Vandaag deze Glycine Airman SST 12 binnen gekregen.
De Airman modellen komen uit de Airman Vintage serie.
Dit model is uitgerust met een ETA 2893-2 Elaboré maar is ook verkrijgbaar als purist model. De Purist is een 24 uurs horloge waarbij de uurwijzer dus 1 rondje per dag maakt. Deze is meer getrouw aan het origineel uit 1967.
Hier een advertentie uit die tijd.
Ik ben niet echt van de 24 uurs horloges dus heb ik liever deze GMT versie.
Dit model heeft in tegenstelling tot de Purist (2 tijdzones) 3 tijdzones.
Het horloge is 43mm in diameter, 10.7mm dik en past prima onder een overhemd.
De lugbreedte is 22mm.
Het horloge is waterdicht tot 200 meter / 20 ATM.
De achterkant laat de Boeing 2707 S(uper) S(onic) T(ransportation) zien.
In de jaren zestig was dit project begonnen om net als met de Concorde en de Tupolev TU 144 supersonisch vliegen mogelijk te maken.

Een wikipedia stukje:
De Boeing 2707 was een project voor een supersonisch verkeersvliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigconstructeur Boeing. Het was Boeings ontwerp voor een toestel dat zou kunnen concurreren met de Europese Concorde en Russische Tupolev Tu-144.
Boeing kreeg de opdracht voor het ontwikkelen van de Amerikaanse SST na een wedstrijd met de concurrenten Lockheed en North American. Hiervoor stelde de federale overheid fondsen ter beschikking om zodoende de subsidies voor de Concorde en de Tu-144 te compenseren, de kosten bleven echter ook hier snel oplopen. In maart 1971 wilde de Senaat niet langer gelden ter beschikking stellen omdat zij het niet langer rendabel achtte, hetgeen later juist bleek te zijn. Door stijgende brandstofprijzen en het grote brandstofverbruik van supersonische vliegtuigen bleken grotere (maar langzamere) vliegtuigen, zoals de Boeing 747 met een grotere passagierscapaciteit veel rendabeler te zijn dan de kleinere supersonische vliegtuigen. Het huis van afgevaardigden stopte de subsidies definitief op 20 mei 1971. Door het wegvallen van de financiële overheidssteun besloot Boeing het project af te blazen.
Toen het project werd gestaakt hadden 28 maatschappijen, waaronder zelfs BOAC en Air France, 123 opties uitstaan. Ook de KLM had een optie voor 6.
Hier een promo filmpje van de Boeing 2707
En een interessant artikel over supersonische passagiersvliegtuigen:
http://www.darkroastedblend.com/2007/05/supersonic-commercial-aircraft.html
Glycine zelf is onduidelijk of de achterkant echt de Boeing SST betreft.
Een stukje van de history pagina van de Glycine website:
“The AIRMAN SST stands for SuperSonic Transport and we are led to believe that the mesmerizing engraving on the back of this new Airman model is a Boing 2707.
However looking at all the pictures of Super Sonic Transports one is unable to determine which plane really was the inspiration source for this extraordinary watch. It might well have been the Tupolev Tu-144. The Concorde and the Tupolev both had their first flight in 1968 and were hot news during 1967.”
En dan nog wat meer foto’s van het horloge.




Ik ben er weer blij mee!