg, erg goed doet⊠maar één regel tekst op de wijzerplaat. De OP met 3-6-9 dial heeft ook minder tekst. Maar vier regels! Ik had destijds zoân ding moeten kopen.
@EddieC , die van jou is wel lekker clean. Hulde!
Bedankt voor je interessante bespiegelingen
Wellicht heb je gelijk. Maar zelfs als de WD 100% afschrijft doet dat geen pijn. Een Explorer doorverkopen voor de nieuwprijs lukt alleen bij schaarste zou ik denken en als ik het HF topic âVoorraadmodellen bij de ADâ mag geloven is de Explorer het best verkrijgbare model van Rolex. Daarom twijfel ik er aan of dat voor de Explorer ook geldt.
Bedankt voor de suggestie. Ik ga ernaar kijken. Al moet ik zeggen dat ik de âMercedes handâ van de Explorer een aantrekkelijk styling feature vind
Dat vraag ik me inmiddels ook af. De WD is de eerste hommage, die ik kocht. Het rondlopen met iets, dat probeert iets anders te zijn dan het is, voelt een soort van vervreemdend en is niet iets dat ik anders dan tijdelijk wil beleven. Wat de hommage me wel laat ervaren, is dat de hoogglans zwarte 3-6-9 wijzerplaat, die me iedere keer als ik 'm zag op HF het hartje liet aanvinken, samen met de shiny bezelring en zijkant van de kast optelt tot -voor mij- te veel glans. In die zin heeft de proefkonijnrol van de WD wel zijn functie.
De WD is de eerste hommage, die ik kocht. Het rondlopen met iets, dat probeert iets anders te zijn dan het is, voelt een soort van vervreemdend en is niet iets dat ik anders dan tijdelijk wil beleven. En het is zelfs niet alleen het uiterlijk, het geldt ook voor het VH31 uurwerk, een quartz die op een automaat wil lijken. En hoewel sommige juist de cleane wijzerplaat van de WD kunnen waarderen, vind ik juist dat de tekst op de wijzerplaat van de Rolex voor een perfecte vlakverdeling zorgt. Zou ik wel voor een hommage gaan, dan zou ik de Octopus Kraken kiezen, omdat die qua tekst hoeveelheid het dichtst in de buurt komt. Maar een hommage gaat het dus sowieso niet worden.
Ai. Als dat te veel glanst hoef je de SBGX ook niet te bekijken. Grappig dat die Mercedes wijzer voor jou een pre is. Ik zou de OP pakken om hem juist te vermijden.
Maar is een Sinn 556 niks voor je dan? Dat is een pure tool watch.
Do or do not, there is no try
Yoda
Een homage geeft je nooit wat een origineel je geeft. Je neemt dus het risico af te knappen op het origineel, terwijl je die nooit geprobeerd hebt. Ik heb ooit een San Martin âRangerâ overgenomen hier om dezelfde reden. Echt een leuk ding. Heb snel een âechteâ gekocht. Niet te vergelijken, ondanks dat het er op lijkt. Dus dat. ![]()
Bedankt voor de suggestie. Maar, uhhh, die vind ik nou weer te weinig shiny
(het is ook niet snel goed bij die man)
Ik ga mij ook even in dit gesprek mengen, maar allereerst;
Gefeliciteerd met de NA @EddieC ![]()
Dat het horloge je veel draagplezier en inzicht mag verschaffen.
Ik denk dat dit een herkenbaar issue is voor veel horloge liefhebbers; je ontwikkelt je smaak gaandeweg. Niet alleen qua looks, maar ook qua materialen, maten en technieken.
Ik snap jouw afweging om voor een hommage te gaan om iets uit te testen helemaal. Zeker wanneer horloges een luxe goed zijn en de aanschafprijs van het origineel gewoon een boel geld voor iemand is.
Sterker nog; ook ik heb heb hommages gekocht om te testen of iets wel/niet voor mij is. Zo heb ik een een Pagani Speedmaster hommage gehad. Die droeg ik uiteindelijk nauwelijks, omdat ik de klik niet had qua maat, gewicht en merkte dat (een chrono) qua looks toch niet zo mijn ding was.
Deze lessen/ervaringen heb ik daarna meegenomen in volgende aanschaffen.
En toen kwam er bij mij op een bepaald moment ook de interesse in een Explorer 1. Toevallig stuitte ik ook op vergelijkingstest van Benâs Watch Club waarin hij een originele Explorer 1 vergeleek met een groot aantal hommages. Ik vind de conclusies omtrent de twee âwinnaarsâ interessant en besloot de Octopus Kraken te bestellen. En ik draag dat horloge sindsdien met heel veel plezier. Dat zit hem voor mij in de materialen, het formaat, de eenvoud en glans van de plaat maar vooral het draagcomfort incl. OTF-adjust. Het is voor mij qua design en maten misschien wel de ultieme GADA.
Dus ja; mocht ik ooit in de situatie komen dat ik mij comfortabel genoeg voel om 6-8k uit te geven aan een horloge, dan komt die Explorer 1 hoogstwaarschijnlijk in de collectie.
En wat betreft die Speedmaster test: deze heeft mij in laten zien dat ik een chrono met Panda dial aantrekkelijker vind Ă©n dat ik in het algemeen wat kleinere prefereer dus begin dit jaar heb ik een Seiko SSB479 aangeschaftâŠ
Oftewel; lekker die hommages aanschaffen, ze dragen, je lessen eruit trekken en meenemen naar de volgende NAâs. Dat is wat de reis zo leuk maakt! ![]()
![]()
Dan zou ik hem toch niet gekocht hebben ![]()
Nu ben je weer een paar euro verder van je droom verwijderd
Het heeft wel een inzicht verschaft en dat is wat waard. En -net als de echte Explorer- is deze WD vaak niet leverbaar, dus wie weet kan ie voor weinig minder weer worden verpatst.
Mooie keus. Is ook wat mij betreft de mooiste van de hommages.
Ik heb even niet opgezocht wat de WD nieuw kost. Maar volgens mij slaat die nou ook niet echt een noemenswaardig gat in het budget t.b.v. het origineel, dat er dus misschien gaat komen.
![]()
Het is niet de manier waarop ik, tot nu toe, een nieuwe (duurdere) aanschaf heb aangevlogen, voor mijzelf. Maar ik begrijp de gedachte. Sowieso gefeliciteerd nog, @EddieC en veel wijsheid toegewenst!