Je zet me aan het brainstormen. Als je wat moeilijk bent zou ik alsnog eens naar wat horloges gaan kijken, al is het maar om te toetsen of de Explorer wel je ultieme GADA is.
Als je dus bij een Schaap en Citroen of de Seiko Boutique Amsterdam in de buurt woont zou ik toch eens een SBGX261 gaan bepotelen, ook eens een Explorer om de pols klappen, en misschien zelfs, weet ik veel, eens een Longines Conquest Heritage proberen.
Die laatste zal het niet zijn, want die heeft gepolijste center links op de bracelet, maar het is een goed vergelijk om eens te zien hoe glanzend te glanzend nu precies is, en welke opties er bestaan.
Sterker nog, ter oriëntatie zou ik ook een Black Bay One in 36mm gaan proberen:
Iets moeilijker, maar zeker ook in dezelfde sferen, is daar nog de Nivada Grenchen Super Antarctic in 38mm. Die kun je niet overal passen, maar het valt in dezelfde categorie van field-achtige horloges die net niet helemaal tooly zijn.
Serica’s 6190 zit ook een beetje in dezelfde hoek, maar met Bonklip toch een behoorlijk andere stijl:
Al deze horloges hebben net andere bevels, details, bracelets en zo, ik zou ze zeker met een Explorer vergelijken om eens een idee te krijgen van waar m’n sweet spot lag.
Wie weet, misschien is het antwoord wel totaal onverwacht een Club Campus, ik noem maar wat:
Zo ben ik zelf na heel erg veel vijven en zessen na allerlei field watches van Smiths, Hamilton, Yema, Glycine, en het passen van Tudors, Longines, en Rolex uiteindelijk op mijn favoriete “horloge met een soort van mid century veld/explorer achtige vibe” uitgekomen op een kandidaat die ik zelf niet verwacht had:
De andere kant op: In 2018 had ik al een paar jaar lopen kwijlen over een Grand Seiko Snowflake, maar iedere keer als ik 'm ging passen werd het me duidelijk dat het gewoon toch niet het horloge voor mij was. Soms moet je ook accepteren dat sommige dingen die je heel erg waardeert gewoon toch niet voor jou zijn.