Er lag een hele hoop onder de kerstboom in het tweede vaderland Tsjechië dit jaar; voor mij al de Farer Moritz die officieel z’n intrede mocht maken, en ook het opgeknapte horloge van Děda lag er.
Maar ook dit mocht ik ontvangen van het Kindeke Jezus: het ultieme Prim naslagwerk van Libor Hovorka.
Ik dacht eerst dat het puur een naslagwerk ging zijn, maar het blijkt een allesomvattend verhaal met de volledige voorgeschiedenis en handgemaakte technische tekeningen van de originele prototypes en productie binnenwerken. Zowel van polshorloges als wekkers als wandklokken, mechanisch en quartz.
En een hoop sfeerbeelden van de fabriek zelf met de assembleerlijnen, testbanken, chroomvaten, … En ja, meer dan 80% van de productielijn was bemand door vrouwen
Deze klepper uitlezen zal een tijdje duren want Jezusgriztus, Tsjechisch is een gruwelijk moeilijke taal, maar ik maak gestaag vorderingen. Ik ben in m’n nopjes.
Proficiat met een bijzonder verzorgd boek ,een boek dat je geregeld even openslaat en de taal begrijp ik ,zal steeds toegankelijker worden ook met hulp van het thuisfront
Gefeliciteerd ermee. Nu we het toch over Tsjechie hebben, ik ben een paar dagen in Praag. En ik heb al gezien dat er hier nauwellijks Grand Seiko’s te zien zijn. Zijn er andere leuke horlogeplekken in de stad om te bezoeken?
Ik vind hier wel wat. Maar het is idd een moeilijke taal:
Zulke boeken zijn prachtig; ziet eruit als een heel mooi naslagwerk, veel leesplezier!
Ik kan me herinneren dat heel lang geleden hier op het forum iemand aktief was die van plan was om Prim horloges (enkel de modellen met het manufaktuur kaliber) in Nederland op de markt te gaan brengen, de beoogde verkoopprijs was indertijd behoorlijk hoog…