NA.... Eterna-matic na ja x2 eigenlijk

Na een opmerking van @dins1 dat mijn NA eterna zijn eigen NA topic verdient dacht ik waarom niet… en leerzaam voor mijzelf en misschien voor anderen ook…

Hier een beknopte geschiedenis van Eterna:

Eterna heeft sinds de oprichting in 1856 een voorbeeldfunctie gehad in het maken van traditionele mechanische horloges van hoge kwaliteit. Talrijke belangrijke ontwikkelingen zijn voort gekomen uit de lange geschiedenis van het bedrijf. Revolutionaire innovaties zoals een rotor gezet op kogellagers en een chronograaf met mechanische digitale aanduiding kwamen bij Eterna vandaan. Andere mijlpalen zijn het onlangs ontwikkelde kaliber 3030 uurwerk met grote datum weergave. Dit traditionele Zwitserse merk is nu van Ferdinand A. Porsche, en is één van de laatste nog bestaande onafhankelijke horlogemakers van de wereld. Als Porsche Design partner, is Eterna verantwoordelijk voor de populaire Porsche Design horlogecollectie.

Na een bezoek van een echte horlogemaker met eigen winkel kwam ik thuis met de Eterna-matic Centenaire’71 terwijl de keuze bestond voor mij uit een Longines,Pontiac of 2x Eterna en deze Eterna was het geworden…

De keuze om bij een horlogemaker te kopen was omdat het horloge een servicebeurt had gehad en er één jaar garantie bij zat…en die garantie kon ik snel gebruiken want na de eerste dag maakte het horloge ineens heel veel herrie, er mee teruggegaan en de rotor zat niet goed vast…binnen een paar minuutjes opgelost :yum:

En een tijdje later kwam ik deze blauwe tegen en daar was ik gelijk gecharmeerd van…dus bieden…en gewonnen voor een mooie prijs. Dankzij @Bidle kwam ik erachter welk uurwerk erin zit en van welk jaar deze is…nog bedankt :+1::yum: @Bidle

ca. 1975: 014, Eterna-Matic, Brevete Swiss, 25 Jewels - Patented; Kif-Ultraflex
(Eterna 12824)


c4a2a228fed7faf90d12d94536f8c5e48b5af101_1_690x387
9c680c181ef89677ccd38a7dada9ae46ec8b1b01_1_280x500

En één foto samen:

Ik heb altijd geroepen dat 36mm mijn minimum is maar deze Eterna’s hebben mij op andere gedachten gebracht met hun 34/35 mm…net mooi op mijn 18cm pols …zo keek ik niet naar andere merken zoals Omega omdat die ook heel veel 34 mm zijn…kan nu wel weer dus :hugs:

Nog een link naar de Eterna website:

https://eterna.com/de/

Bedank voor het kijken/lezen :+1::grinning:

45 likes

Mooie aanwinst, geniet er van!!

1 like

Merci :+1: …en jij nog bedankt voor de info :+1::grinning:

Is er al een wachtlijst voor die blauwe? En hoe kom ik daarop? :heart_eyes::stuck_out_tongue_winking_eye:
Twee prachtige horloges en met die ingetogen maat is niets mis. Geniet ervan!

1 like

Bedankt!

Hahaha…nee sorry veel te leuk :grin: …Loopt 1 seconde in de plus…ook lekker :yum:

1 like

die blauwe dail is geweldig mooi!

1 like

Vooral de blauwe is prachtig inderdaad!! Geniet ervan :slight_smile:

1 like

Beide erg mooi :ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Een boeiend verhaal, mooie foto’s en een fraai duo “horlogerie”!!
Ik wens je er een nostalgische tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

@Davy91 en @Pjotr1 en @koekoek en @Tissot62 vriendelijk bedankt alle :+1::grinning:

2 likes

Mooie Eterna’s, als nieuw :ok_hand:

1 like

Leuke aanwinsten, vooral de blauwe is echt prachtig. :ok_hand::ok_hand:
Veel plezier ermee!

1 like

Had ze al gespot in “wat dragen wij vandaag”,maar wat een enorme gave aanwinsten weer.Gefeliciteerd en op naar de 200,je bent er bijna :joy:

1 like

Gaaf, vooral die blauwe!

1 like

En bedankt weer :grin::joy:

1 like

@Harpoen , @wbcoupe , @Michael , @Klugt1990 Dank u :+1::grinning:

1 like

Super…, wat een fraai setje👍

1 like

Dank je wel :ok_hand::grinning:

1 like

Erg mooi! (vooral de blauwe)

1 like

Zoals eerder gemeld :wink: gave aanwinsten!

1 like