NA: Glycine Airman SST 12

Vandaag deze Glycine Airman SST 12 binnen gekregen.

De Airman modellen komen uit de Airman Vintage serie.
Dit model is uitgerust met een ETA 2893-2 Elaboré maar is ook verkrijgbaar als purist model. De Purist is een 24 uurs horloge waarbij de uurwijzer dus 1 rondje per dag maakt. Deze is meer getrouw aan het origineel uit 1967.
Hier een advertentie uit die tijd.

Ik ben niet echt van de 24 uurs horloges dus heb ik liever deze GMT versie.
Dit model heeft in tegenstelling tot de Purist (2 tijdzones) 3 tijdzones.
Het horloge is 43mm in diameter, 10.7mm dik en past prima onder een overhemd.
De lugbreedte is 22mm.
Het horloge is waterdicht tot 200 meter / 20 ATM.

De achterkant laat de Boeing 2707 S(uper) S(onic) T(ransportation) zien.

In de jaren zestig was dit project begonnen om net als met de Concorde en de Tupolev TU 144 supersonisch vliegen mogelijk te maken.

Een wikipedia stukje:
De Boeing 2707 was een project voor een supersonisch verkeersvliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigconstructeur Boeing. Het was Boeings ontwerp voor een toestel dat zou kunnen concurreren met de Europese Concorde en Russische Tupolev Tu-144.

Boeing kreeg de opdracht voor het ontwikkelen van de Amerikaanse SST na een wedstrijd met de concurrenten Lockheed en North American. Hiervoor stelde de federale overheid fondsen ter beschikking om zodoende de subsidies voor de Concorde en de Tu-144 te compenseren, de kosten bleven echter ook hier snel oplopen. In maart 1971 wilde de Senaat niet langer gelden ter beschikking stellen omdat zij het niet langer rendabel achtte, hetgeen later juist bleek te zijn. Door stijgende brandstofprijzen en het grote brandstofverbruik van supersonische vliegtuigen bleken grotere (maar langzamere) vliegtuigen, zoals de Boeing 747 met een grotere passagierscapaciteit veel rendabeler te zijn dan de kleinere supersonische vliegtuigen. Het huis van afgevaardigden stopte de subsidies definitief op 20 mei 1971. Door het wegvallen van de financiële overheidssteun besloot Boeing het project af te blazen.
Toen het project werd gestaakt hadden 28 maatschappijen, waaronder zelfs BOAC en Air France, 123 opties uitstaan. Ook de KLM had een optie voor 6.

Hier een promo filmpje van de Boeing 2707

En een interessant artikel over supersonische passagiersvliegtuigen:
http://www.darkroastedblend.com/2007/05/supersonic-commercial-aircraft.html

Glycine zelf is onduidelijk of de achterkant echt de Boeing SST betreft.
Een stukje van de history pagina van de Glycine website:
“The AIRMAN SST stands for SuperSonic Transport and we are led to believe that the mesmerizing engraving on the back of this new Airman model is a Boing 2707.
However looking at all the pictures of Super Sonic Transports one is unable to determine which plane really was the inspiration source for this extraordinary watch. It might well have been the Tupolev Tu-144. The Concorde and the Tupolev both had their first flight in 1968 and were hot news during 1967.”

En dan nog wat meer foto’s van het horloge.

Ik ben er weer blij mee! :thumbsup:

58 likes

Leuke klok en een top post, zet het horloge meteen in ander daglicht. Enjoy.

1 like

Mooi verhaal, geweldige historie en mooie kast en dial. Erg veel draagplezier gewenst!

2 likes

Mooie klok met een prachtige vintage look, hier hou ik wel van!
Mooi verhaal ook.

Veel plezier met deze aanwinst

2 likes

Mooi horloge, veel plezier ermee! :thumbsup:

1 like

Cool horloge Marco en een mooi topic👍🏻

2 likes

Bedankt voor het verhaal. Erg leuk en mooie klok!
Mvg. Bertjan

2 likes

Mooi en mooi👍

1 like

Thanks voor dit leuke verhaal en erg mooi horloge met mooie details!

1 like

Mijn beste,

Proficiat!!
Veel plezier met deze mondiale verworvenheid!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2 likes

Genieten!!

1 like

Erg fijn verhaal, daar zou ik er graag meer van zien op HF. Mooi horloge ook! Gefeliciteerd!

2 likes

Prachtige Airman SST Merl, echt een horloge dat bij je past. Er zijn weinig horloges die jij aanschaft die niet binnen mijn profiel passen van wat ik ook zoek en mooi vind in horloges.
Geniet van de nieuwe aanwinst en veel draagplezier toegewenst :thumbsup:

2 likes

Mooi verhaal, apart horloge :upside_down_face:

1 like

Mooi klokkie Marco!!

1 like

Gave klok en gaaf verhaal! Als ik naar de achterkant van je horloge kijk zie ik daar een toestel met twee motoren. De Boeing heeft er echter 4 dus ik ben bang dat het toch de Tupolev betreft :wink:

2 likes

Dank je John. Ik weet waar ik ze kwijt kan :wink:

1 like

Het zou zomaar kunnen ja. Het is wel zo dat het ontwerp van de Boeing toentertijd nogal eens wijzigde…

Ja dat snap ik, wat een geweldenaar :ok_hand:

1 like

Love those background stories :-). Gave klok!

1 like