NA: Farer Cobb III; het vrolijke horloge

Hallo allemaal!

Er is stiekem wel weer wat roulatie geweest in de collectie sinds mijn laatste NA. De IWC Chrono en de Nomos Tangente (deze mis ik wel heel erg) van mijn laatste NA zijn inmiddels uitgevlogen alsmede de Squale 1521 die er tussendoor was bijgekomen.

In plaats van de IWC tegenwoordig in het bezit van een prachtige Speedmaster 3861 Sapphire Sandwich.

Maar ik denk dat we allemaal de Speedy wel kennen dus daar zal het in deze NA niet overgaan. Super horloge hoor. Bouwkwaliteit super, uurwerk prachtig, bandensl*t tot en met, etc. etc. etc. Maar ik heb iets exotischer om vandaag te introduceren!

De Farer Cobb III, monopusher chronograph & GMT.

Ik ben stiekem een Farer-fanboy. Reeds in het bezit van een Farer Halley Moonphase en ik kan de designtaal van Farer erg goed hebben. Ik vind de race/ralley/vintage invloeden prachtig en kan het daarnaast heel erg waarderen dat ze niet doorslaan in de vintage designkeuzes. Vintage-inspired maar geen hommages.

Toen ik deze release voorbij zag komen, was ik al vrij snel verliefd en als de afterpay had gewerkt op de website, had deze al veel eerder hier gelegen. Maar gelukkig kwam ik 'm een aantal weken geleden tegen op Uhrforum, geheel nieuw en in de stickers maar wel met een kleine stukje van de prijs af. Dus die moest ik hebben.

Na heel wat omzwervingen (ik zal jullie de Deutsche post en DHL ellende besparen) was mijn nieuwe liefde eindelijk gearriveerd.

Zoals gezegd, een monopusher en een GMT in een c-shaped case met een vrolijke blauwe sunburst plaat en enthousiaste subdials met zonnig geel erin verwerkt.

Het horloge heeft heel veel mee.

De plaat is betoverend, het blauw is loopt van grijsblauw naar tiffany blue en naar bijna donkerblauw en de sunburst is soms heel duidelijk zichtbaar en soms lijkt de plaat effen.

De subdials zijn gaaf, het gele accent is vrolijk en de interne GMT bezel (?) ligt prachtig op de plaat wat diepte creeert met de dieper liggende subdials, de plaat, de opliggende markers en de schuinlopende GMT bezel. Ook deze bezel is weer kleurrijk met donkerblauw voor nacht en oranje voor dag.

De wijzerset is ok, rustig maar de plaat en kast doen al genoeg. Uur en minuut staan lekker dik in de zwarte lak. De chrono wijzer staat ook lekker dik in de lak, oranje in dit geval. De GMT wijzer vind ik een missertje; de seconde wijzer van Halley is een mooie in Farer stijl pijl/A en dat had ik hier mooier gevonden.

Het horloge is een dikkertje met 14,5 mm en een diameter van 41 mm. Omdat van de 14,5 mm, 2,5 mm door het saffier komt en de vorm van de kast de dikte verhult, voelt het horloge niet dik aan de pols.

Het uurwerk betreft een Elaboré Sellita SW530 M MP. Ik heb geen uurwerkfetish maar deze ziet er mooi afgewerkt uit (hoogste grade begreep ik?) met gave Farer finishing. Nooit op de timegrapher gelegd maar ik heb geen klachten.

Wat ik buitengewoon kan waarderen aan het horloge is dat het saffier buitengewoon goed ontspiegeld lijkt te zijn. Dit is de vergelijking met de Halley en de Speedy in vrij hard licht:

Zijn er ook kritiekpuntjes?

Jazeker, de gestapelde wijzer zorgt er voor dat het best een stapeltje is. Ook in de bediening hiervan, lijken deze wat mee te bewegen; bijvoorbeeld bij het verzetten van de datum, beweegt de GMT wijzer wat mee. Ik zal nog eens uitzoeken met Farer of dit binnen de toleranties valt. Het voelt al met al wat wobbly.

Het leuke van een tweede Farer is dat je ook kan vergelijken. En dat ga ik dan ook doen. De Halley is inmiddels ruim een jaar oud en ik denk 1,5 jaar in de collectie van Farer. Een van de bezwaren die ik heb met de Halley is dat de kast boterzacht is. De Cobb lijkt veel harder te zijn. Daarnaast is de kastafwerking naar mijn idee een stuk scherper en lijken de lijnen veel duidelijker aangezet. Op een van de foto’s hierboven kan je goed het verschil zien in de scherpte van de harlequin afwerking aan de zijkanten van de kasten. Daarnaast is de grafering op de caseback op de Cobb een stuk scherper in vergelijking met de Halley. Hierin lijkt Farer echt grote stappen te hebben gezet in de case finishing.

Al met al ben ik buitengewoon te spreken over mijn nieuwe aanwinst. Het is een vrolijke noot binnen de collectie en biedt twee complicaties welke ik niet in de collectie had.

Daarnaast lukte het mij niet om youtibe filmpjes te plaasten dus de speciaal uitgezochte muziek bij de NA is jullie bespaard gebleven.

Om af te sluiten nog wat foto’s. Dank voor het lezen!

58 likes

Mooie aanwinst, veel draagplezier!

1 like

Gaaf ding!
Ik ben ook wel een Farer fan, recent mijn 2e gekocht (eerste wel alweer weg haha)…

1 like

:joy::rofl:

Gefeliciteerd! Mooie aanwinst :sunglasses:

1 like

Heel tof :ok_hand: en smaakvol trio. Farer is echt cool qua design en kleurgebruik. Jouw NA is superbe.
Gefeliciteerd

1 like

Je NA-verslagje is erg leuk om te lezen, je nieuwe Farer is een lust voor het oog. Gefeliciteerd.

1 like

Mijn beste,

Een enthousiaste introductie van een bijzonder eigenzinnig horloge!!
Magnifiek hoor.:+1:
Ik wens je er een blijmoedige tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi , gefeliciteerd

1 like

Mooie aanwinst man, veel draagplezier!

Staat een trede boven standard grade.

Standard, Elaboré, Topgrade, COSC.

2 likes

Veel plezier ermee.

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.

1 like

Wat een pracht ding, leuk en speels. Kende het merk nog niet, dus bedankt voor het delen

1 like

Gefeliciteerd! Leuk horloge. Veel draagplezier!

1 like

Mooie horlogemerk, ze hebben een creatief ontwerp. Veel draagplezier!

1 like

Erg mooie chrono, banaangeel en babyblauw blijkt een gouden combinatie. Geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd met de mooie Farer. Veel plezier ermee.

1 like

Tof trio zo! Farer krijgt de nodige waardering hier op HF. Denk dat ik ook eens de stap moet zetten. :grinning:
Geniet ervan!

1 like

Ah thanks. Ik ben even de Sellita catalogus ingedoken, dat is stiekem wel een standaard werk voor de enthousiasteling. Wat ik begrijp is de grade Elabore (idd +1 van standaard) maar de afwerking D4.

1 like

Mooie aanwinst! Gefeliciteerd!

1 like

Heel tof!

1 like