NA en review Alpina Startimer Pilot Heritage GMT

Tijdens de laatste Baselworld zag ik online nieuwe modellen van Alpina waar erg weinig aandacht aan geschonken werd, de Alpina Startimer Pilot Heritage GMT.
Er was geen verdere info te vinden over de release dates van deze serie.

Vorige week kwam @daffie met een topic over deze nieuwe Alpina serie met daarin links naar een gearpatrol pagina en plaatjes van Gnomon. Meteen maar even gekeken en, ja hoor, kort daarna besteld :slight_smile:
Gisteren kwam het horloge binnen. Deze had ik, ook al zou deze serie een Gnomon exclusive zijn, besteld via Chrono24 bij onze oosterburen.
Het horloge kwan in een keurige Alpina doos met daarin de standaard zaken. Als extraatje zat er bij de doos een Alpina notitieboekje.

Uitgepakt en blij :smiley:

Het horloge heeft een seventies vibe en lijkt veel op een Alpina horloge uit die tijd, de Alpina Dispomatic.


Dit is echter een alarm horloge en niet een GMT.

De info:
Model: Alpina Startimer Pilot Heritage GMT
Modelnummer: AL-555N4H6
Kleur: Glacier Blue
Uurwerk: Alpina AL-550
Maten: 42mm x 45mm x12mm
Glas: Domed saffier, dubbele AR
WR: 50m
Lugbreedte: 23mm

Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Omega Memomatic en dan vooral voor het design met de roterende disc. Vandaar dan ook meteen mijn interesse voor deze Alpina GMT.
De dial vind ik erg geslaagd met de gekozen kleurstelling, de disc en de uurmarkeringen. De datumvenster heeft een ingebouwde vergrootglaasje.

Het uurwerk is gebaseerd op een Sellita SW-200 maar heeft een door Alpina toegevoegde GMT module.
Deze GMT is een van de weinigen die werkt zoals IMO een echte GMT zou moeten werken, zoals b.v. de Rolex GMT Master II.
Hierbij is de hoofd uurwijzer de GMT wijzer. Voor de Alpina betekent dit dat de disc de thuis tijd aangeeft en de hoofdwijzer de lokale tijd.
Als je dus naar een andere tijdzone gaat dan kun je de hoofdwijzer d.m.v. de kroon op 4 met hele uur stappen wijzigen naar het lokale uur. Hierbij blijft de minuten wijzer en de datum ongewijzigd. Ook een voordeel is dat je de lokale tijd kunt zien door gewoon de wijzers te bekijken zoals op een normale 3 hander :slight_smile:
Met de buitenring, te draaien door de schroefkroon op 2, kan een extra tijdzone ingesteld worden.

Pros:

  • Geslaagd seventies ontwerp
  • Domed glaasje
  • Echte GMT
  • Disc :slight_smile:

Cons:

  • Lugbreedte van 23 mm. Gelukkig ben ik niet echt een bandenswapper.

Verdere foto’s

En nog eentje van Gnomon

59 likes

Zeer zeer geslaagd :+1: Het is altijd maar afwachten hoe zo’n mooie klok irl tot uiting komt. En zoals je zegt de 70s vibe is zeer goed gedaan.

Prachtige kleur blauw heeft men gebruikt voor de wijzerplaat :ok_hand: Mischien wel het mooiste en best geslaagde onderdeel van dit model wat mij betreft.

Dank voor de leuke en informatieve NA topic…en veel plezier gewenst natuurlijk :sunglasses:

Oh en maak nog even een lume shot :+1:

3 likes

Dat kan toch met iedere GMT? In ieder geval met alle GMT’s die ik heb (of had) :thinking:

Mooi ding trouwens !

1 like

Errug mooi weer, Marco!

1 like

Heel gaaf!

Het origineel hoop ik snel weer om mijn pols te hebben.

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/3/a/9/3a9451e3f0d6105bfb474a5cd94efe98ec71f3af.jpeg

16 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Een grandioze aanwinst!!
Wat een indrukwekkende wijzerplaat!!
Goed hoor!!
Ik wens je er derhalve een wereldse tijd mee. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Waarschijnlijk leg ik het verkeerd uit:

  • true GMT where the HOUR hand is quickset, as in Seiko and Rolex and others but not all others. The movement is NOT stopped to change local hour.

  • other GMT where the GMT hand is quickset which includes all ETA 2893 type movements and others. The movement MUST be stopped and reset to change local hour.

‘true’ is natuurlijk maar een mening in bovenstaande uitleg

Interessante thread hierover (met lekkere discusses :wink: ): http://forums.watchuseek.com/f2/real-gmt-current-watches-list-3503162.html

1 like

Prachtig en gefeliciteerd met deze aanwinst.
Alpina maakt toch wel verdomd mooie horloges.

1 like

Zoals eerder gezegd, een fantastische aanwinst!
Een van de mooiste GMT’s op de markt.

1 like

Wat een gaaf ding zeg!:ok_hand: …Veel plezier ermee! :facepunch:t2:

1 like

Heel mooi, enjoy👌🏽

1 like

Graag gedaan en hierbij de lume shot.


Ze hadden eigenlijk wel het driehoekje mogen lumen, dan was het nog een beetje spannend geweest :wink:

1 like

Heel knap!
Gaat de gmt wijzer in 12 of in 24 uur rond?

1 like

Gezien de cijfers op de dial vermoed ik in 24 uur

1 like

Nice…en idd enigzins jammer wel van het driehoekje.

1 like

Dank je, 24 uur

Leuk ding! Ik hou wel van deze kastvorm. Doet me denken aan de Chronoris. Veel draagplezier!

2 likes

Super verslag en dito foto’s :+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1:

1 like

Wordt het dan niet een beetje complex om nog af te lezen wanneer je een derde tijdszone instelt?

1 like

Heel erg mooi!

1 like