NA, en het pad dat leidde tot deze (tussen?)stap.

Gefeliciteerd met je aankoop!

Hierna volgt wat kritiek :sweat_smile:

Persoonlijk vind ik dit een slechte tactiek. Een hommage voelt anders om de pols. De afwerking, het gewicht, de manier hoe de plaat en de witgouden indexen (in het geval van de Explorer) het licht vangt…

Dit geld zeer zeker ook voor een echte speedy vs een pagani.

Ga maar eens een explorer passen bij een grijze de dealer en neem je die watchdives mee.

Enfin. Je snapt wat ik bedoel. Alsnog, veel plezier met je watch dives. Ik zie ook dat mijn punten hier al benoemd zijn😅. Iets met tldr.

2 likes

Bedankt voor de tip. Lijkt me sowieso een interessante ervaring.

1 like

Je zet me aan het brainstormen. Als je wat moeilijk bent zou ik alsnog eens naar wat horloges gaan kijken, al is het maar om te toetsen of de Explorer wel je ultieme GADA is.

Als je dus bij een Schaap en Citroen of de Seiko Boutique Amsterdam in de buurt woont zou ik toch eens een SBGX261 gaan bepotelen, ook eens een Explorer om de pols klappen, en misschien zelfs, weet ik veel, eens een Longines Conquest Heritage proberen.

Die laatste zal het niet zijn, want die heeft gepolijste center links op de bracelet, maar het is een goed vergelijk om eens te zien hoe glanzend te glanzend nu precies is, en welke opties er bestaan.

Sterker nog, ter oriëntatie zou ik ook een Black Bay One in 36mm gaan proberen:

Iets moeilijker, maar zeker ook in dezelfde sferen, is daar nog de Nivada Grenchen Super Antarctic in 38mm. Die kun je niet overal passen, maar het valt in dezelfde categorie van field-achtige horloges die net niet helemaal tooly zijn.

Serica’s 6190 zit ook een beetje in dezelfde hoek, maar met Bonklip toch een behoorlijk andere stijl:

Al deze horloges hebben net andere bevels, details, bracelets en zo, ik zou ze zeker met een Explorer vergelijken om eens een idee te krijgen van waar m’n sweet spot lag.

Wie weet, misschien is het antwoord wel totaal onverwacht een Club Campus, ik noem maar wat:

Zo ben ik zelf na heel erg veel vijven en zessen na allerlei field watches van Smiths, Hamilton, Yema, Glycine, en het passen van Tudors, Longines, en Rolex uiteindelijk op mijn favoriete “horloge met een soort van mid century veld/explorer achtige vibe” uitgekomen op een kandidaat die ik zelf niet verwacht had:

De andere kant op: In 2018 had ik al een paar jaar lopen kwijlen over een Grand Seiko Snowflake, maar iedere keer als ik 'm ging passen werd het me duidelijk dat het gewoon toch niet het horloge voor mij was. Soms moet je ook accepteren dat sommige dingen die je heel erg waardeert gewoon toch niet voor jou zijn.

1 like

Die zijn gewoon beschikbaar.

Dat is geen hommage van een moderne explorer van Rolex. . Dit is een kruising tussen een 1016 en de moderne explorer. Een bij elkaar geraapt zooitje.

Leuk. Maar niet om de voelen of je een Rolex 1016 wilt of een moderne 36.

1 like

Dat is mooi. Dan kan TS gaan passen.

Passen, passen en passen, zou ik zeggen. Het liefst veel modellen in of rond hetzelfde genre.

1 like

Ik vind zelf een GS en heel geschikt alternatief voor de Explorer, zoals je weet, op het gebrek aan lume na bij de meeste modellen. Vandaar dat ik zo verguld ben met de SBGN027:

2 likes

Weer wat geleerd, dank je wel!

1 like

Meedenken wordt gewaardeerd, bedankt voor het delen van je brainstorm uitkomst. Ik nam even de moeite om ook wat video’s te checken om ze vanuit meer hoeken te kunnen bekijken

Da’s heel goed ingeschat; gepolijste center links knap ik op af. Jammer, want de Aqua Terra vind ik dus heel mooi, maar niet de hoogglans centerlinks van de laatste versie. Zou alleen 2e hands kunnen.

Ziet er erg goed uit! Al vraag ik me af of de polished zijkanten van de kast niet te veel shiny zijn voor mij

Liever iets met een beetje lume.

Wow, die is mooi! En ook onderscheidend qua kast vorm. En geborstelde flanken. Ga ik zeker bekijken.

Te veel cijfers op de wijzerplaat, wat mij betreft.

Da’s niet voor mij.

Die Seiko SJE085 ziet er goed uit, maar qua kast vorm is de Nivada veel meer mijn ding.

1 like

Er is een versie zonder cijfers. :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

Je zou de bracelet kunnen laten borstelen.

In de praktijk mis ik het niet. De wijzers van GS reflecteren zo veel licht dat ze bijna altijd afleesbaar zijn.

1 like

Ik heb dit overigens (soort van) gedaan. Had vorig jaar op vakantie de hele dag mijn hommage gedragen, einde middag wissel voor een hapje eten in München. Onderweg kwam ik langs Bücherer en daar naar binnen gelopen en de Explorer 1 om de pols gedaan. Ja er is verschil. Is dat verschil 40 keer de meerprijs waard? Nee.

Maar dit verhaal terzijde; vele mooie tips van @Fate_Amenable_To_Change. Iets goedkopere price range maar check ook de Erebus Ascent eens:

Echt een prachtig bang for buck horloge met mooie afwerking, verschillende interessante platen, goede lume en een hele fijne band + OTF sluiting. Draagt ook heerlijk.

En misschien dat een Christopher Ward C63 sealander ook nog een idee zou kunnen zijn?

4 likes