NA: Fumé Emaille: Anordain Model 1

Het eerste wat je leest op hun website is: “We are Anordain. We create mechanical watches with enamel dials in Glasgow, Scotland.”

Geen onnodige poespas en to the point. Net als de horloges.

De grote aandachttrekker bij een Anordain horloge is de emaille wijzerplaat. Emaille was vroeger hipper dan nu (mijn mobiel corrigeert mij graag naar e-mail bijvoorbeeld) maar er zijn nog steeds mensen die weten hoe het moet. En een paar daarvan werken bij Anordain. Sinds kort hebben ze zelfs een nieuwe truc aan hun arsenaal toegevoegd: fumé emaille, met een kleurverloop over de radius van de wijzerplaat. Daarvoor gebruiken ze een ondergrond van zilver met een verloop in dikte. En het effect is echt heel tof. Bij het thuiswerken wint de wijzerplaat het regelmatig van het raam. Zie ook dit artikel van Hodinkee.

Maar gezien het een horloge is, moet je er natuurlijk ook nog op kunnen zien hoe laat het is. De wijzers zijn thermisch gekleurd (verstand van dingen opwarmen hadden ze toch al) en worden rondgedraaid door een ETA 2824-2. De typografie op de wijzerplaat is geïnspireerd op een lettertype dat werd gebruikt op oud kaartmateriaal van de Schotse hooglanden en worden aangebracht op de wijzerplaat zoals dat vroeger op oude whisky flessen gebeurde.

Het Model 1 dat ik heb is wat meer “dressy”, maar op een mooie zomerdag kan 'ie vast ook aan een T-shirt arm.

Hun model 2 gaat meer richting field watch en binnenkort komt er ook een nieuw model waar ze nu nog geheimzinnig over doen, maar waar ze nog meer emailleer technieken uit de kast zullen trekken.

Het bestelproces bij Anordain is ook prettig. Zodra de euro’s in Schotland zijn wordt er persoonlijk contact opgenomen en vragen ze aan welke pols het horloge gedragen gaat worden zodat ze het beter kunnen reguleren, of het voor jezelf is of voor een ander en of er een speciale gelegenheid is voor de aanschaf (er zit een handgeschreven brief bij en een boekje bij, beide met de naam van de eigenaar erop) en in mijn geval hebben we het nog gehad over de gravure achterop de kast.

Ook was de communicatie voor de verzending erg goed. Ze hebben het horloge op de post gedaan zodat het zou aankomen wanneer ik weer thuis was, gebaseerd op hun ervaringen met de post-Brexit situatie. Werkte super.

Het horloge is een genot om te dragen, zie ook de specs:
Case diameter: 38mm
Lug to lug length: 46mm
Case depth: 11mm
Case finish: Polished, brushed case back
Strap width: 18mm
Dial: Vitreous enamel on silver
Movement: ETA 2824-2 modified to remove date position and individually regulated.
Glass: Sapphire with 6 layers of anti-reflective coating
Hands: Made in-house and individually thermally treated by hand.
Case back: Solid screw-in
Waterproof: 5ATM
Warranty: 5 years

Ik moet er alleen wel bij zeggen dat het aflezen van de tijd niet altijd heel gemakkelijk gaat. Ondanks de anti-spiegel coating spiegelt het glaasje behoorlijk, en het duurt soms even om de juiste wijzers te vinden. Alles is (terecht) ondergeschikt aan de emaille wijzerplaat. Dat is niet perse een probleem, maar wel even wennen als je vaak horloges draagt waarbij ze vanuit de ruimte nog kunnen zien hoe laat het is op mijn pols.

Al met al ben ik erg tevreden met het horloge. Ik denk dat ik het regelmatig zal dragen als de dagelijkse dress code weer wat verschuift van “broek optioneel” naar “schoon overhemd”.
De wijzerplaat is echt fantastisch en Anordain heeft zeker de gun-factor.

En dan nog een paar plaatjes natuurlijk (viel niet mee met al die gepolijste vlakken!):

106 likes

Prachtig! Gefeliciteerd!

1 like

Mooi horloge, weer eens wat anders dan de dagelijkse kost. En de 5 jaar garantie getuigt van geloof in hun product.
Veel plezier ermee! :+1:

1 like

Dit is toch wel echt heel erg mooi. Prachtige wijzerplaat, en mooie vormgeving. Veel draagplezier.

1 like

Heel mooi horloge! Deze en de rode vind ik echt geweldig. Goede foto’s, ik mis alleen de wristshot :wink:

1 like

Gefeliciteerd, plaatje hoor :heart_eyes:!

1 like

Mooi horloge! :smiley:

1 like

Mooie keuze!

1 like

Kijk dat is weer eens anders dan het doorsnee gebeuren. Mooie wijzerplaat, prachtig die opliggende cijfers. Veel plezier van deze wel overwogen keuze en zo te lezen een zeer prettig aankoop proces.

1 like

Schitterend en uniek horloge. Deze vraagt om foto’s met meer licht! :ok_hand: Van harte met deze mooie aanwinst. :blush: :+1:

1 like

Fantastische aanwinst! Prachtige wijzerplaat en inderdaad een erg sympathiek merk :+1: Ik heb een tijdje de paarse Model 2 gehad. Was ik groot fan van. De plume fumé trekt ook soms nog wel…

1 like

Ja, mee eens! Het was hier gisteren bewolkt helaas.

1 like

Ja dat kleurtje heeft wat meer punch dan grijs natuurlijk! Heb er ook nog over nagedacht, maar vanwege mijn beoogde draagmomenten toch maar voor het laffere grijs gegaan :wink:

1 like

Het zonnetje kwam door!
Dus hier een wrist shot, in de zon, ook voor @Jurtz :wink:

19 likes

Heel mooi , gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Prachtige aanwinst. Een Anordain staat ook bovenaan mijn lijstje als volgende aankoop.

1 like

Wow, wat een prachthorloge is dat toch. Echt handwerk en vakmanschap. Gefeliciteerd

1 like

Wat mooi, gefeliciteerd! Toevallig zat ik er gisteren nog even naar te kijken, prachtige horloges. Hele mooie keuze, geniet ervan!

1 like

Dankjewel en graag gedaan :wink:

1 like

Leuke aanwinst!

1 like