NA en Review: Breitling Colt 41mm Tempest Gray

Deze stond eigenlijk al 1.5 maand op de planning, maar eindelijk kan ik weer lekker zitten om een uitgebreide NA en een korte review van mijn nieuwe aanwinst te schrijven: Een prachtige Breitling, in een voor mij wat verassende ingetogen stijl voor dit merk.

Voor mij was Breitling voorheen vooral bekend om de “bling” en echt een merk als je bekijks naar je pols wil hebben. Grote opvallende wijzerplaten die geschikt zijn voor de oudere man die slechtziend wordt maar dit niet wil toegeven, en in de andere helft van de gevallen de wijzerplaat nog steeds niet kan lezen door de oorlog van tekst op de plaat.
Desondanks heb ik een tijdje een Breitling Colt Quartz in 44mm gehad, en met de geborstelde lunette, de leren band ipv de gepolijste stalen band en een dunne kast beviel dit horloge me een stuk beter dan ik van tevoren verwacht had.

Rond dezelfde tijd ben ik me gaan verdiepen in het merk Breitling, en vooral veel gaan passen. De 41mm Tempest Gray was het horloge waar ik het vaakst naar terug wilde komen. Enerzijds vanwege de opvallende sunburst plaat ten opzichte van de geborstelde kast die meer onder de radar gaan, anderzijds omdat de maat enorm comfortabel droeg en dit model veel beter past bij mijn kledingstijl. Eenmaal een net exemplaar op Markplaats gevonden (ja, marktplaats) meteen toegeslagen en het horloge opgehaald.

Het meest opvallende aan horloge is de wijzerplaat: de prachtige grijze “sunburst” speelt mooi maar subtiel met het licht. De wijzerplaat heeft mooie opgelegde rodium uurmarkeringen die mooi gepolijst zijn. Leuk feit is dat rodium enorm stijgt in waarde en tegenwoordig velen malen meer waard is per kg dan platinum of goud (tot 5 keer zo veel). De prachtige blauwe AR-coating maakt de plaat zeer goed afleesbaar. In mijn ervaring zijn er nagenoeg geen horloges die de AR-coating zo mooi kunnen uitvoeren als Breitling. Ik had het liever wel alleen aan de binnenkant gehad, zodat de coating minder gevoelig is voor krassen.

Zo ingetogen maar toch opvallend als de wijzerplaat is, zo is de rest van het horloge ook. De kast en band zijn zeer vakkundig geborsteld, met als uitzondering het diep gegraveerde binnenstuk van de sluiting, dat is hooggepolijst. Dit is kenmerkend voor Breitling, en hoewel dit horloge meer ingetogen is dan we van het merk gewend zijn zien we wel veel karakteristieken van het merk terug in dit horloge: De rode secondenwijzer, de prachtig geborstelde lunette met gezandstraalde markeringen, de typische Breitling kast en de schuin uitgesneden stalen band zie zeer comfortabel en plat dragen.

Helaas zijn ook enkele Breitling kenmerken teruggekomen waar ik geen groot fan van ben: De band sluit niet goed aan op de kast, en de vouwsluiting is vrij simpel en qua mechanisme gelijk met wat je bij horloges tot onder de 100 euro tegenkomt. Telkens die sluiting met kortgeknipte nagels open pulken is niet heel praktisch en maakt de sluiting gevoeliger voor krassen.
Ik heb zelf geen problemen met het huidige Breitling logo, wat nog steeds geïnspireerd is van het logo uit de beginjaren van Breilting. Ik snap de kritiek wel. Persoonlijk vind ik het in ieder geval al een vooruitgang dat het logo nu opgelegd is, waar hij eerder bij de Colt geprint was.

Het uurwerk loopt prima in chronometer waarden en is een betrouwbare ETA. Toch is dit horloge voor de prijs (ik begreep dat ze laatst voor 2300 euro bij de Outlet in Roermond te krijgen waren) echt een waanzinnig goed horloge.

Conclusie: Een zeer fijn en comfortabel horloge wat gemakkelijk bij alle soorten gelegenheden gedragen kan worden. De Breitling is ingetogen, maar wel opvallend genoeg dat je bij een tweede blik naar de wijzerplaat blijft staren. Deze gaat nog lang blijven!

66 likes

Gefeliciteerd! Geniet ervan

1 like

Ziet er mooi uit hoor, veel plezier ermee!!

1 like

Vind deze zeer geslaagd, niet een typische Breitling maar zeker een topper :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinst.

1 like

Mooi horloge, mooier dan het oude type

1 like

Zeer mooie Breitling! Veel plezier ermee!

1 like

Mooie Colt, je hebt een leuke en herkenbare NA geschreven!. :ok_hand:

Dat van de bandaansluiting was me ook al eerder op foto’s opgevallen. Snap je toch niet? Zo’n fraai horloge en dan niet even wat aandacht besteden aan de band die erbij hoort. Nou ja, doet niet af aan het feit dat je een ontzettend mooie horloge te pakken hebt. Ben er benieuwd hoe de plaat het doet als eindelijk ze zon weer eens gaat schijnen … :sunny:

Veel draagplezier!

2 likes

Zeer mooie👌, veel pols porno gewenst.