Een paar weken terug had ik een topic gemaakt over mijn onlangs verworven King Seiko Vanac. Ik schreef daar dat het misschien wel de gekste horlogelijn is die Seiko ooit gelanceerd heeft. De andere kanshebber op die titel is de Advan lijn, de Advans spannen qua wijzerplaten in ieder geval wel de kroon.
Alle verschillende model lijnen van Seiko in de jaren 70 waren niet altijd logish. Er waren er letterlijk tientallen die qua soms prijs ook niet veel verschillenden van elkaar en zelfs dezelfde uurwerken gebruikte. De Advans waren een beetje hetzelfde idee als de Vanacs, een funky 70s horloge, maar dan een segment lager. Wel de geweldige vintage Seiko kwaliteit maar niet de King Seiko hi-beat uurwerken. Net als de Vanacs waren dit uitsluitend JDM’s, het beste bleef voor de eigen markt bewaart. Een klein screenshot uit de 1974 catalogus:
In een ver verleden heb ik al eens eerder een Advan gehad. Die dwaalt nog ergens rond op het forum geloof ik. Ik was vooral erg te spreken over de prachtige kwaliteit wijzerplaat met veel details. Enkele weken terug heb ik een heel mooi lot kunnen kopen in Japan waar zelfs 2 Advans tussen zaten. Vooral de groene sprak me aan en zag er vanaf de niet al te beste fotos toch veel potentieel in.
Na wat Corona vertraging heb ik ze van de week ontnvangen. En de horloges vielen me niet tegen. Sterker nog van de groene Advan werd ik enorm enthousiast. Want onder de vette vingers zag ik een enorm strakke kast.
Het is een 6106-7660 uit 1973, met een 6106 uurwerk dus. Wat tegenwoordig de 6r15 is dat was vroeger de 6106 een beetje, een robuust mid range uurwerk gebruikt in heel veel verschillende modellen van duiker tot dress watch.
Doekje er over en
De kast afwerking doet imo niet onder voor veel moderne luxe merken. De kast afwerking was wel echt een forte van Seiko in de jaren 70.
Zullen we hooded lugs doen of open lugs? Waarom niet allebei joh. En als een facet geslepen glas nog niet gek genoeg is doen we er meteen een a-symetrisch glas op.
Bij nadere inspectie van het bandje viel mij wat op, hij paste er wel erg mooi bij en de Seiko gesp viel me op. Na wat googlen bleek de band zelfs de originele band te zijn. Wel een teken van hoe weinig het horloge gedragen was en hoe goed er op gepast was. Nu opzoek nog naar een vervangede band in dezelfde stijl. Dit is toch wel een van de gaafste dingen. Zo’n geheel onaangetaste Japanse ladevondst.