NA: Glycine Combat 7 Vintage

Er was eens een man op een horlogeforum die enorm van horloges hield, maar dan niet zoals een zwaan maar eerder als een soort Hugh Hefner: Hij liet zich graag omringen, maar het was van tijdelijke aard.

Deze man zag op een bekende marktplaats een aanbieding van een horloge, bestelde het en verzekerde z’n forumgenoten dat deze voor 90% toch wel zou gaan blijven. Een andere man nam dat serieus, en bestelde er ook maar een. Dit is het verhaal van het horloge van die andere man.

Kortom, m’n Glycine Combat 7 Vintage is binnen gekomen, en voor de liefhebber heeft Ome @anon50762135EV <a href:Verkocht: Glycine Combat 7 vintage> er gewoon ook nog een te koop staan op het forum.</a href>

Het horloge kwam keurig netjes aan vanuit de Verenigde Staten. Bij Watchgooroo op eBay besteld, en direct telde eBay al de juiste import- en transportkosten bij de 299 USD aanschafprijs op, zodat we met z’n allen ongeveer 390 Euro verder waren toen ik op bestellen klikte. Gewoon via PayPal, minder dan 10 dagen verzendtijd, keurig geregeld, ook met garantiekaart en zo er bij.

Dit is een uitstekende deal, want de MRSP was ooit 950 Dollar, terwijl ze voor 650-750 her en der te vinden zijn, tenzij je in Italië prijzen gaat opvragen.

Het gaat dus om een Field horloge van 41mm doorsnee, met een bandaanzet van 20mm, een dikte van 12.9mm, een Hesalite kristal en 100m waterresistentie. De gedoodverfde concurrenten zijn naast mijn budget Seiko SNZG uiteraard ook hele drossen Hamilton Khaki Field horloges.

Onder de motorkap, niet dat we dat ooit gaan zien door de RVS schroefbodem, ligt een GL224 uurwerkje te ronken. Boze tongen beweren dat dit gewoon een 25-jewel ETA2824 is. Het horloge geeft alleen de tijd aan, overigens, een datum komt op de wijzerplaat niet voor.

Het horloge heeft een wat stroeve opwind-actie op de kroon, maar het verstellen van de tijd loopt bijzonder strak, vlot en lekker. Wel een puntje is dat om 3 uur 's middags de datum verspringt, dat voel je goed aan de kroon, zonder dat er een datumschijf in ligt. :slight_smile:

Een van de redenen dat ik niet voor een Seiko of Hamilton ben gegaan is omdat ik al omkom in de Seiko’s en Hamiltons, maar zeker ook omdat deze Combat 7 Vintage een prachtig, makkelijk bekrasbaar en zeer zeker niet goed ontspiegeld hesalite kristalletje heeft in een allerschattigste box-vorm. Het glaasje bolt en schijnt je tegemoet dat het een lieve lust is.

Ofschoon hij erg spiegelt, is de afleesbaarheid van het horloge toch excellent onder allerlei licht en allerlei hoeken. Zeer merkwaardig.

Het horloge mag zich verheugen in een zeer solide NATO band die lederen opleg heeft bij de gaten. Het is een mooie, zij het wat korte band die verder prima oogt en voelt. Echter, hij maakt 'm wat dikkig, dus maar eens wat in de kast gerommeld.

Op de Squale shark mesh met rechte end-links doet hij het zowaar niet onverdienstelijk. Een zeer mooie combi, ware het niet dat ik een hekel heb aan het gewicht en het gevoel van staal op de huid.

Het volgende slachtoffer was een Hadley-Roma strap die al best wel op z’n donder heeft gehad met water en zo, en die door een aantal mensen hier als lelijk wordt ervaren. Ik vind 'm echter goed bij dit soort Vintage-achtige veldhorloges passen, dus jullie moeten het er mee doen.

De lume is alleszins OK wat de wijzers betreft, maar de lume van de indices is huilen met de pet op. Dat gezegd hebbende, de wijzers zijn prachtig en hebben de juiste lengte: De minutenwijzer stipt de minutentrack aan, de urenwijzer draait net op het randje van de nummers rond, en de secondenwijzer is een heerlijke lange pijl met contragewicht. Zeer mooi.

Op de pols doet ie het goed op NATO, Mesh en de Hadley-Roma mixband, ook met name door de hele beschaafde lug to lug lengte van 46 (!) mm. Dat zorgt er wel voor dat je de spring bars moet verwijderen om de meegeleverde NATO er af te krijgen, want het leertje bij de gaten wil er niet onder door.

Hoe dan ook is het een comfortabele klok. Ik weet niet hoe ik hier over een jaar naar ga kijken, ik ben met name benieuwd hoe die Hesalite box crystal het gaat overleven. Daar kom ik nog op terug.

Voor nu wens ik mij veel plezier met dit fijne field horloge.

35 likes

Dan zijn we al met z’n tweeën want ik wens je ook heel veel plezier met dat fijne field horloge! :blush:

2 likes

Leuk stukje en ik moet bekennen vanmiddag bijna een Pm naar die swinger gestuurd om deze ook op te pikken lol

5 likes

Gewoon lekker doen, je gaat 'm niet goedkoper vindden dan bij @anon50762135EV, ik doe 'm binnen een jaar niet weg, en op de interwebz is het een paar tientjes duurder. :slight_smile:

1 like

11 likes

Als die speedy er moet komen na de zomer moet ik me echt inhouden hahaha :roll_eyes:

3 likes

Prima review, maar wat een geweldige openingspost! :joy::joy::joy:

1 like

hahaha, briljant!

1 like

Mooie klok! Op de foto’s lijkt hij voor jou wat aan de kleine kant, of is dat vertekening?
(ik dacht door de uitsnede bij het eerste wristshot dat je hem om je bovenbeen had geknoopt)

1 like

Leuke review, Glycine beleeft hier zowaar een wederopstanding, en terecht! Veel plezier ermee en dat hesaliet kan wel eens taaier zijn dan je denkt, zolang je er af en toe maar een doekje met Displex overheen haalt. En op zo’n vintage geïnspireerd horloge heurt natuurlijk gewoon sexi-plexi :sunglasses:

2 likes

Ik zit hiernaar te kijken terwijl dit speelt in de achtergrond:

Biologerend.

Ik hou m’n mond verder, maar bestel die Glycine nou maar… scheten en knikkers. :slight_smile:

Grotemannenpolsen! Dat horen we graag. Maar nee, hij is gewoon net van grootte, alleen horloges kantelen vaak wat op de pols. Vandaar. @anon50762135EV vomd 'm juist wat groot dragen.

Ja, en dankzij die enorme rotfeauteau’s van jou zit ik nou ook naar zo’n rare Birdman, eh, Flightdinges purist te loeren. En bedankt. :joy:

2 likes

Ik krijg de mijne maandag en ben na deze mooie foto’s extra benieuwd!

2 likes

Mooi ding hoor. :wink:

3 likes

Tof. En nu ik er zo naar zit te kijken in allerlei licht valt me ook op dat er iets is met hesalite… Die plaat komt mooi uit onder dat glas, net alsof het een warme gloed heeft… Ik zie dat ook op die gouden Aristocrat van m’n opa…

Veel plezier alvast! Het is een goeie swapper. :slight_smile:

QED.

3 likes

Topper :+1:
Leuk verhaal en gave foto’s!

1 like

Haha, graag gedaan. We zijn hier om elkaar te helpen nietwaar​:joy::joy:

2 likes

Hahaha, prachtig gedaan! :+1::+1::+1:

1 like

Leuke review van een mooie aanwinst gefeliciteerd :thumbsup:

Voor degenen die willen weten hoe groot ie nu eigenlijk is:

Hier naast de 42mm Seiko SKX007

Zoals je ziet toont door het bolle plexi en de rondingen in de kast en het ontbreken van een dikke bezel, de Glycine een slagje groter dan de op papier grotere SKX

4 likes

Yup. En naast de SNZG die ik laatst behandelede is het nog een dikkig dingetje ook, op het oog.

Neemt niet weg dat ie fantastisch comfortabel draagt voor mij. De bovenkant van mijn pols kan nipt een 5.2cm lug-to-lug hebben, omdat het een 5.4cm breed plat vlak is. Dat speelt wel mee.