Ik hou daar niet van. Voor mij liever een opgelegd of geprint logo. 't Ligt aan mij: ik weet het.
Hoe dan ook: toen een paar jaar geleden de Moneta met z’n moonphase het daglicht zag was ik ineens om. 37 mm, set en forget en behoorlijk plat (7,65mm) zodat-ie onder iedere hemdsmouw past . Sindsdien bleef deze quartz door mijn hoofd spoken en bij tijd en wijle werd de Moneta hier aan anderen geadviseerd wanneer men op zoek was naar een dressy horloge. Ondanks de complicatie zie ik 'm als pure dresser en de enige die nu met blauwe wijzerplaat als zodanig die rol in mijn bescheiden verzameling vervuld is de Timex Marlin. Die me overigens hier op het forum werd gegund.
Hoe fraai ook: de Timex was niet opgewassen tegen dit geweld: de FC bleef in mijn kop rondzoemen. De aanschafwaarde weerhield me echter tot nu van een instant aanschaf. Toen me deze Moneta met blauwe wijzerplaat onlangs werd aangeboden was er uiteindelijk geen weg terug.
Met dank aan verkoper Kay (Grüße!) van wie ik de laatste twee foto’s mocht gebruiken.
De Moneta heeft meerdere gedaanten: soms een fraaie sunburst en soms lijkt hij mat, van blauw naar paars en soms neigt het zelfs naar zwart. Ik heb geen last van tegen de achtergrond wegvallende gepolijste wijzers waardoor ik de tijd niet meer kan aflezen.
Ik heb nog even gezocht hier op het forum: er dwalen meer van deze Moneta’s met blauwe wijzerplaat rond. Ik heb alleen NA topics gezien van de exemplaren met witte en zwarte wijzerplaat van @BWings en @TimoKlinge maar heb er niet echt een uitgebreide studie van gemaakt. Ik had dit misschien eerder hier moeten vragen: zijn de bezitters nog steeds enthousiast?
Gefeliciteerd met deze schitterende Frederique Constant.
Een formidabel horloge in vele opzichten.
En al vind ik in zijn algemeenheid dat een dresser op een lederen band, het meest tot zijn recht komt, in deze kies ik voor een mesh band.
Maar enfin,
Gefeliciteerd. Inderdaad, ook bij mij heeft de Moneta indruk gemaakt, maar ook ik ervaar de prijs als struikelblok (voor een quartz van een merk dat meestal niet erg waardevast is al, dus beter secundair wordt aangeschaft). Ik vind de gouden touch wel mooi, maar goudkleurige print heeft het nét niet. Soms kan ik er beter tegen, maar hiet zou ik het misschien liever anders hebben gezien. Dat had ook een mooi verguld randje kunnen zijn langs de maanfase. Klein kritiekje in het geheel. De gouden versie heeft hier zwarte accenten, en dat zou me die richting op duwen.
Daar is hier rekening mee gehouden. Deze is van december 2025. Voor een quartz is het nieuw zeker over het randje van het monetair betamelijke. see what I did there?
Een zilverwitte had het af moeten leggen tegen mijn Credor. En ik wil ook geen concurent introduceren voor mijn Meistersinger.